دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تکریم و تعظیم الهی؛ بشارت صابران

یکی از توصیه‌های اکید خداوند سبحان به اهل ایمان، «صبر و استقامت» در برابر مشکلات و سختی هاست: «یا ایها الذین آمنوا اصبروا» (آل عمران/200).
تکریم و تعظیم الهی؛ بشارت صابران
تکریم و تعظیم الهی؛ بشارت صابران
نویسنده: علی مهدوی

در بیان ویژگی های اهل ایمان

یکی از توصیه‌های اکید خداوند سبحان به اهل ایمان، «صبر و استقامت» در برابر مشکلات و سختی هاست: «یا ایها الذین آمنوا اصبروا» (آل عمران/200). در اهمیت صبر و استقامت، همین بس که در قرآن کریم، پیامبر اکرم (ص)، شخصاً نوزده مرتبه به صبر و پایداری توصیه شده؛ و صبر و استقامت در راه خدا و تحمل دشواری ها، یکی از صفات برجسته پیامبران الهی دانسته شده است: «همانا پیامبران قبل از تو مورد آزار و تکذیب واقع شدند، ولی صبر کردند تا اینکه نصرت الهی فرا رسید»(انعام/34). خداوند متعال، به پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز توصیه می‌کند که همچون پیامبران اولوالعزم، در طریق تبلیغ و رسالت خویش، صبر و استقامت ورزد: «فاصبر کما صبر اولوالعزم من الرسل؛ پس صبر کن همان گونه که پیامبران اولوالعزم صبر کردند»(احقاف/35). مطابق آیه شریفه: «کل من الصابرین»(انبیاء/85)، نه تنها خود پیامبران اهل صبر و استقامت بودند، بلکه به پیروان خود نیز دستور صبر و بردباری می‌دادند، چنانکه موسی بن عمران (ع)، به پیروان خود می‌گوید: «استعینوا بالله و اصبروا؛ از خداوند کمک بگیرید و صبر کنید»(اعراف/128).

خداوند متعال در قرآن کریم، با تاکید بر اهمیت صبر و استقامت در راه حق، مردم و مسلمانان را به صبر و استقامت در مشکلات و گرفتاری ها فراخوانده است (بقره/153) و «صبر» را از لوازم ایمان و از صفات بارز «مومنین» دانسته است؛ همچنانکه در وصف صابران در میدان جهاد و مبارزه، چنین می‌فرماید: «مومنان حقیقی تنها کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده و دچار تردید نشدند و با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد کردند، اینها هستند که (در ادعای ایمان) راستگویند»(حجرات/15)، همچنین می‌فرماید: «کسانی که به خدا ایمان آورده و یکدیگر را به صبر و مرحمت (بخشایش و مهربانی نسبت به بندگان خدا) سفارش کرده اند، اینان اصحاب یمین‌اند»(بلد/17 و18). این آیه به صراحت دلالت دارد بر اینکه مومنان واقعی و اصحاب یمین کسانی هستند که هم خود دارای صبر و رحمت باشند و هم دیگران را تواصی و توصیه به صبر و مرحمت و محبت به یکدیگر نمایند.

خدای سبحان در آیات دیگری از کلام وحی، از معیت و همراهی خود با صابران و محبت دائمی به آنان خبر داده است: «إن الله مع الصابرین؛ همانا خدا با صابران است»(بقره/153) و «والله یحب الصابرین؛ خداوند صابران را دوست می‌دارد»(آل عمران/146) و صبر و پایداری را، خیر و صلاح انسان در امور معرفی نموده: «و إن تصبروا خیر لکم؛ اگر صبر کنید برای شما بهتر است»(نساء/25) و صابران را به رحمت و مغفرت الهی و فلاح و رستگاری بشارت داده است: «و بشر الصابرین»(بقره/155). همچنین به کسانی که در طریق حق ثابت قدم و استوار هستند، بشارت نوشیدن شراب طهور و آب حیات بهشتی داده است: «و ان لو استقاموا علی الطریقه لاسقیناهم ماء غدقاً؛ اگر جن و انس بر راه حق استقامت بورزند، ما به آنها آبی گوارا و بسیار می‌چشانیم»(جن/ 16) و نیز فرموده: صابران در قیامت و بهشت، پیوسته مورد تکریم و تعظیم ماموران الهی قرار می‌گیرند: «و الملائکه یدخلون علیهم من کل باب سلام علیکم بما صبرتم؛ و فرشتگان از هر دری بر آنها وارد می‌شوند (و می‌گویند) درود بر شما به خاطر آن صبری که کردید»(رعد/23-24).

در آیینه روایات نیز، صبر و استقامت در راه خدا، لازمه ایمان و در کنار ایمان ذکر شده است. حضرت علی(ع) در توصیف اهل ایمان می‌فرماید: «مومن، شادیش در رخسار و اندوهش در دل است، سینه اش از هر چیز گشاده‌تر (بردباریش در سختی ها بی‌اندازه) است و نفْسَش از هر چیز خوارتر (فروتنیش بسیار)، از سرکشی بدش می‌آید و ریا و خودنمایی را دشمن می‌دارد، اندوه او بسیار و همت او بلند است، خاموشیش (سکوت او) بسیار، وقتش (به طاعت و بندگی خدا) مشغول و (در برابر نعمت های الهی) سپاسگزار است، (در بلاها و سختیها) بسیار شکیباست» هنگامی که از آن حضرت درباره ایمان سئوال شد، حضرت فرمودند: «الایمان علی اربع دعائم؛ علی الصبر و الیقین و العدل و الجهاد؛ ایمان بر چهار پایه استوار است: صبر و استقامت، یقین، عدالت، جهاد در راه حق». معنای این حدیث آن است که اگر کسی اهل صبر و پایداری نبود، از ایمان کامل بهره‌مند نمی‌باشد و نیز فرمودند: «مومن هرگاه به چیزی نظر کند به نظر عبرت می‌نگرد و اگر سکوت کند در عظمت و حکمت خدا فکر می‌کند و هرگاه سخنی گوید به ذکر خدا زبان گشاید و هرگاه خدا به او چیزی عطا کند شکر می‌کند و اگر مبتلابه بلیه ای شود، صبر می‌کند». همان گونه که «صبر» لازمه ایمان به خداست، لازمه عبودیت و بندگی نیز هست، بدین معنا که بنده حقیقی خدا کسی است که بر قضا و قدر الهی صبر نماید و به آن رضایت دهد. در حدیث قدسی آمده است: «من لم یرض بقضائی و لم یشکر علی نعمائی و لم یصبر علی بلایی فلیطلب رباً سوای؛ کسی که راضی به قضا و قدر من نباشد و شاکر و سپاسگزار بر نعمتهای من نباشد و بر بلایی که من آنها را بدان مبتلامی نمایم صبر ننماید، باید یک پروردگار و مولایی غیر از من را طلب نماید و برای خود پروردگار دیگری را انتخاب کند».

از امام صادق(ع) نیز روایت شده است که فرمودند: «خداوند به حضرت موسی وحی فرمود: ای موسی، من چیزی محبوب تر از بنده مومن در نزد خودم نیافریده‌ام. من او را با کارهایی که برایش خیر است، آزمایش می‌کنم و از او هم هر چه که خیر باشد برایش ذخیره می‌سازم. من به امور بنده‌ام از خودش، عالمترم. پس (ای موسی) به بلاهای من صبر کن، و در مقابل نعمت‌هایم شکر کن و به قضاهای من راضی باش. وقتی که بنده مومنم این کارها را کرد و بر رضای من عمل نمود و امر مرا اطاعت کرد، او را جزء صدیقان می‌نویسم». امام صادق(ع) درباره سیره رسول اکرم (ص)، در برخورد با مشکلات و مصائب، می‌فرماید: «سیره رسول خدا این بود که هر گاه امری شادمانش می‌ساخت، می‌فرمود: خدا را شکر بر این نعمت و چون اتفاقی می‌افتاد که اندوهگینش می‌نمود، می‌فرمود: خدا را شکر در هر حال، چه در حال شادی و چه در حال اندوه». در روایتی آمده است: روزی جبرئیل به خدمت رسول اکرم‌(ص)عرضه داشت: یا رسول الله، خدای متعال مرا با هدیه‌ای نزد تو فرستاده است. پیامبر پرسید: آن هدیه چیست؟ جبرئیل عرض کرد: صبر و بردباری. پیامبر پرسید: ای جبرئیل، معنای صبر و شکیبایی چیست؟ جبرئیل فرمود: صبر، بردباری و تحمل است خواه در مشکلات و یا در حالت آسایش و آسودگی‌ها؛ خواه به هنگام فقر و یا در حال بی نیازی؛ خواه به وقت بلا و مصیبت یا در خوشی‌ها و عافیت‌ها؛ و نیز صبر آن است که شکایت خالق خویش را نزد مخلوق نگوید و از حوادث سخت، شِکوِه سر نکند».«اسالک اللهم اکثر الحمد عند الرخاء و اجمل الصبر عند المصیبه؛ خدایا بیشترین حمد و سپاس را در راحتی می‌طلبم و نیکوترین شکیبایی را هنگام مصیبت»(صحیفه سجادیه)

مقاله

نویسنده علی مهدوی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS