دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حقوق شهروندی

حقوق شهروندی اصل برائت ‌دکتر غفور خوئینی‌ اصل سی و هفتم قانون اساسی، بر اصل بسیار با اهمیت برائت تأکید می‌ورزد. این اصل که در نظام حقوقی اسلام از جایگاه بسیار والایی برخوردار است، در مقام بیان این معناست که در مواردی که در حکمی شک داشتیم، باید در مقام عمل به آن ترتیب اثر ندهیم و خود را موظف به آن ندانیم...
No image
حقوق شهروندی
حقوق شهروندی اصل برائت ‌دکتر غفور خوئینی‌ اصل سی و هفتم قانون اساسی، بر اصل بسیار با اهمیت برائت تأکید می‌ورزد. این اصل که در نظام حقوقی اسلام از جایگاه بسیار والایی برخوردار است، در مقام بیان این معناست که در مواردی که در حکمی شک داشتیم، باید در مقام عمل به آن ترتیب اثر ندهیم و خود را موظف به آن ندانیم. بنابراین، اگر کسی متهم به جرمی بود و هیچ دلیلی بر اثبات جرم او در دست نبود، به لحاظ فقدان دلیل باید حکم به برائت او صادر کرد. اصل برائت در جایی کاربرد دارد که تکلیفی در مرحله‌ واقع وجود داشته باشد اما دلیلی برای احراز و پی بردن به آن نداشته باشیم و در مقام عمل و در مرحله‌ ظاهر برای معافیت از الزام و تکلیف و آثار آن، بنا را بر نبودن تکلیف بگذاریم. ‌* مجرای اصل برائت‌ شرط مهم اجرای اصل برائت در هر موردی است که نسبت به حکم شک داریم و پس از فحص و جست‌وجوی وجود دلیل، از دسترسی بدان مأیوس می‌شویم. در این صورت حکم ظاهری همان برائت خواهد بود. اگر مستند اصل برائت را دلایلی چون قرآن و سنت دانستیم که اصطلاحاً ادله‌ لفظی هستند، در این صورت بدان برائت شرعی خواهیم گفت و اگر دلیل آن حکم عقل باشد،‌ برائت عقلی؛ که هر کدام آثار خاص خود را دارد که در کتاب‌های مبسوط اصولی بدان پرداخته می‌شود. در هر صورت، منشأ شک یا فقدان نص است یا اجمال نص و یا تعارض دو نص که مجموعاً صورت‌های مختلف شک در تکلیف 18 فرض می‌شود که 6 صورت شک در تعیین وجوب و حرمت با علم اجمالی به وجود یکی از آن‌ها محل جریان اصل تخییر و بقیه 12 صورت، محل جریان اصل برائت است. 8 صورت مهم که مجری اصل برائت‌اند، عبارت‌اند از: 1- شبهه‌ حکمیه تحریمیه، به علت فقدان نص 2- شبهه‌ حکمیه تحریمیه، به علت اجمال نص ‌ ‌3- شبهه‌ حکمیه تحریمیه، به علت تعارض در نص 4- شبهه‌ موضوعیه‌ تحریمیه‌ 5- شبهه‌ حکمیه وجوبیه، به علت فقدان نص‌ ‌6- شبهه‌ حکمیه وجوبیه، به علت اجمال نص 7- شبهه‌ حکمیه وجوبیه، به علت تعارض در نص 8- شبهه‌ حکمیه وجوبیه اصل برائت به عنوان یک اصل عقلی و شرعی که مورد تأکید فقهای عظام قرار گرفته و منبعث از دلایل فراوان شرعی و عقلی است، منحصر به نظام حقوقی اسلام نبوده بلکه در دیگر مجامع و نظام‌های حقوقی سایر کشورها نیز کاربرد داشته و مورد تأکید است. این اصل در نظام حقوقی کشورمان نیز در قانون اساسی، ماده‌ دوم قانون مجازات اسلامی، ماده‌ 356 آیین دادرسی مدنی و ماده‌ 1257 قانون مدنی مورد توجه و تأکید قانون‌گذار قرار گرفته است. برخی از حقوقدانان1 بر این باورند که مورد اصل برائت در حقوق موضوعه سه قسم است: یک، جهل عام به قانون (این قسم مربوط به تاریخ حقوق اسلام است و در حقوق جدید ایران دیده نمی‌شود) دو، جهل به مواد مقنن به علت اجمال یا تعارض قوانین که این یک بحث کلی است. سه، شک در اشتغال ذمه که این یک بحث جزئی است. ماده 356 قانون آیین دادرسی مدنی 2 هر سه مورد بالا را فرا می‌گیرد: اگر کسی مدعی حق یا دینی بر دیگری باشد آن را اثبات کند والا مطابق این اصل، حکم به برائت مدعی علیه داده خواهد شد.> به نظر می‌رسد محل جریان اصل برائت همان مواردی بود که در 8 صورت کلی بیان شد و موارد مذکور باید تطبیق به موارد کلی ذکر شده داده شود که در صورت انطباق قابل عمل و استناد خواهد بود. از این رو، چنانچه مراد نویسنده محترم از سه قسم انطباق با موارد مقبول در مباحث اصولی باشد، بلااشکال خواهد بود.
روزنامه اطلاعات

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS