دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عرفان جعلى اوشو

بخش اندیشه :در طول تاریخ همواره به موازات خط راستین انبیاى بزرگ و پاک الهى جریان‌هاى غیرمستقیم و کم و بیش انحرافى وجود داشته است. راه مستقیم همواره یکى بوده ولى بیراهه‌ها متکثر هستند. قرآن مى‌فرماید: “فماذا بعد الحق الا الظلال “ گر چه شدت انحراف کم و زیاد است ولى به هر حال باطل، باطل است . درسالیان اخیر و باخواست و دخالت قدرت‌هاى داراى زر و زور وتزویر به نحو چشم‌گیرى بر تعداد آئین‌هاى ساختگى و انحرافى افزوده شده است. از عرفان‌هاى سرخ‌پوستى و غیرالهى ودرون‌گرا گرفته تاانواع فرقه‌هاى شیطان‌پرستی...
No image
عرفان جعلى اوشو
عرفان جعلى اوشو بخش اندیشه :در طول تاریخ همواره به موازات خط راستین انبیاى بزرگ و پاک الهى جریان‌هاى غیرمستقیم و کم و بیش انحرافى وجود داشته است. راه مستقیم همواره یکى بوده ولى بیراهه‌ها متکثر هستند. قرآن مى‌فرماید: “فماذا بعد الحق الا الظلال “ گر چه شدت انحراف کم و زیاد است ولى به هر حال باطل، باطل است . درسالیان اخیر و باخواست و دخالت قدرت‌هاى داراى زر و زور وتزویر به نحو چشم‌گیرى بر تعداد آئین‌هاى ساختگى و انحرافى افزوده شده است. از عرفان‌هاى سرخ‌پوستى و غیرالهى ودرون‌گرا گرفته تاانواع فرقه‌هاى شیطان‌پرستی. یکى از کسانى که در قرن اخیر آغازگر فکرى جدید شده است آقاى رجنیش یا اوشو است .اوشو فیلسوف معاصر هندى است. تحصیلاتش را در هند تا درجه استادى فلسفه ادامه داد وسپس به ایراد خطابه در اقصى‌ نقاط هند پرداخت . در سال 1982 براى معالجه به آ‌مریکا رفت و 5 سال در آنجا اقامت گزید ودر سال 1990 در شهرپوناى هند از دنیا رفت. در باره برخى از توصیه‌هاى اوشو و نحوه زندگى ایشان و پیروان او و چرایى برگشت وى از آمریکا نقل‌هاى مختلفى ذکر شده است . یکى از خصوصیات این فرقه آن است که تنها ثروتمندان حق عضویت درآن را دارند وشعارشان هم این است “ ثروتمندان ! از ثروت خود بهترین لذت را ببرید.” اوشو در دوران اقامت خود در ‌آمریکا سالیانه 15 تا 45 میلیون دلار درآمد شخصى از مریدان ثروتمند آمریکایى‌ خود کسب کرده است وى در سال 1985 به دلیل درگیرى‌هاى خونین بین مریدان ارشد خود به خاطر اختلافات مالى مرکز وتخلفات وسیع و فساد مالى از آمریکا اخراج گردید . او در دوران زندگى خود توسط مریدان آمریکایى واروپایى‌اش توانست نزدیک به 600 مرکز براى فرقه خود در کشورهاى مختلف اروپا و آمریکا تاسیس نماید. رجنیش در سخنرانى‌هاى خود اعلام کرد که خدا وجود ندارد و مریدان وى همه خدا هستند. وى همچنین از مریدان خود مى‌خواست تمامى کتب مقدس ادیان را آتش بزنند وباتمامى سنت‌ها و ارزش‌هاى دینى مخالفت نمایند . وى به مریدان خود توصیه مى‌کرد که براى رسید به آرامش حداکثر لذت جنسى را به هر شکل ممکن حاصل نمایند . وى ازدواج را در بین پیروان خودشدیدا ممنوع کرده بود و آن را اسارت کامل ومخالف آزادى مى‌دانست وخانواده را یک نهاد فاسد قلمداد مى‌کرد واز مریدان خود مى‌خواست که آنها با یکدیگر رابطه جنسى آ‌زاد داشته باشند. درجهان رجنیش به‌عنوان آموزگار جنسى شهرت پیدا کرد چرا که وى نیروا یعنى رستگارى را در آزادى کاملى در لذات در هر نوع ممکن مى‌دانست. بر اساس تعلیمات وى تعداد زیادى از مریدان وى هم مواد مخدر مصرف مى‌کردند وهم مواد مخدر را قاچاق مى‌نمودند و تعداد زیادى از مریدان زن وى آشکارا به فاحشه‌گرى مى‌پرداختند .تعدادى از مریدان زن او در دادگاه هند به دلیل مورد آزار جنسى قرار گرفتن توسط وى شکایت کردند. امروز هم پیروان رجنیش در هند در باشگاه‌هایى به نام “ اوشو” آشکارا لذت‌جویى جنسى را بین پیروان خود ترویج مى‌کنند . شایان ذکر است که رجنیش به سبب ابتلا به بیمارى ایدز AIDS مرد . رجنیش ایثار و تمامى ارزش‌هاى اخلاقى ودینى را خلاف آزادى مى‌خواند واعلام مى‌کرد که آنها هیچ معنى و مفهومى ندارند.جاى تاسف است که درچند سال گذشته تعدادى از کتاب‌هاى رجنیش بعد از گزینش و حذف بعضى مطالب زننده به فارسى ترجمه و در کشور ما منتشر شده است. این کتابها تحت عنوان عرفان شرقى تبلیغ ومعرفى مى‌شوند. ولى در واقع هدف آنها فقط گمراه نمودن جوانان کشور اسلامى‌مان مى‌باشد .
روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS