10 خرداد 1390, 0:0
كلمات كليدي : آفت، انقلاب، اسلام
نویسنده :جواد حسین خانی
انقلاب بزرگ ایران اسلامی ملهم از شریعت ناب محمدی(ص) به رهبری امام خمینی(ره) نور امیدی بر جهان پا برهنگان بود؛ از این رو انقلاب اسلامی به انقلاب محرومین و مستضعفان نام گرفت و با پیشرفت طبقه مستضعف دوام و بقا یافت. یکی از پرسشهای مهم درباره انقلاب اسلامی و تداوم آن این است که «با توجه به ضرورت آفت زدایی، چه تمهیداتی را باید به کار بست تا ضمن یافتن آفات اساسی که پیکره انقلاب را تهدید میکند، به رفع و دفع آن همت گمارد؟»بدون تردید از اولین مسائل لازم در این راه تعیین مصادیق است که چه آفاتی را آفات اساسی جامعه اسلامی تلقی میکنیم.
انقلاب اسلامی با تکیه بر ویژگیها و اهداف خاصش، آفات ویژه ای را نیز خواهد داشت. نکته دیگر اینکه در تبیین و زدودن آفات، داشتن دیدگاه سیستمی و توجه به پیوستگی و ارتباط کلیه ساختارهای اجتماعی ضروری است. یعنی آنکه شناسایی و رفع هیچ آفتی را به تنهایی و مجرد از آثار و روابط آن با سایر اجزاو ارکان جامعه به حساب نیاوریم.
استاد شهید مطهری(رض) در کتاب ارزشمند «نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر» ضمن اشاره به حساسیت آفت زدایی چنین بیان میدارد: «نهضتها مانند همه پدیدههای دیگر ممکن است دچار آفت زدگی شوند. وظیفه رهبری نهضت است که پیشگیری کند... اگر رهبری یک نهضت به آفتها توجه نداشته باشد یا در آفت زدایی سهل انگاری نماید قطعا آن نهضت، عقیم یا تبدیل به ضد خود خواهد شد و اثر معکوس خواهد بخشید».
میتوان با الهام از فرمایشات استاد شهید، آفات انقلاب اسلامی را چنین برشمرد: 1. فقدان طرح و برنامه: میزان موفقیت هر نهضتی، منوط به توانایی آن در خلق و آفرینش ارزشهای انسانی و تلاش در حفظ و حراست از آن میباشد. مکتب اسلام، شریعتی است جامع که در آن تمام زوایا و ابعاد زندگی انسان از تولد تا مرگ مورد توجه قرار گرفته است. شریعت اسلام مجموعه ای واحد و تجزیه ناپذیری است که مسائل مادی و معنوی فردی و اجتماعی را در کنار یکدیگر در تکامل انسان سهیم دانسته است. استاد شهید مطهری در این باره چنین میفرمایند: قطعا نهضت باید طرحهای روشن و خالی از ابهام و مورد قبول و تائید رهبران ارائه دهد تا جلوی ضایعات گرفته شود. ما خوشوقتیم و خدا را سپاسگزار که از نظر مواد خام فرهنگی فوق العاده غنی هستیم... تنها کاری که باید بکنیم استخراج و تصفیه و تبدیل مواد خام به مواد قابل استفاده است که مستلزم بیدار دلی، کار و صرف وقت است«.
2.تجدد گرایی افراطی: فقدان برنامه روشن و به دور از ابهام به منظور جهت بخشی به حیات انسانی جامعه از یک سو و وجود مسائل و معضلات ملموس جامعه از سوی دیگر باعث میگردد که کارگزاران و دوستان انقلاب مجذوب یک سلسله نظریات بیگانه با مکتب انقلاب شده و آگاهانه یا ناآگاهانه آن نظرات را در قالب مکتب عرضه کنند. استاد شهید مطهری (ره)در این باب میفرمایند: »به هر حال تجدد گرایی افراطی، در حقیقت عبارت است از آراستن اسلام به آنچه از اسلام نیست و پیراستن آن از آنچه اسلام هست به منظور رنگ زمان زدن و باب طبع زمان کردن، آفت بزرگی برای نهضت است و وظیفه رهبری نهضت است که جلو آن را بگیرد«.
3. نفوذ اندیشههای بیگانه: اقدام دوستان ناآگاه در تکدی از افکار و نظرات بیگانه به انضمام تلاش دشمنان کینه توز در جهت استقرار سیطره خویش بر مسلمانان، تحریف احکام و اندیشههای اسلامی را به دنبال دارد. طرح نیازهای جدید اجتماعی، عدم تفسیر و پاسخ درست و عکس العمل به موقع از ناحیه مسلمین موجب شد که دشمنان اسلام، این مسئله را دستاویز قرار داده و دین را شریعت ناقصی معرفی کنند تا از این رهگذر، اندیشههای پلید خویش را بر سراسر جامعه حاکمیت بخشند. استاد شهید مطهری ضمن اشاره به این آفت و اثرات سوء آن بر پیکره نظام اسلامی، در خصوص مبارزه با آن چنین میفرمایند: »راه مبارزه این خطر تحریم و منع نیست، مگر میشود تشنگانی را که برای جرعه ای آب له له میزنند از نوشیدن آب موجود به عذر اینکه آلوده است منع کرد... اگر ما به قدر کافی آب زلال و گوارا عرضه کرده بودیم به سراغ آبهای آلوده نمی رفتند... راه مبارزه عرضه داشتن صحیح این مکتب در همه زمینهها با زبان روز است.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان