مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
حقوق اقلیتها در اسلام
22 مهر 1386, 0:0
حقوق اقلیتها در اسلام ندا طباطبایی- استاد دانشگاه مقدمه از همان آغاز طلوع اسلام و تشکیل جامعهمسلمین و بهوجود آمدن جوامع اسلامی، جمعیتها و گروههایى از پیروان ادیان مختلف...
حقوق اقلیتها در اسلام
حقوق اقلیتها در اسلام ندا طباطبایی- استاد دانشگاه مقدمه از همان آغاز طلوع اسلام و تشکیل جامعهمسلمین و بهوجود آمدن جوامع اسلامی، جمعیتها و گروههایى از پیروان ادیان مختلف بدون آنکه به اسلام بگروند در کنار مسلمین در سرزمینهاى اسلامى باقى مىمانند و زندگى با مسلمانان را از مهاجرت یا مسلمان شدن ترجیح مىدادند ولى با گسترش سریع اسلام در میان ملل مختلف جهان و رشد فوقالعاده امت اسلامى و توسعه دارالاسلام، اقلیتهاى دینى علىرغم آزادىها و زندگى قابل قبولى که داشتند چندان رشدى نیافتند. عدهاى از آنها به مرور زمان مسلمان شدند و بسیارى هم پیوستگى و خلاقیت و علاقه به توسعه و فعالیت دینى را از دست دادند. در تاریخ اسلام ما به کمتر موردى بر مىخوریم که اقلیت هاى دینى براى احقاق حقوق و آزادىهاى خود دست به مبارزه و قیام و درگیرىهاى منظم زده باشند و موارد بسیار نادرى که دیده مىشود به جریانها و روابط سیاسى خاصى مربوط مىشود که به دور از مسائل اسلامى بوده است. موقعیت تاریخى اقلیتهاى دینى در میان جوامع اسلامى و دارالاسلام با تهاجم فرهنگى غرب به اسلام با اعجابى باورنکردنى مورد سوال قرار گرفت و از آنجا که علت واقعى آن که نفى اجبار وتحمیل دین و روح همزیستى و مسالمت و اعطاى حقوق و آزادىهاى بیشتر و بالاخره جاذبیت اسلام و شیوههاى منطقى دعوت در اسلام بود، براى دنیاى غرب ناآشنا و یا غیرقابل اعتراف بود، ناگزیر به تفسیرى نادرست در اسلام از این جریان شکوهمند تاریخى پرداختند. اقلیتها بیگانگان بىپناه احتیاج به تبادل فکرى ومادى گروههاى مختلف انسانى و روح آمیزش و آشنایى بین ملتها و حسن آزادمنشى و اختیار در انتخاب مسکن و اقامتگاه از دیرترین زمینههاى حیات اجتماعى بشر حالت اختلاط اجتناب ناپذیرى گروههاى مختلف نژادى و مذهبى را در اغلب سرزمینهاى مسکونى و کشورهاى تشکیلشده ایجاب نموده است. بر اثر اختلاط قهرى ملتها کمتر کشورى مىتوان یافت که همه اتباع آن داراى نژاد و مذهب واحد بوده و افراد آن همگى از مشخصات ملى موردنظر شخص یا اشخاص و یا اکثریت حاکم برخوردار باشند. ناگفته پیداست که در هر کشورى شخص حاکم و یا هیئت حاکمه از یک سیاست نژادى و یا مذهبى و یا ملیت و تابعیت خاصى پیروى مىکند و برخوردارى از حمایت حکومت قانون را مشروط به انطباق افراد با سیستم تابعیت آن کشور مىداند و این مطلب در مورد کشورهاى گذشته و شرایط قرون سابق بهنحو بارزترى صادق بوده و سیستم سیاست نژادى و مذهبى توام با تعصب و شدت بیشترى از طرف حکومتها اجرا شده است. بیگانگان در حکومت نژادى و مذهبی قبل از آنکه ما به بررسى حقوق اقلیتها در سیستم حقوق اسلامى بپردازیم لازم است وضع بیگانگان را در حکومتهاى گذشته و سیستمهاى حقوقى جدید از نظر بگذرانیم براى این منظور وضع بیگانگان را در دو دوران زیر موردمطالعه قرار دهید: 1 .دوران حکومتهاى سیستمهاى نژادى و مذهبى (قبل از تشکیل سازمان ملل متحد) 2. دوران حکومت قانون (پس از تشکیل سازمان ملل متحد) بیگانگان در کشورهایى که تحت حکومت نژادى و یا مذهبى اداره مىشدند جز در موارد نادر وضع ناگوارى داشتند و تنها از منابع و حقوق نژاد و مذهب رسمى کشور محروم بودند معمولا نسبت به آنان چه از طرف حکومتها و چه از ناحیه افراد ملت رفتار ناپسند معمول مىگردید و براثر همین رفتارها در بسیارى از موارد حوادثى رخ مىداد که به شکنجهها و کشتارهاى دستهجمعى مىانجامد و صحنههاى رقتانگیزى بهبار مىآورد. مشکلات بینالمللى اقلیتها اجحاف وتجاوز به حقوق انسانى اختصاص به بیگانگان نداشته و تامین حقوقهاى گروههاى نژادى و مذهبى که در اقلیت هستند خود از مشکلات بینالمللى لاینحلى است که تا جنگ جهانى دوم اقدام به حل آن از توصیه کنفرانسهاى بینالمللى و مقررات بىضمانت جامعه ملل تجاوز نکرده است. پس از جنگ جهانى دوم و تشکیل سازمان ملل متحد گرچه منشور ملل متحد به قسمتى از حقوق و آزادىهاى اساسى افراد بشر توجه خاصى مبذول داشته ولى باز مسئله اقلیتها همچنانکه در زمان جامعه ملل مطرح بود توجهى نشد. در عهدنامههاى صلح بعد از جنگ دوم نیز در عین اینکه دول مغلوب متعهد شدند حقوق و آزادىهاى اساسى بشر را در مورد اتباع خود بدون تبعیض از لحاظ مذهب و نژاد و زبان رعایت کنند لیکن اقلیتها به صورت خاص و مستقل مورد حمایت واقع نشدهاند. با توجه به مقررات عهدنامههایىکه پس از جنگ جهانى دوم منعقد گردید مىتوان گفت که مقررات خاصى در مورد حقوق اقلیتها و سازمان مخصوصى براى نظارت در آن به وجود نیامده است و اگر در این عهدنامهها سخنى در این زمینه به میان آمده معمولا مربوط به یک سلسله مطالب سیاسى دیگرى بوده که موردنظر قرار مىگرفته است. حقوق افراد قربانى سیاستها حقوق بیگانگان در قانون اساسى کشورها صرفا منوط به سیاست دولتها بوده و با شرایط و مصالح سیاسى هر کشورى و همچنین با شرایط رفتار متقابل دولتها متفاوت و هیچگونه میزان ثابتى که ضامن تامین حقوق براى بیگانگان باشد در قوانین بینالملل و نیز در قوانین داخلى وجود ندارد و دولتها در تعیین حقوق بیگانگان آزادى کامل داشته و در برابر هیچ اصل قانونى مسئول نمىباشد. در اینجاست که فرد و مصالح و حقوق وى فداى سیاست و مصالح دولتها مىگردد و در بسیارى از موارد گناه ناکرده درباره وى رفتار مجرمین محروم از حقوق انسانى معمول مىشود. نقش آزادى اراده در آثار حقوقی احترام به اصل آزادى اراده اصیلترین مبنا و ممیز اصولى زندگى انسانى است و بىشک ارزش زندگى انسانها چه در صحنه فردى و چه در میدان گسترده اجتماعى به میزان نقش این اصل در شرایط حاکم بر زندگى آنها ارتباط کامل دارد و هر نوع مقررات و قانون نیز تابع این اصل و قانون اساسى زندگى انسانى بوده و در هیچ مورد قابل استثنا نمىباشد. چنانکه اصل پذیرش تعهدات نیز که ضرورت فطرى آن را در آغاز این بحث به ثبوت رساندیم تنها با اتکا به آزادى اراده طرفین است که مىتواند با تمام آثار و نقش گستردهاش حائز احترام و ارزش حقوقى باشد. در مقابل اصل آزادى اراده اصل مطرود و غیرقابل قبول تحمیل قرار مىگیرد که طبیعت و فطرت انسانى آن را به هر صورت و در هر نوع قالب و شکل که در زندگى جلوه کند و از هر عامل و عنصرى ناشى گردد محکوم و غیرقابل تحمل مىشمارد و به همین دلیل آثار حقوقى تعهدات و قراردادها که به صورت الزامآورتلقى مىشود و از آنجا که هر قرارداد حقوقى از اراده آزاد ناشى مىگردد به هیچ وجه نباید تحمیلى تلقى گردد. آزادى مراسم و شعار مذهبی از جمله آزادىهایى که براساس اصل آزادى مذهبى براى اقلیتهاى مذهبى متعهد مانند یهود و مسیحى و زردشتى در سراسر کشور اسلامى منظور مىگردد آزادى شعار مذهبى ، حق انجام مراسم مذهبى و عبادات و سایر امور مربوط به مذهب گروههاى نامبرده است. آنان مىتوانند با استفاده از این حق مشروع در مراسم مذهبى مخصوص از آزادى و امنیت کامل برخوردار گردند و براساس کسب چنین امتیازى که مسلمین ناگزیر از اعطا و مراعات آن مىباشند. اقلیتهاى مزبور مجازند به طور انفرادى و یا دستهجمعى در معابد واماکن مقدسه خود مراسم مخصوص خویش را بپا دارند و کسى حق تعرض به آنان را نخواهد داشت. آزادى مسکن آزادى مسکن و حق انتخاب اقامتگاه در مورد اقلیتهاى مذهبى متعهد بدان معنى است که گروههاى مزبور پس از تابعیت پیمانى مانند افراد مسلمین مىتوانند در قلمرو حکومت مسلمین هر نقطه را که متناسب با زندگى خویش تشخیص دهند به عنوان مسکن دائمى و یا موقت انتخاب نمایند و این حق شامل آزادى در تمام کشورهاى اسلامى نیز مىگردد. خصوصیات و آزادى مسکن را در مورد اقلیتهاى متعهد مىتوان در سه اصل زیر خلاصه کرد: 1. داشتن اقامتگاه دائمى الزامى براى گروههاى مذهبى فوقالذکر ضرورتى ندارد و تعیین و انتخاب اقامتگاه تابع اراده و اختیار شخصى آنها مىباشد و هیچگونه الزام وتحمیلى در این مورد وجود ندارد. 2. اقامتگاه تبعه پیمانى اقلیتهاى مذهبى متعهد ممکن است متعدد باشد. 3. اقامتگاه براى گروههاى نامبرده امر همیشگى نیست و آنان مىتوانند به اختیار خود هروقت بخواهند محل اقامتگاه خود را تغییر دهند و از حدود سرزمینهاى مسلمین خارج شوند. آزادى تجارت نکتهاى که بیشتر جالب توجه است این است که مفهوم آزادى در مورد فعالیتهاى اقتصادى تنها بدان معنى نیست که اقلیتهاى مذهبى با استفاده از این حق عملا در اقدام به هر نوع معامله و تجارت و فعالیت اقتصادى دیگر آزاد مىباشند. بلکه مفهوم آزادى شامل این نکته نیز هست که اصولا اسلام آنان را مجبور به پیروى و مراعات قوانین و مقررات اقتصادى اسلام نمىنماید و پیروان هر یک از مذاهب سهگانه مىتوانند طبق مقررات آئین خویش به داد و ستد و فعالیتهاى اقتصادى و بازرگانى دیگر بپردازند. آزادى اقتصادی باید توجه داشت که تضمین آزادى تجارت و فعالیتهاى اقتصادى براى اقلیتهاى مذهبى همراه با آزادى روابط اقتصادى نیز مىباشد بدین معنى که مسلمین نیز مجازند با گروههاى مزبور روابط آزاد اقتصادى داشته باشند وتنها محدودیتى که در این زمینه متوجه مسلمین است مربوط به داد و ستدها و معاملاتى است که از نظر قانون اسلام ممنوع و یا فاقد ارزش اعلان شده است. آزادى مشاغل اقلیتهاى مذهبى متعهد، به جز امور بازرگانى و فعالیتهاى اقتصادى اصولا در مورد انتخاب هر نوع شغل و حرفه، آزاد و مختار مىباشند و مىتوانند به هر نوع شغل و حرفهایى که با قرارداد منافات نداشته باشد و ایجاد مفاسد و اختلال نظام اجتماعى در داخل جامعه بزرگ متعهد ننماید اشتغال ورزند. پیشه و حرفه آزادبراى اقلیتهاى مذهبى متعهد شامل مشاغل تولیدى و صنعتى و همچنین مشاغلى از قبیل طبابت و تعلیم و نظائر آن نیز مىگردد. امنیت معابد و اماکن مقدسه بىشک احترام به هیچ مذهبى نمىتواند از احترام به معبد و اماکن مربوط بدان تفکیک گردد واین اصلى است که قرارداد به صورت بارزترى آن را تاکید کرده است ومراعات آن را از مسئولیتهاى ضرورى مسلمانان برشمرده است. از این رو کلیه معابد و اماکن مقدسه از نظر اقلیتهاى مذهبى مورد احترام جامعه اسلامى بوده و از امنیت و مصونیت کامل برخوردار بوده و هرگونه تعرضى چه از ناحیه مسلمین و چه از طرف غیرمسلمین به اینگونه اماکن جرم شناخته شده و مرتکبین آن مجازات مىگردند. ادامه دارد
روزنامه رسالت
حقوق اقلیتها در اسلام
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
حقوق اقلیتها در اسلام
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
اعتقادی
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
رساله حقوق امام سجاد(ع)
اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کردهاند: روایات، ادعیه (بهویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
15 اردیبهشت 1397, 19:5
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS