مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
تقویت رفتار پسندیده در کودکان
12 آذر 1386, 0:0
در جامعه کنونى برخى عادت دارند در قبال گرفتن پاداش و یا به عبارتى رشوه، کارى را انجام دهند. این عادت و رفتار نکوهیده آن چنان در وجود برخى رخنه کرده و عجین شده است که حتى براى انجام کارهاى شخصىشان انتظار پاداش دارند. ریشه این اخلاق را باید در تربیت غلط والدین و الگوهاى دوران طفولیت فرد جستجو کرد. شیوههاى نادرستى...
تقویت رفتار پسندیده در کودکان
تقویت رفتار پسندیده در کودکان پاداش به کودک آری، رشوه نه! محمودرضا. زارع مقدمه: در جامعه کنونى برخى عادت دارند در قبال گرفتن پاداش و یا به عبارتى رشوه، کارى را انجام دهند. این عادت و رفتار نکوهیده آن چنان در وجود برخى رخنه کرده و عجین شده است که حتى براى انجام کارهاى شخصىشان انتظار پاداش دارند. ریشه این اخلاق را باید در تربیت غلط والدین و الگوهاى دوران طفولیت فرد جستجو کرد. شیوههاى نادرستى که در ارائه پاداشى که کودک در ازاى رفتار نامطلوب، از سوى والدین اتخاذ مىشود، منجر به پیدایش این گونه رفتارهاى نابهنجار و فراگیر در جامعه مىگردد. در این گزارش ضمن بررسى تفاوت عمده بین رشوه و پاداش که به عنوان تقویت رفتار مطلوب و پسندیده و بالعکس، از دید والدین و جامعه تلقى مىشود، به اصول و روشهاى ارائه پاداش به کودکان مىپردازد. «زهراى سه ساله عادت داشت هر وقت همراه مادرش به خرید برود براى شکلات جیغ و داد راه بیندازد. مادر نیز براى اینکه در فروشگاه مورد جلب توجه مردم نشوند به خواسته فرزندش سریعا پاسخ مثبت مىداد. اما پس از مدتى مادر به دو نکته مهم پى برد: نخست، چنین رفتارى از فرزندش مواقعى سر مىزد که آنها براى خرید به فروشگاه مىرفتند. دوم، رفتار زشت فرزندش و داد و فریادهاى او موقتى بود و پس از مدت کوتاهى آرام مىگرفت. اکنون او تصمیم گرفته بعد از هر وعده غذا به دخترش مقدار کمى شکلات بدهد. او براى اینکه دخترش دست از بهانهگیرى و رفتار نادرستش بردارد و دختر خوبى باشد به او مىگوید: «اگر رفتارت را عوض کنى بعد از غذا بهت شکلات خواهم داد.» مادربه محض اینکه با فرزندش وارد فروشگاه مىشوند به دخترش قدرى شکلات مىدهد. او مىگوید: «جالب اینجاست وقتى دخترم تمام شکلاتش را مىخورد دیگر تقاضاى آن را از من ندارد و دادو فریاد راه نمىاندازد. او خودش مىداند که پیش از آنکه بازى در آورد و بهانهجویى کند، حد و حدودى براى او معین کردهام وحق ندارد برخلاف آن عمل کند.» تقویت عادت و رفتار مطلوب اکثر والدین و متخصصین از به کار بردن کلمه «تطمیع» (رشوه) امتناع مىورزند چرا که بلافاصله نوع دیگرى از باجخواهى در ذهن نقش مىبندد. به هر حال روابط و مناسبات بشرى از زمان پیدایش انسان مبتنى بر این نوع توافق و دادو ستد قدرت بوده است و کودکان نیز به محض رسیدن به سن دو سالگى از قدرت و توانمندیشان آگاهى یافته و رفتار و عملکردشان بزرگترها را تحت کنترل خود در آورده و براى نیل به اهدافشان بر آنها مسلط مىگردند. همچنین مىتوان به جاى عبارت «ارتشاء و تطمیع سودمند و مثبت»از واژههاى «پاداش» یا «تقویت کننده» استفاده نمود. ممکن است اهداى پاداش باعث تثبیت ارزش وجودى کودک شده و به خلق و خوى و رفتار شایسته نیکوى او استحکام بخشد. علاو بر این، با اهداى جایزه از سوى والدین، کودکان در مىیابند رفتار مطلوب و پسندیده نزد والدینشان کدام است و یا بالعکس. فرزانه شوکتى متخصص روانشناسى اطفال چنین اظهار مىدارد: تعیین انتظارات وحد و مرز رفتار و درخواست کودکان از سوى والدین از اهمیت خاصى برخوردار است. حتما توجه داشته باشید که اختلاف بسیار ظریف و حساسى بین واژههاى «اگر» و «وقتىکه» وجود دارد که والدین به هنگام تعیین شرط باید بدان توجه کنند، حتى طرز بیان و لحن گفتارى والدین نیز چندان بىتاثیر نیست. هنگامى که درانجام کارى به کودک مىگویید هر وقت مطمئن شدم رفتارت درست شده و با ادب شدى بهت آبنبات مىدهم در واقع براى او یک حدود و شروطى مشخص کردهاید. وجه تمایز و تفکیک رشوه از پاداش تا حد زیادى بستگى به اوضاع و احوال و مضمون احساسى است که ازنقطه نظر بزرگترها ناشى مىشود. انواع رشوه، تطمیع - رشوههاى سودمند و موثر تقریبا همان پاداش و جایزه است که با طرح و برنامهریزى قبلى به کار مىرود. در این برنامه والدین به دور از احساسات و در یک موقعیت بىطرفانه بعد از انجام کار به فرزندشان پاداش مىدهند. - رشوههاى مضر و نابجا که تاثیر منفى بر رفتار ناپسند کودک مىگذارد، پاسخ و واکنش سریعى است که والدین در شرایط سخت، تحت فشار قرار مىگیرند. در چنین وضعیتى مادر در فروشگاه از دست کودکش به ستوه آمده و در ازاى رفتار ناشایست او رشوه مىدهد. وقتى این عمل بیش از یک بار تکرار شود موجب لوس بار آمدن و متوقع شدن فرزند مىشود. اغلب متخصصان معتقدند رشوهاى که اثر منفى دارد (اگر این کار را نکنی، بهت این را نمى دهم) براى مدت کوتاهى موثر خواهد بود و تاثیر آن بر روى کودک به مرور زمان کمرنگ خواهد شد. دکتر فرامرزى مدیر آموزش و تعلیم امور خانوادگى اظهار مىدارد: رشوههاى نابجا و مضر صرفا رفتار منفى کودک را تقویت نموده، زیرا با این کار فرصتى باقى نمىماند تا کودک رفتار مطلوب رااز رفتار نامطلوب تشخیص دهد. والدین بایستى رفتارهاى شایسته و پسندیده را ترویج نموده ودر ازاى آن جایزه و پاداش دهند. - انواع جایزه و پاداش (تقویت کننده) نخست پاداش مادى و یا ملموس که مشتمل بر جوایز نقدى و جنسى است همچون پول، شکلات اسباب بازی، بلیت شهربازى و مسابقات ورزشی. نوع دوم پاداش غیر مادى یا کلامى و عاطفى است مانند ابراز محبت همراه با نوازش و بوسیدن، مجوزهایى که حاکى از قدردانى است، تکان دادن سرو بیان جملات تحسینآمیز. خانم شوکتى توصیه مىکندهر نوع پاداش مادى بایستى همراه با نوع غیرمادى و عاطفى آن باشد. اگرچه کودکان پیش دبستانى نیازمند پاداش مادى هستند ولیکن این قبیل پاداشها بایستى به تدریج جاى خود را به نوع غیر مادى و عاطفى بدهند. زیرا جابهجایى این دو نوع پاداش مىتواند به صورت انگیزهاى موثر به منظور ثبات رفتار و بىنیازى از پاداش مادى باشد. پاداش مادى که بوى عاطفه و احساس نداشته باشد، کمکم رنگ رشوه به خود مىگیرد. بهترین جمله براى بیان شروط چنین است: (خطاب به فرزند) تو بایستى رفتار پسندیده و مطلوبى داشته باشی. قطع نظر از نوع رفتار، تمامى بچهها سزاوار محبت هستند. خوبىها و کارهاى شایسته کودک را نزد دیگر همکلاسىها، اقوام و دوستانش منعکس نمایید و در بیان سپاس وقدردانى ازاو سعى و جدیت خود را به کار گیرید. یکى از بهترین نوع پاداشهاى اهدایى به فرزندان، وقت شماست. بچهها زمانى را که شما با آنها به بازى مىپردازید هیچ گاه فراموش نمىکنند و همواره در یاد و خاطره آنها به یادگار مىماند. شاید پس از مدتهاى طولانى بهترین اسباب بازى که بدان علاقهمند بودهاند، فراموش کنند، ولى گذراندن چنین لحظاتى با شما را هرگز. - زمان اهداى جایزه و پاداش - در وهله اول کارى که از او مىخواهید انجام دهد برگزینید. به عنوان مثال: موقع خواب بهانهجویى نکند، در حضور جمع رفتارى خوب و پسندیده داشته باشد. سپس امور روزمره و وظایفى که بایستى انجام دهد یکى پس از دیگرى براى او مشخص نمایید. مطمئن باشید اقدامات و گامهایى را که در این جهت برداشتهاید مثمر ثمر خواهد بود. دوم آنکه در مورد پاداشى که ایجاد انگیزه مىکند، با فرزندتان مشورت نموده موارد باارزش آن را برایش برشمارید. برچسب هاى عکسدار و ستارههاى طلایى براى کودکان زیر پنج سال ایدهآل است و هر زمان که کودکتان وظیفهاش را در مورد کارى که از اوخواستهاید به طور کامل انجام داد، برچسب و یا تمبر جدیدى به او هدیه دهید. پاداش حتما بایستى پس از زمان مقرر شده براى انجام کار و یا بهبود رفتار کودک، ارائه شود. دادن پاداش و جایزه را تا زمانى ادامه دهید که رفتار مورد نظر شما، به عنوان بخشى از فعالیت زندگى و یا به عبارتى یک نوع عادت براى او محسوب شود. معمولا این روند 2 ماه به طول مىانجامد تا به نتیجه مطلوب و دلخواه برسید وبدانید کودکان مجددا مرتکب عادات ناپسند پیشین خود نمىشوند. پس نتیجه مىگیریم پاداش دادن با رشوه تفاوت فاحشى دارد. پاداش و تقویت کنندهها براى بهبود و شکلدهى رفتار مطلوب و شایسته صورت مىگیرد، اما رشوه بهانهاى است براى نیل به اهداف نامطلوب و انجام کارهاى نادرست. هدف پاداش دادن هدف از دادن پاداش این است که بچهها را براى آغاز راهى درست در تربیت آماده سازید لذا لازم نیست براى انجام هر کارى دائم به او پاداش دهید. چنانچه فرزندتان هر کارى را منوط برگرفتن رشوه و یا جایزه انجام مىدهد، به این کار خاتمه داده و درمورد روش تربیتى او تجدید نظر نمایید. با تعیین حد و حدود و شرایط و نیز بىاعتنایى به تقاضاى کودک، شیوه رفتار خود را در قبال اعمال کودک تغییر دهید. زمان پاداش را به او اطلاع ندهید. این امر منجر به تثبیت و تحکیم رفتار کودک در تمام مدت زندگى مىشود. خانم شوکتى مىگوید: پاداش و جوایزى که بىمورد و ناشى از عدم شناخت کافى نسبت به رفتار کودک ارائه مىشود، ممکن است به روابط بین فرزند و والدین لطمه زند لذا به منظور نتیجهبخش بودن شیوه تربیتى کودک، نخست بایستى فرزندتان نسبت به رضایت شما از رفتار مطلوب او، ارزش قائل شود و دوم آنکه پدر و مادردر قبال فرزندشان یک سیاست متفق برگزیده و در برخورد با او متفق القول باشند. والدین بایستى از بحث و جدل در مورد اختلاف نظر موجود بین خودشان در حضور کودک اکیدا خوددارى نمایند. شیوههاى ارائه پاداش 1- همواره از کودکتان انتظار رفتارهاى واقعى و معقول داشته باشید. 2- در اهداى پاداش کودک را غافلگیر نمایید. جوایز را به طور نامنظم به او بدهید. 3- به کودکان که از سن و سال کمترى برخوردار هستند، در دادن پاداش تعجیل کنید. 4- ثابت قدم بودن و استوارى در انجام هر کارى امرى اجتناب ناپذیر است، پاداش بچهها نیز از این قاعده مستثنى نیست. چنانچه حتى براى یکبار در قبال رفتار ناشایست کودک کوتاه بیاید و رشوه دهید، او همیشه از این نقطه ضعف و اشتباهتان سود جسته و مدام در پى باجخواهى است. 5- پیش از اینکه فرزندتان از شما تقاضاى چیزى کند و شرط و شروط معین کنید شما پیشدستى کنید. 6- یکنواخت بودن پاداش از اثر آن بر رفتار مطلوب کودک مىکاهد. تنوع وتغییر شیوههاى ارائه پاداش، ایجاد انگیزه بیشترى مىکند. 7- در ازاى هر بار رفتار مطلوب کودک، به او پاداش ندهید، گاهى ایجاد وقفه لازم است. 8- به تدریج پاداشهاى غیر مادى (معنوی) را جایگزین پاداش مادى نمایید و پس از اثبات و تداوم در رفتار مورد نظر، پاداش مادى را حذف کنید. 9- نسبت به علایق فرزندتان شناخت کافى داشته باشید.
روزنامه رسالت
تقویت رفتار پسندیده در کودکان
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
تقویت رفتار پسندیده در کودکان
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
اجتماعی
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی
در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
4 خرداد 1394, 17:28
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS