دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تبعیت از ولایت فقیه زمینه ساز تبعیت از امام زمان است

No image
تبعیت از ولایت فقیه زمینه ساز تبعیت از امام زمان است

غيبت، امام زمان، احساسي، ولايت فقيه

حجت الاسلام مهدی طائب

نباید با غیبت امام زمان صرفا برخورد احساسی داشت / تبعیت از ولایت فقیه زمینه ساز تبعیت از امام زمان است

وظیفه ما زمینه سازی است نه تشخیص مصادیق؛ ظهور چیزی نیست که کسی بخواهد در جهت سیاسی از آن استفاده کند.

امام، نقطه جهل ندارد و به منزله عقل برای جامعه است، غیبت امام اختیاری نیست اما با فلسفه امامت هم تعارضی ندارد چرا که ارسال امام از سوی خدا انجام گرفته و حفاظت او که وظیفه امت بوده درست انحام نشده لذا اکنون خداوند خود حافظ امام زمان(عج) شده است.

محال است انسان محبوبش را بشناسد و از او دفاع نکند ما اگر امام زمانمان را شناخته بودیم اینگونه مظلوم واقع نمی شد.

ما در این عالم سلطه زوری نداریم، اگر امام ظهور کند برترین عدالت را در جهان پیاده می‌کند و این برقراری عدالت نیازمند نیروی انسانی است تا تمام اجزا حکومت عادل باشند وگرنه حتی اگر یکی ناعادل باشد عدالت خدشه دار می‌شود.

این عدالت، شامل عدالت وصفی و علمی به صورت توأم است. عدالت وصفی آن است که همه کارهای حکومتی فرد عادلانه باشد. از ابتدای انقلاب تاکنون مدام داریم به عدالت علمی نزدیک می‌شویم.

یکی از دلایل این است که مردم تربیت شوند زیرا وقتی امام زمان(عج) می‌آیند فرصت تربیت ندارند و بلافاصله حکومت را شروع می کنند. اینکه عده‌ای شایع می‌کنند ظهور بسیار نزدیک است یعنی چه؟ شما از غیب چه می‌دانید؟ ما دستور داریم منتظر باشیم و به سمت عدالت حرکت کنیم اما تعیین زمان و مصداق وظیفه ما نیست.

همانطور که غیبت منطق دارد ظهورهم منطق دارد و شعار نیست که هر وقت هرکس خواست اتفاق بیفتد صحبت از ظهور، شعر نیست تا احساسی با آن برخورد شود. نتیجه این عجله کردن‌ها و تطبیق‌های نادرست مانند اینکه امسال سال ظهور است این است که اگر ظهور واقع نشود مردم را دلسرد و بی اعتماد می‌کند. داستان ظهور چیزی نیست که کسی بخواهد در جهت سیاسی استفاده کند. این شوخی با شهدای تاریخ است.

قطعا انقلاب ما مقدمه ساز بود و امام می‌دانست چه کند چرا که در اصل از سوی امام زمان هدایت و راهبری می‌شد. این انقلاب اسلامی مقدمه ساز حرکت‌های دیگر است و خاموش نمی‌شود بلکه جاهای دیگر را هم روشن می‌کند، این معنای مقدمه سازی است.

وی با اشاره به لزوم صدور انقلاب ادامه داد: اوج شعار انقلاب اسلامی، عدالتخواهی بود، جهان باید به سمت عدالتخواهی حرکت کند. عدالت مطلوب مردم است لذا هر که با پرچم عدالت می آید مردم به سویش می روند این عدالتخواهی باید فراگیر شود تا امام بیاید.

این شبیه سازی ها در طول تاریخ همواره وجود داشته است. ما موظف نیستیم سید خراسانی را تشخیص دهیم، در هیچ یک از روایات نیامده که موظف به مصداق سازی هستیم. اگر قرار بود سید خراسانی قبل از ظهور شناسایی شود روایات طوری می‌بود که بتوانیم او را تشخیص دهیم.

وی با تأکید براینکه تبعیت از ولایت فقیه زمینه ساز تبعیت از امام زمان است گفت: باید ببینیم تحمل حکومت امام زمان را داریم یا نه. ظهور آمادگی می‌خواهد اگر می گوییم مضطر هستیم باید واقعا اضطرار داشته باشیم.

فرآیندها را باید دید نه مصادیق را. همه جامعه باید برای تحقق چشم انداز20 ساله کار کند. آنچه از زمینه‌های ظهور وجود ندارد را باید ایجاد کرد نه اینکه دست روی دست گذاشت.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS