دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مدیریت رهبر انقلاب در فتنه 88

No image
مدیریت رهبر انقلاب در فتنه 88

مديريت رهبر انقلاب در فتنه 88

محمد عبدالهی

دست‌های نامرئی -34

حوادث سال‌های پس از رحلت امام خمینی(ره) - ایام زعامت مقام معظم رهبری- آمیخته با دشوارترین حوادثی بود که به جرات می‌توان تدابیر هوشمندانه رهبری را تیر خلاصی به همه این اتفاقات ناگوار دانست.

در دهه اول انقلاب اسلامی بحران‌هایی چون کودتای نظامی، تحرکات تجزیه طلبانه، ترورهای کور منافقانه، نفوذ ضد انقلاب در صفوف مسئولین نظام اسلامی، تجاوز نظامی و جنگ تحمیلی از جمله حوادثی بود که هر یک از آنها به تنهایی برای سرنگونی انقلاب کافی بود. اما آن چه در عمل موجب شکست این اقدامات براندازانه شد هوشیاری و مدیریت حضرت امام و اعتماد و همراهی ملت با امام بود. در دهه دوم و سوم انقلاب، دشمنان دیرینه اسلام و انقلاب سناریوهای مختلفی را برای براندازی و ضربه زدن به نظام اسلامی طراحی نمودند که یکی پس از دیگری با تدبیر و درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و همراهی و پشتیبانی مسئولین و مردم آگاه ناکام ماند. آخرین سناریوی طراحی شده با هدف براندازی نظام اسلامی، سناریوی کودتای مخملین بود که در آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری در دستور کار کودتاگران قرار گرفت. رهبر معظم انقلاب اسلامی از آغاز فعالیت‌های انتخاباتی در نیمه دوم سال 87 با تیزبینی و دور اندیشی، رهنمودهای خود را برای هدایت ملت ایراد فرمودند. معظم له در سخنان خود نکات کلیدی و بنیادی را مطرح نمودند که عمل و توجه به آن راه گشای مردم و جریان‌ها و گروه‌های سیاسی بود.

درایت در رفع توطئه‌ها، استقامت در مقابل تهدیدات داخلی و خارجی، شجاعت در برابر دشمنان، پشتکار در توسعه علمی جامعه، صبر در برابر بعضا نافرمانی‌ها و هوشیاری در تحلیل شرایط سیاسی و فرهنگی و غیره و در نهایت صبر و شکیبایی پدرانه ایشان در مقابله با جریان فتنه و درایت در مبارزه با موج برانداز طی سال اخیر مدعای خوبی برای شایستگی ایشان در قامت ولایت امر و عالی ترین شخصیت نظام جمهوری اسلامی ایران است.

اما هوشیاری رهبری معظم به ویژه حین انتخابات دهم ریاست جمهوری و حوادث بعد از آن آشکارتر شد چرا که این دوران را باید یکی از پیچیده ترین شرایط سه دهه گذشته انقلاب اسلامی دانست که به واسطه آن خیلی از ظرفیت‌ها و واقعیت‌های جمهوری اسلامی محک خورده و مورد آزمون قرار گرفت. در چنین بستری؛ ظرفیت، کارآمدی و قدرت روزآمدی اندیشه ولایت در مواجهه با چالش‌های پیچیده و چند وجهی نمود عینی به خود گرفت و منطق، درایت و دوراندیشی خاص رهبری را به نمایش گذارد.

بنابراین انتخابات بهانه‌ای شد تا نقاب از چهره فتنه کنار رفته و پیش بینی‌های رهبری از فرصت طلبی دشمنان برای اجرای کینه‌های سی ساله که همچون زهری مهلک کام امت اسلامی را تلخ می‌کرد به واقعیت به پیوندد.

غفلت زدگان فتنه گران؛ از آن جا که برای عملی کردن نقشه هایشان نیاز به مهره هایی داشتند، افرادی خودآگاه در این مسیر قرار گرفتند تا عده ای را ناخودآگاه دست آویز خود قرار دهند و آشوبی به پا کنند. آشوبی که با بهانه انتخابات بستری شد برای اجرای همه آنچه پیش از این در سینه‌هایشان محفوظ داشته بودند. مشکل این افراد به فرموده معظم له بی بصیرتی، غفلت زدگی و یا بی تقواییست .

همانطور که جریان اصلاحات با حباب اصولگرایی در باب گفتمان انتخابات دم از خط امام می‌زد و در این دوران ماهیت خود را برملا کرد. اینان در یک فرایند پیچیده، تمامی ابزار و امکانات را به کار گرفتند تا با تلفیق سه دکترین مهار، جنگ رسانه‌ای و نافرمانی مدنی نظام جمهوری اسلامی ایران را با چالشی جدی مواجه کنند.

در واقع طراحان و نیروهای عمل کننده در این عرصه اگرچه تلاش داشتند با بحران نامیدن این صحنه و بحرانی قلمداد کردن شرایط کشور و ایجاد رعب و وحشت ناشی از آتش زدن اموال دولتی و مردمی و غارت بیت المال همچنین کشاندن مردم به خیابان‌ها، گام به گام اهداف خود را از ابطال انتخابات تا براندازی پیش ببرند اما ناتوان و مستاصل از ادامه فرایند در تقابل با درایت رهبری ناکام ماندند و تلاش کردند با تشدید فشارهای بیرونی و البته بهره گیری از فرصت شبکه مجازی طراحی شده توسط دشمن، اهداف خود را عملیاتی کنند. اما یکی از هوشمندانه‌ترین تدابیر رهبری، تعریف میدان و صحنه عمل بود.

مرور شکست‌های پیاپی در تمامی لحظه‌های نوروز 88 تا 89 گواه تاریخی یک سال فتنه‌گری آشکار توسط اهالی فتنه جو و شکست آن با توسل به تدابیر رهبری است.

روشنگری برای مردم؛ پایه و مبنای انتخابات تاکید بر اهمیت انتخابات و حضور مردم در این آزمون، داشتن تقوی، انصاف و رعایت صحبت کردن برای به طمع نیانداختن دشمن در نامزدها در فهرست منویات مقام رهبری قرار گرفت. بیش از همه رهبری با عظمت بخشیدن به جایگاه مردم در ایران چند منظور را دنبال کردند. نظام را به معنای واقعی مردم سالار معرفی کردند نه مردم سالاری غربی که فریبنده است.

«ارزش مردم سالاری را وقتی می‌دانند که مردم به دنبال عقل باشند. انتخابات در کشور ما یک حرکت نمایشی نیست. پایه نظام ما همین انتخابات است. یکی از پایه ها، انتخابات است. مردم سالاری دینی با حرف نمی شود؛ مردم سالاری دینی با شرکت مردم، حضور مردم، اراده مردم، ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی مردم با تحولات کشور صورت می‌گیرد؛ این هم جز با یک انتخابات صحیح و همگانی و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست. این مردم سالاری، عامل پایداری ملت ایران است.»307

تاکید ایشان بر حضور حداکثری مردم نیز درخور اهمیت بود.

«هرچه انتخابات پرشورتر باشد، عظمت ملت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنانش دیده خواهد شد؛ دوستان شما هم در دنیا خوشحال می‌شوند. عظمت ملت ایران را حضور مردم در انتخابات نشان می‌دهد؛ انتخابات این است. بنده همواره در درجه اول در انتخابات سعیم بر این است که به مردم عرض کنم حضور شما در این انتخابات مهم است.»308

ایشان نقش مردم را مانع از بازگشت استبداد قلمداد کردند و پیش از این نیز از خطر بازگشت استبداد و سلطه بیگانگان هشداردادند.

«دولت آمریکا از اول با این انقلاب با روی عبوس و چهره ترش و با لحن مخالفت روبه رو شد این چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد. اولین کاری که از طرف امریکائی‌ها انجام گرفت، تحریک مخالفین پراکنده جمهوری اسلامی و کمک به حرکتهای تجزیه طلب و تروریستی در کشور بود؛ از اول این کار را شروع کردند. متاسفانه این کار هنوز هم ادامه دارد.»309

«عزیزان من! انتخابات نزدیک است؛ امروز یک ماه به روز انتخابات باقی است. انتخابات یکی از آزمونهای بزرگ ملت ایران در مقابل چشم دشمنان است؛ به همین جهت روی انتخابات ما حساسند. از حدود یک سال پیش، دستگاههای تبلیغاتی دشمنان ملت ایران، با یک شیب ملایمی شروع کردند علیه این انتخابات حرف زدن و اقدام کردن و مطلب ساختن؛ دستگاههای امنیتی شان هم مشغول شدند به خبرگیری و گمانه زنی و پیشنهاد دادن. روی این انتخابات حساسند. امروز هم شما وقتی به خبرهای رسانه‌های گوناگون خارجی - که بسیاری از اینها دل پرکینه و پردشمنی ای نسبت به ملت ایران دارند - نگاه کنید، خواهید دید نسبت به انتخابات ما بی تفاوت نیستند و سعی می‌کنند اغراض خودشان را عمل کنند.»310

اما به راستی این اغراض چه بود که رهبر معظم انقلاب یک ماه پیش از انتخابات بدان هشدار دادند و نسبت به آن تاکید ویژه ای داشتند و در درجه اول، هدف استکبار را تعطیل شدن انتخابات برشمردند تا آنجا که اشاره فرمودند:

«در یک دوره‌ای سعی کردند انتخابات مجلس شورای اسلامی را به انواع و اقسام حیله‌ها متوقف کنند. خدای متعال نخواست و اراده‌ی مردان مومن نگذاشت.»311

ایشان در درجه بعد، هدف دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران را اینطور برشمردند.

«هدفشان این است که انتخابات سبک و سرد برگزار بشود. می‌خواهند ملت ایران حضور فعالی در انتخابات نداشته باشد. ملت عزیز ایران! من به شما عرض میکنم، درست در نقطه‌ی مقابل خواست دشمنان، همه ی ما باید در انتخابات حضور فعالی داشته باشیم. انتخابات آبروی ملی ماست؛ انتخابات یکی از شاخصهای رشد ملی ماست.»312

در فاصله نزدیک به انتخابات، حملات شدیدتر می‌شود. دشمن چند مسیر را طی می‌کند تا ببیند کدام نامزد برنده می‌شود تا بعد ازانتخابات آن سیاست متناسب با نامزد را انتخاب کند !

اگر اصلاح طلب برنده شود شروع اغتشاشات و در نهایت حمله به رهبری. که همین اتفاق هم افتاد.

درست در روزهای پایانی نزدیک به انتخابات شعارهای تغییر خواهانه اوج گرفت و سبزهای نمادین، همان جلبک‌های خط گرفته از سران فتنه با رادیوهای بیگانه همراه شدند و شروع کردند به مخدوش کردن چهره انتخابات.

رهبر معظم انقلاب نیز در همین خصوص اشاراتی داشتند:

«از دو سه ماه قبل از این، رادیوهای بیگانه شروع کردند به بدنام کردن و مخدوش کردن چهره‌ی انتخابات در کشورمان، برای بدبین کردن مردم. گاهی گفتند: این انتخابات نیست، انتصابات است . گاهی گفتند: این یک بازی کنترل شده ی درون حکومت است؛ گفتند: این کاندیداها خودشان دارند بازی می‌کنند؛ نامزدهای مختلف که می‌بینید با هم اختلاف نظر دارند، اینها همه ظاهرسازی است، بازی است. گاهی گفتند: در انتخابات قطعاً تقلب انجام خواهد گرفت؛ مقصود از همه‌ی این تخریبها یک چیز است و او اینکه میخواهند ملت در انتخابات، مشارکت قوی و نمایانی نکند. بدانید؛ با مردم سالاری شما مخالفند. دشمن با همین حضور شما، با همین انتخاب شما مخالف است. می‌خواهند پشتوانه نظام را که مردم هستند و آراء مردم است، از نظام بگیرند؛ می‌فهمند چه کار دارند می‌کنند. وای به حال آن کسانی که نادانسته، از روی غفلت، همان حرف آنها را تکرار کنند و همان مقصود آنها را در داخل تحقق ببخشند. آنها دارند امید را از مردم می‌گیرند.»313

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS