دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شهید بهشتى نماد جریان شناسى انقلاب

No image
شهید بهشتى نماد جریان شناسى انقلاب مصطفى ایران منش
این روزها که در آستانه بیست و ششمین سالگرد فاجعه هفت تیر قرار داریم بیاد این جمله یکى از دوستان مى افتم که میگفت: دشمن سریع فهمید که چه کسانى را باید از ما بگیرد و ما بعد از سه دهه هنوز نفهمیده ایم که چه کسانى را از ما گرفته اند .یکى از مهمترین ویژگى هاى شهید بهشتى روحیه خدمت به مردم بود. او در مهرجویى و عشق به مردم از اغلب مسئولان نظام سبقت مى گرفت و توانست بذرهاى تقوی، ایمان، شجاعت و مبارزه با ستم را در ضمیر خود، خوب پرورش دهد و در مسیر رشد انسانى به جایگاه رفیعى برسد. شهید بهشتى در صف اول مبارزه با دشمنان ملت ایران قرار داشت. همین روحیه او را واداربه نظم بخشى و سازماندهى در زندگى شخصى و اجتماعى مى کرد و در حساس ترین لحظات تاریخ ملت ایران به سازماندهى نیروهاى مومن و انقلابى براى ساختن ایران و مقابله دشمن پرداخت. مهمترین بعد وجودى شهیدبهشتى ذهن خلاقش در مدیریت بود لذا امام خمینى (ره) اداره فضا را در روزهاى نخستین انقلاب به شهید بهشتى سپرد. او پایه گذار قوه قضاییه در جمهورى اسلامى بود که حکم خود را از دست مبارک حضرت امام (ره) دریافت کرد و در قانون اساسى ایران نقش ماندگارى را ایفا کرد بویژه در اصول بسیار مترقى آن و این به جز اصولى است که در مورد امر قضاست. مهمترین دغدغه شهید بهشتى در تدوین قانون اساسی، اصل مترقى و منحصر بفرد ولایت فقیه است.
اهمیت این اصل قانون اساسی، در دوران کنونى بسیار معنادارتر است. شهید بهشتى با تدبیر و دوراندیشى این اصل مترقى را تصویب کرد و جانش را بر سر آن گذاشت. کینه هاى دشمنان با بهشتى در واقع به خاطر پافشارى بر این اصل بود. اقدامات شهید بهشتى در قوه قضاییه و نقش مدیریتى وى در اداره مجلس خبرگان قانون اساسى از اقدامات ماندگار این عالم بزرگوار بود . شهید بهشتى از همان روزهاى آغازین نهضت امام خمینى (ره) به فکر تربیت کادر متخصص براى اداره جامعه نمونه اسلامى بود. حزب جمهورى اسلامى مصداق بارز علاقه شهید مظلوم به تشکیلات است. شهید بهشتى کار حزبى نمى کرد بلکه یک انسان تکلیفى بود که برایش همه چیز وسیله بود.از انحصار درون گروهى شدیدا بیزار بود. معتقد بودهر که به انقلاب و امام و اسلام علاقه مند است او جزو حزب جمهورى اسلامى است. او معتقد بود براى اداره کشور باید انسان هاى کارآمد تربیت کرد و این میسر نیست مگر در یک تشکل اسلامی.بیش از 80 درصد مدیران کشور در دهه اول انقلاب با واسطه و بى واسطه با شهید بهشتى ارتباط داشتند.
ایشان زحمات بسیار زیادى در زمینه هاى گوناگون بویژه در شوراى انقلاب و قوه قضاییه متحمل شد و یکى از شخصیتهاى بى نظیر انقلاب اسلامى بود .با شهادت شهید بهشتى و یا رانش بود که منافقین رسوا شدند و هسته هاى اصلى آنها از هم پاشید ، دشمنان جمهورى اسلامى در آن روزهاى خون و آتش توانسته بودند با شایعه پراکنى علیه شهید بهشتى و یارانش او را ترور شخصیت کنند و متاسفانه اکثریت مردم را نیز فریب داده بودند اما با شهادت مظلومانه او و یارانش نظر مردم برگشت و حتى فریب خوردگان قابل توجهى از منافقین که در داخل خانه هاى تیمى سازماندهى شده بودند تا به موقع علیه نظام اسلامى دست به صلاح ببرند متوجه ماهیت جنایت کارانه منافقین آمریکایى شدند و از راه و رسم این گروهگ التقاطى نسبتا ریشه دار انصراف دادند و آنچنان عرصه بر منافقین تنگ شد که از همان سال فرار را بر قرار ترجیح دادند وبه خارج گریختند.از دیدگاه امام خمینى رحمه‌الله علیه ، مظلوم زیستن شهید بهشتی، بیش از شهادت ایشان متاثر کننده بود. این مظلومیت به سبب تهمت‌هاى ناروایى بود که دشمنان به او مى‌زدند.
امام بر این عقیده بود که دشمنان شهید بهشتى در تلاش بودند او را انسانى ستم‌کار و دیکتاتورمآب معرفى کنند؛ در حالى‌که چنین نبود. ایشان در جایى فرموده است: «شهید بهشتى مظلوم زیست و مظلوم مرد و خار در چشم دشمنان اسلام بود.»یاد شهید مظلوم در هر سال نه فقط بخاطر پاسداشت یک انسان متفکر، انقلابی، آگاه شجاع مدیر و مدبر است؛ بلکه او نماد جریان شناسى انقلاب بود که در هر عصری، فرزندان بجاى مانده، آرمان هاى مقدس خود را از لابه لاى حوادث و تحولات زودگذر دریابد و صحیح را از سقیم، مصلح را ازمفسد، مخلص را از فرصت طلب، بازشناسد.
این سرمایه گرانقدر با کوله بارى از دانش و معرفت و مدیریت و عدالتخواهى به خدا پیوست. پیروان او نیز باید به موازات ادعا، این معیارها را در عمل نشان دهند و به نسل هاى بعد از خود، شکوه فداکارى و خدمت را نمایش دهند. نسل سوم باید جریانات نفاق پیچیده که منجر به شهادت شهید بهشتى و یارانش گردید را بشناسد و با هوشیارى مراقب تغییر جهت ها، باشند و باور کنند که هر زمان ممکن است دوباره حادثه هفتم تیرماه تکرار گردد. نسل اول انقلاب نیز باید با صداقت، واقعیت ها را منعکس کنند و اگر مورد سوال واقع شوند آنچه اتفاق افتاده را بیان نمایند. مبادا سلایق و نظریات امروز ما واقعیت هاى دیروز را مخدوش نماید که قیامت در پیش و هر کس گرفتار خویش.

منبع : روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS