مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
حج، محور انسجام و همدلی
12 آذر 1386, 0:0
«حج، فرصتی کم نظیر برای مسلمانان به منظور شناخت آراء و افکار یکدیگر و بررسی مشکلات دنیای اسلام و تبادل نظر در این خصوص است». بیانات فوق چکامه ای از سخنان اخیر رهبر فرزانه انقلاب است که در دیدار کارگزاران فرهنگی و اجرایی حج امسال ایراد فرمودند. در این روزها بخشی از مسلمانان جهان از اقوام و ملل مختلف و با رنگ ها و نژادهای گوناگون، با شور و اشتیاق به سوی مرکز عرفان و عشق؛ مکه مکرمه حرکت می کنند و با فراموش کردن همه تفاوتها و اختلاف های ظاهری و قومی و قبیله ای، همایشی عظیم را طرح ریزی می کنند...
حج، محور انسجام و همدلی
حج، محور انسجام و همدلی سیدصمد موسوی «حج، فرصتی کم نظیر برای مسلمانان به منظور شناخت آراء و افکار یکدیگر و بررسی مشکلات دنیای اسلام و تبادل نظر در این خصوص است». بیانات فوق چکامه ای از سخنان اخیر رهبر فرزانه انقلاب است که در دیدار کارگزاران فرهنگی و اجرایی حج امسال ایراد فرمودند. در این روزها بخشی از مسلمانان جهان از اقوام و ملل مختلف و با رنگ ها و نژادهای گوناگون، با شور و اشتیاق به سوی مرکز عرفان و عشق؛ مکه مکرمه حرکت می کنند و با فراموش کردن همه تفاوتها و اختلاف های ظاهری و قومی و قبیله ای، همایشی عظیم را طرح ریزی می کنند. آنان از هر مذهبی که باشند و فارغ از رنگ و نسب و هرگونه برتری، یک صدا و یک دل در یک زمان و مکان به سوی معبود خود می شتابند و یک صدا، ندای «اللهم لبیک» را سر می دهند و حج، مرکزی می شود برای قیام همه مسلمانان جهان که پروانه وار به گرد نماد توحید می چرخند و از برکات آن، بهره ها می برند؛ چنانکه قرآن می فرماید: «نخستین خانه ای که برای مردم (و نیایش خداوند) قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکه است، که پربرکت، و مایه هدایت جهانیان است. قرآن یکی از حکمت های وجوب حج را منافعی می داند که مسلمانان آن را مشاهده می کنند: «لیشهدوا منافع لهم» به نظر مرحوم علامه طباطبایی(ره)، مهم ترین منافع مورد نظر در این آیه، استحکام هر چه بیش تر پیوند برادری و همبستگی میان مؤمنان و نشان دادن قدرت آنان در صورت حفظ این یگانگی است؛ و برای تحقق چنین هدف والایی در ایام حج جدال و منازعه حرام شده است. مقام معظم رهبری حج را مظهر وحدت و اتحاد مسلمانان می داند و می فرماید: «حج مظهر وحدت و اتحاد مسلمانان است. اینکه خداوند متعال همه مسلمانان و هر که از ایشان را که بتواند، به نقطه ای خاص و در زمانی خاص فرامی خواند و در اعمال و حرکاتی که مظهر هم زیستی و نظم و هماهنگی است، آنان را روزها و شب ها در کنار یکدیگر مجتمع می سازد، نخستین اثر نمایانش، تزریق احساس وحدت و جماعت در یکایک آنان و نشان دادن شکوه و شوکت اجتماع مسلمین به آنان و سیراب کردن ذهن هر یک از آنان از احساس عظمت است.» در نوشتار حاضر تلاش بر آن است تا با استفاده از آیات نورانی قرآن و احادیث اهل بیت(ع) به بررسی مظاهر انسجام اسلامی حج بپردازیم. در ابتدا تعریفی از انسجام اسلامی ارائه داده و سپس به عناصر وحدت آمیز حج اشاره خواهد شد. ¤ ¤ ¤ حج ابراهیمی، زمینه ساز انسجام اسلامی اتحاد به معنای یکی شدن است. این واژه از ریشه «وحد» به مفهوم یکتایی و یگانگی می باشد. در اصطلاح سیاسی، یگانه شدن دو یا چند کشور و پذیرش نظام سیاسی، نظامی و اقتصادی واحد است که در پی آن، به همه آن ها یک امت و کشور اطلاق می شود. در جای دیگر این چنین آمده که اتحاد، قرارداد رسمی، سری یا آشکار بین دو یا چند دولت است که به یکدیگر تعهد کمک های سیاسی، نظامی در صورت بروز جنگ و جز آن می دهند. معمولا دولت های تشکیل دهنده اتحاد یا اتحادیه دارای هدف های سیاسی، اقتصادی، ایدئولوژی و فرهنگ مشابهی هستند. به تحقیق اگر مسلمانان به ابعاد گوناگون حج توجه کنند و بدون تعصب آن گونه که مستحق مناسک حج است عمل کنند؛ آن گاه حج یکی از بهترین جلوه های وحدت و انسجام اسلامی و زمینه ساز تفاهم جهان اسلام خواهد بود. آن گونه که امام خمینی فرمودند: «یکی از مهمات فلسفه حج، ایجاد تفاهم و تحکیم برادری بین مسلمین است.» دستاوردهای حج 1-امنیت و آرامش: یکی از مهمترین دستاوردهای حج ایجاد امنیت می باشد چرا که در منطق قرآن امنیت، از پیش نیازهای حج محسوب می شود. اعمال حج در سرزمین «مکه» صورت می گیرد که با دعا و درخواست حضرت ابراهیم(ع) به وادی امن مبدل شد و خدای متعال نیز سرزمین مکه را سرزمینی آزاد قرار داد و به آن منتهای حرمت را اعطا کرد و آنجا را بیت الله الحرام نام نهاد؛ بیت الحرامی که انسان در آن حق تجاوز به هیچ چیزی را ندارد و در چنین فضایی همه موجودات در امان می باشند، شخص محرم حتی حق ندارد مورچه ای را که بر بدنش راه می رود بردارد و به زمین بزند، بلکه باید مورچه را به آرامی در جای امنی قرار دهد؛ از این جهت همه چیز در مکه دارای امنیت می باشد. بدین سبب می توان «امنیت اجتماعی» را یکی از مهمترین اهداف حج دانست آنگونه که خداوند متعال فرمود: «هر کس داخل در مکه شود در امان است». و در جای دیگر در سوره بقره می فرماید: «و به خاطر بیاورید هنگامی که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم! و برای تجدید خاطره، از مقام ابراهیم، عبادتگاهی برای خود انتخاب کنید و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و مجاور آن و رکوع کنندگان و سجده کنندگان، پاک و پاکیزه کنید.(!) مهم ترین دستاورد اتحاد در همه انواع آن، حفظ صلح، آرامش و امنیت و دور ماندن از جنگ و خون ریزی و جدایی است، زیرا اتحاد در جامعه جهانی، حس نوع دوستی و هم کاری متقابل را تقویت می کند و همه فتنه های اجتماعی را که از برتری جویی نژادی ناشی است، از بین می برد؛ چنان که اتحاد پیروان ادیان آسمانی، از تنش میان آنان کاسته و اتحاد میان مؤمنان، زمینه درگیری را مرتفع می سازد. قرآن از تفرقه، به کرانه گودال آتش جنگ یاد می کند که اتحاد، خطر فرو افتادن در چنین گودالی را برطرف می سازد و می فرماید: «و شما بر لب حفره ای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد.» درست به همین سبب است که قرآن چند دسته شدن مردم را هم سنگ با جنگ و جدال و خون ریزی میان آنان می داند و در آیه 6سوره انعام می فرماید: «او یلبسکم شیعا و یذیق بعضکم بأس بعض= و طعم تلخ جنگ و خونریزی را توسط یکدیگر به شما بچشاند.» 2- بنیان مرصوص از دیگر کارکردهایی که قرآن برای حج بر می شمارد تقویت دین است. خداوند کعبه و خانه خدا را مرکزی قرار داده است تا مسلمانان با حضور و رابطه مستقیم با خدای خود باورهای دینیشان را تقویت کنند. چنانکه در قرآن می فرماید: «جعل الله الکعبه البیت الحرام قیاما للناس...خداوند، کعبه بیت الحرام را وسیله سامان بخشی و قوام مردم قرار داده است». چرا که حضور مردم در کعبه و اجرای مناسک حج باورهای آنان را به دین و خدا تقویت می کند و آنان را برای ادامه راه پیامبران استوار و دلگرم می سازد. از این رو امام صادق(ع) در تفسیر آیه می فرماید: «خداوند حج را موجب تقویت دین مردم قرار داده است.» در پایگاه عظیم حج حضور یکپارچه مسلمانان باعث می شود دین مبین اسلام تقویت شود، مسلمانان پایبندی به احکام الهی را به نمایش گذارند و قدرت و توانایی خویش را به سایر ملتها نشان دهند. این حضور آن چنان با اهمیت می نماید که امیرالمؤمنین علی(ع) حج را باعث تقویت دین دانسته و می فرماید: «والحج تقویه للدین؛ حج مایأ تقویت دین اسلام است» و بزرگ بانوی اسلام، فاطمه زهرا(س) نیز حج را جلوه و نمایش اقامه دین معرفی کرده، می فرماید: «والحج تشییدا للدین؛ حج، نمایش و اقامه دین است». قرآن، منازعه را باعث ره یافت سستی در صف مسلمانان می داند آنگاه که می فرماید «با یکدیگر نزاع نکنید، که سست می شوید و قوتتان از بین می رود، و صبر کنید، همانا خداوند با صابران است». از مفهوم آیه برمی آید که اتحاد، باعث استواری و استحکام صفوف مسلمانان در برابر دشمنان می شود؛ چنانکه در جای دیگر، مؤمنانی را که در کنار یکدیگر صف تشکیل داده و بسان بنیان مرصوص در راه خدا به نبرد می پردازند، ستوده و می فرماید: «خداوند کسانی را دوست می دارد که در راه او پیکار می کنند گویی بنایی آهنین اند» و این نکته نشانگر آن است که مسلمانان با حضور گسترده خویش در مراسم حج مانند بنیان مرصوص، قدرت واقعی خویش و قوت دین را در معرض نمایش می گذارند و همین مراسم باشکوه خود از مصادیق بارز انسجام اسلامی خواهد بود و مانند سدی در مقابل تفرقه و منازعه قرار می گیرد. 3- آشنایی با فرهنگ ملت های دیگر می توان ادعا کرد که از مهمترین عوامل اساسی اختلاف و تفرقه، عدم شناخت و آشنایی بین مردم می باشد. در این میان حج یکی از مؤثرترین عوامل تبادل اندیشه ها و مایه استواری فرهنگ دینی مسلمانان به شمار می رود. در موسم حج همه اقشار و گروهها و ملتهای مسلمان حضور دارند. همه آنان با هم لبیک می گویند و مناسک حج را انجام می دهند. این اجتماع باعث می شود ایشان با افکار و عقاید یکدیگر آشنا شده، گرفتاریها و نیازهای همدیگر را مطرح کنند و در نتیجه، وحدت و همبستگی آنان بیشتر شود. قرآن کریم برای حج منافعی را ذکر می کند و می فرماید: «و در میان مردم بانگ حج برآور تا آنان، پیاده و سوار بر مرکب های چابک از هر راه دوری به سراغ تو بیایند. مردم از هر منطقه ای به حج خواهند آمد تا شاهد منافع گوناگون خویش باشند و در ایام مخصوص حج، خدا را یاد کنند.» امام صادق(ع) در جواب هشام بن حکم در مورد حکمت های حج فرمودند: «خداوند متعال به وسیله حج، زمینه اجتماع مردم مشرق و مغرب را فراهم کرده، تا هم دیگر را بشناسند و تفاهم کنند.» امام در دنباله حدیث، دلیل این مطلب را این گونه بیان می فرماید: «اگر هر قوم و ملتی تنها از کشور خویش سخن بگوید و تنها به مسائلی که در آن است بیندیشد، همگی هلاک می گردند و کشورهایشان ویران می شود و از بسیاری از منافع و سودها و اطلاعات و اخبار محروم می شوند. این است فلسفه و دلیل کنگره جهان حج.» در همایش جهانی حج، در سایه شناخت یکدیگر، زمینه تبادل آراء و افکار فراهم می شود و هر گروه از هر کشوری که باشند دستاوردهای علمی و پیشرفتهای فرهنگی واقتصادی خویش را به برادران دینی دیگر مناطق و کشورها انتقال می دهند و این خود نوعی همبستگی و علاقه در بین آنها ایجاد می کند و این همان منافعی است که در آیه مذکور آمده است. 4- پایگاه تبلیغ انسجام در ایام حج، مردم از نقاط مختلف جهان شرکت می کنند، لذا بهترین پایگاه برای تبلیغ و تعلیم احکام شرع مقدس اسلام است و یکی از حکمت های مهم تشریع حج را می توان آشنا کردن و تعلیم مردم با مباحث اسلامی دانست، چرا که حجاج به عنوان نمایندگان شهر و دیار خود در این مراسم شرکت می کنند و پس از مراجعت به کشور و شهر خود نیز آنچه را یاد گرفته اند، نشر داده و به دیگران تعلیم می دهند. امیرالمومنین (ع) در نامه ای به «قثم بن عباس» که از جانب آن بزرگوار بر مکه حکمفرما بود، می فرماید: «فاء قم للناس الحج و ذکر هم بایام الله و اجلس لهم العصرین فاءفت المستقتی و علم الجاهل وذاکر العالم، با مردم، حج را بر پادار و آنان را به روزهای خدا یادآوری کن، در صبح و عصر با آنان بنشین و به کسانی که از توحکمی از احکام دین پرسیدند، پاسخ بده و نادان را بیاموز و با دانا گفتگو کن. در این موسم، می توان مسایل مهم اسلام را به مسلمانان جهان رسانید. رسول اکرم (ص) در موسم حج خطبه های طولانی برای مردم ایراد می فرمود و در «صفا و منی» بارها مردم را با مسایل اسلام آشنا می کرد. آن حضرت در روز غدیر، پیام مهم سیاسی الهی را برای مردم ابلاغ نمود و چه پیامی از این پیام قرآن مهمتر و اساسی تر که ما در این ایام همه را به اتحاد و انسجام دعوت کرده همگان را به یاد این سخن خدا بیندازیم که فرمود: «و همگان دست در ریسمان خدا زنید و پراکنده نشوید» امام خمینی نیز در رابطه با فلسفه اجتماع در حج می فرماید «یک چاره که اساس چاره هاست و ریشه این گرفتاری ها را قطع می کند و فساد را از بن می سوزاند، وحدت مسلمانان بلکه تمامی مستضعفان و در بند کشیده شدگان جهان است و این وحدت که اسلام شریف و قرآن کریم بر آن پافشاری کرده اند، با دعوت و تبلیغ دامنه دار باید بوجود آید و مرکز این دعوت و تبلیغ، مکه معظمه در زمان اجتماع مسلمین برای فریضه حج است.» 5- لغو امتیازات، زمینه ساز انسجام یکی دیگر از کارکردهای حج که زمینه ساز انسجام اسلامی می شود لغو امتیازات گروهی و طایفه ای در حج است. بدین صورت که کاربرد واژه «ناس» در خطاب های حج نشانگر این موضوع است که کسی رابر دیگری فضیلتی نیست و همگان از مکی ها و دیگران در بهره گیری از خانه ها و امکانات مکه مساوی هستند و میان شهری و روستایی و آشنا و بیگانه و بیابانی و دارای مقام و منصب اجتماعی شهری، تفاوتی نیست. اینگونه مضامین نشانگر آن است که در حج هرگونه امتیازی لغو می شود تا زمینه ساز همبستگی و انسجام شود. عدم تفاوت ها و برداشتن امتیازات حتی برای یک مقطع کوتاه زمانی، به معنای برابری است و همین امر باعث می شود اندیشه برابری انسانی و عدم تفاوت های برخاسته از مال و مکنت و منصب در میان مردم به عنوان یک اصل، جایگزین اندیشه فخرفروشی های ناشی از برتری بر پایه اعتبارات شود. در این صورت حس دوستی و برابری، زمینه را برای انسجام و همدلی فراهم می نماید و در چنین فضایی هیچ کس در کنار دیگری احساس برتری نمی کند و همه اعتبارات و امتیازات ظاهری از میان می رود. چنان که قرآن در فرازهای مختلفی به آن اشاره کرده است از جمله در سوره بقره آیه 199 با کاربرد واژه ناس در بیان «ثم افیضوا من حیث افاض الناس» لغو هرگونه امتیاز طایفه ای و گروهی در حج را اعلام می دارد و می کوشد تا هرگونه امتیازی را در حج از میان بردارد و زمینه اتحاد و یگانگی بشری را فراهم آورد. 6-افزایش تعاون یکی دیگر از کارکردهای حج که به تقویت انسجام اسلامی کمک می کند مسئله تعاون و همکاری های مختلف در حوزه های متعدد می باشد. مناسک حج به گونه ای تنظیم شده که مسئله تعاون را تقویت می کند و موجب اجرای کارهای شایسته و احسان و نیکوکاری می شود. قرآن کریم بعد از تشریع حج می فرماید: «و (همواره) در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید! و (هرگز) در راه گناه و تعدی همکاری ننمایید! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید که مجازات خدا شدید است. بخشش و قربانی و تقسیم آن در میان مردم به ویژه تنگ دستان به معنای دستگیری و تعاون است. وقتی در مهم ترین عمل حج، مؤمن، موظف می شود تا حیوانی سالم و کامل را بکشد و گوشت آن را به نیازمندان بدهد. بین مسلمانان رابطه ای صمیمی به وجود می آید که خود یکی از عوامل و زمینه های انسجام است و بدین صورت تعاون و همبستگی اجتماعی در اعمال خیر و نیکوکاری در میان مردمان افزایش می یابد. 7- برائت از مشرکین، نماد انسجام یکی از مهمترین وظایف مسلمانان و حجاج که زمینه ساز انسجام اسلامی می باشد، برپایی مراسم سیاسی عبادی برائت از مشرکین است. این مراسم، وحدت عینی مسلمانان جهان را به رخ ابرقدرت ها می کشد. حجاج بیت الله الحرام وظیفه دارند در مناسک حج ابراهیمی زمینه ساز وحدت اسلامی باشند و با برپایی مراسم برائت از مشرکین وحدت عینی مسلمانان جهان را به رخ ابرقدرت ها بکشند. در این زمینه حضرت امام، وظیفه حجاج را اینگونه بیان می کند: «فریاد برائت، فریاد همه مردمانی است که دیگر تحمل تفرعن آمریکا و حضور سلطه طلبانه آن را از دست داده اند و نمی خواهند صدای خشم و نفرتشان برای ابد در گلویشان خاموش و افسرده بماند و اراده کرده اند که آزاد زندگی کنند و آزاد بمیرند و فریادگر نسل ها باشند، فریاد برائت، فریاد دفاع از مکتب، فریاد دردمندانه ملت هایی است که خنجر کفر و نفاق قلب آنان را دریده است.» با این بیان مشخص می شود که مناسک حج و به ویژه مراسم برائت از مشرکین مظهر اوج وحدت و انسجام اسلامی می باشد. در این گردهمایی عظیم، مسلمانان مواضع حقیقی خود را به طور شفاف اعلام می کنند چنانکه خداوند به پیامبر اعظم فرمان می دهد: «واذان من الله و رسوله الی الناس یوم الحج الاکبر ان الله بریء من المشرکین و رسوله فان تبتم فهو خیر لکم و ان تولیتم فاعلموا انکم غیر معجزی الله و بشرالذین کفروا بعذاب الیم، و این، اعلامی است از ناحیه خدا و پیامبرش به (عموم) مردم در روز حج اکبر ]روز عید قربان[ که: خداوند و پیامبرش از مشرکان بیزارند! با این حال، اگر توبه کنید، برای شما بهتر است! و اگر سرپیچی نمایید، بدانید شما نمی توانید خدا را ناتوان سازید (و از قلمرو قدرتش خارج شوید)! و کافران را به مجازات دردناک بشارت ده!» با اعلام برائت، مسلمانان، مرزهای خودی و غیر خودی را مشخص می کنند و این عاملی می شود که خودی ها- کسانی که دلشان به عشق اسلام می تپد- در کنار هم منسجم شده و زمینه را برای پیشرفت و تعالی هر چه بیشتر فراهم آورند و چه تعبیر بجایی که امام فرمود:«حج بی روح و تحرک و قیام، حج بی برائت، حج بی وحدت و حجی که از آن هدم کفر و شرک بر نیاید، حج نیست». نتیجه از آنچه بیان شد به وضوح استفاده می شود که مسلمانان با برخورداری از چنین امکاناتی می توانند، انسجام و همگرایی را سرلوحه زندگیشان قرار دهند. انسجام و همدلی مسلمانان برای شارع مقدس از اهمیت والایی برخوردار است و این، حکایت از ارزش انسجام در دین اسلام دارد؛ دینی که مومنان را برادر یکدیگر معرفی کرده و برتری را در تقوا و پاکدامنی قرار داده است. لذا خداوند در وضع عبادات و اعمال، به این نکته، بسیار تاکید کرده و یکی از مهم ترین راهکارها و محورهای آن، را مناسک حج ابراهیمی قرار داده است. باید توجه کنیم که بدخواهان و کینه توزان، با ترفند های مختلفی برآنند تا بین صفوف مسلمین تفرقه و اختلاف انداخته و در انسجام مسلمانان خدشه وارد کنند؛ از این رو، بر هر یک از ما بایسته است با آگاهی، هوشیاری، دشمن شناسی و حفظ وحدت صفوف و در سایه کلمه توحید، زمینه پیروزی و سربلندی هرچه بیشتر خویش را فراهم آوریم. در پایان لازم به ذکر است برای جامه عمل پوشانیدن به آرمان انسجام اسلامی، استفاده ازامکاناتی نظیر مساله فلسطین و آزادی قدس در کنار مراسم حج و برائت از مشرکین از جمله مباحث مورد اتفاق مسلمانان و عاملی در جهت انسجام هر چه بیشتر صفوف می باشد. ]مرکز فرهنگ و معارف قرآن[
روزنامه کیهان
حج، محور انسجام و همدلی
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
حج، محور انسجام و همدلی
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
رساله حقوق امام سجاد(ع)
اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کردهاند: روایات، ادعیه (بهویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
15 اردیبهشت 1397, 19:5
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS