دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دركى نوين از ساعت بدن انسان

بدن انسان ها و ساير پستانداران با اندازه گيرى مداوم غلظت پروتئينى به نام PER در بدن درمى يابد كه در چه زمانى قرار دارد. شركت هاى دارويى در حال حاضر بر روى شيوه هايى كار مى كنند كه با تغيير ميزان PER در بدن اختلالات ناشى از بد كار كردن ساعت بدن يا اختلال «ريتم شبانه روزى» را درمان كند...
No image
دركى نوين از ساعت بدن انسان

زهرا عباسپور

چگونه روزهايمان را مى شماريم: دانشمندان مى گويند درباره سازوكارى كه زمينه ساز هواپيمازدگى (jet lag)، بى خوابى و ساير اختلالات ناشى از به هم خوردن ريتم ساعت درونى بدن است، به يافته هاى جديدى دست يافته اند. اثر يك جهش در ژنى كليدى كه در تنظيم چرخه هاى خواب و بيدارى در پستانداران عمل مى كند برخلاف شيوه اى است كه قبلاً تصور مى شد. يافته هاى جديد كه در شماره ۳ ژوئيه نشريه «گزارش هاى آكادمى ملى علوم» آمريكا به چاپ رسيده، به معناى آن است كه شركت هاى داروسازى بايد رويكرد خود را براى ساختن داروهاى جديد براى درمان اختلالاتى كه به بد كار كردن ساعت بدن مربوطند تغيير دهند.

نحوه عمل ساعت بدن

بدن انسان ها و ساير پستانداران با اندازه گيرى مداوم غلظت پروتئينى به نام PER در بدن درمى يابد كه در چه زمانى قرار دارد. شركت هاى دارويى در حال حاضر بر روى شيوه هايى كار مى كنند كه با تغيير ميزان PER در بدن اختلالات ناشى از بد كار كردن ساعت بدن يا اختلال «ريتم شبانه روزى» را درمان كند. تجزيه PER توسط پروتئينى ديگر به نام CK1e تنظيم مى شود كه توليد آن به وسيله ژن «كازئين كيناز» يا CK1 كنترل مى شود. پيش از اين تصور مى شد كه جهشى به نام «tau» در CK1 به توليد پروتئين هاى ناقص CK1e منجر مى شود و در نتيجه تجزيه PER آهسته تر از معمول صورت مى گيرد و اين پروتئين در بدن تجمع مى يابد. به نظر مى آيد كه ساخته شدن بيشتر PER ساعت درونى بدن پستانداران را سرعت مى بخشد و در نتيجه طول روزها از نظر بدن كوتاه تر مى شود. با اين حال يك بررسى جديد نشان مى دهد كه در واقع عكس اين قضيه رخ مى دهد: جهش tau سرعت تجزيه PER را كم نمى كند بلكه آن را سرعت مى بخشد. بنابراين زيادى PER نيست كه باعث مى شود بدن روزها را كوتاه تر درك كند، بلكه نبود مقدار كافى PER عامل اين امر است.

مانند يك رياضيدان

يكى از اولين شواهدى درباره اينكه دانسته هاى قبلى درباره جهش tau اشتباه است، از يك مدل كامپيوترى ساعت زيستى پستانداران به دست آمد كه به وسيله دانيل فورجر رياضيدانى از دانشگاه ميشيگان ساخته شده بود. همسترهاى داراى جهش ژنتيكى tau به جاى روزهاى معمول ۲۴ساعته، روزهاى كوتاه ۲۰ساعته دارند. شبيه سازى كامپيوترى فورجر نشان داد كه اين وضع تنها در صورتى مى تواند رخ دهد كه CKle در نتيجه جهش سريع تر كار كند و نه كندتر. او مى گويد: «من يكى دو سال پيش اين پيش بينى را مى كردم. اما بقيه مى گفتند كه نظر من بى پايه است. مى گفتند تو رياضيدانى از اين چيزها سر درنمى آورى.» فورجر در حين انجام يك سخنرانى در دانشگاه در يوتا با ديويد ويرشاپ پژوهشگر «موسسه سرطان هانتزمن» اين دانشگاه ملاقات كرد. نتايج به دست آمده از تجربيات انجام شده توسط گروه ويرشاپ نيز نشان مى داد كه جهش tau به جاى كاهش فعاليت CK1e، فعاليت آن را افزايش مى دهد. گروه ويرشاپ دريافتند كه كشت هاى سلولى موش هاى آزمايشگاهى كه داراى جهش tau هستند، در عرض تنها چند ساعت PER را تجزيه مى كردند، در حالى كه در شرايط معمول اين تجزيه ۸ تا ۱۰ ساعت طول مى كشيد. نتايج آنها پيش بينى فورجر را تاييد كرد: ريتم شبانه روزى درون سلول هاى موش به اين خاطر سرعت يافته بود كه ژن جهش يافته CK1 فعال تر بود و نه برعكس. اين يافته بر داروهاى جديدى كه براى درمان اختلالات مربوط به ريتم هاى شبانه روزى مثل افسردگى، بى خوابى و حتى برخى از انواع سرطان در حال ساخته شدن هستند، تاثير خواهد گذاشت. ويرشاپ مى گويد: «اگر مدل قبلى اشتباه باشد، داروهاى ساخته شده تاكنون اثر متضادى خواهند داشت.»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

مدیریت انتخاب کارگزار

مدیریت انتخاب کارگزار

بی‌گمان، ما همه چیز را مدیریت می‌کنیم، چون که خودمان نیز مدیریت می‌شویم، زیرا جهان به گونه ای نظام یافته که هیچ کس جز خداوند از دایره پاسخ گویی بیرون نیست.
مدیریت از منظر اسلام و قرآن

مدیریت از منظر اسلام و قرآن

تمام عرصه‌های حیات بشری جهت سیر تکاملی خویش، نیازمند مدیر و مدبری کاردان و عالم می‌باشد تا امورات و جوانب زندگی انسان به نحو احسن و عالی تنظیم گشته و با برنامه ریزی صحیح و سنجیده حل و فصل شود.
مدیریت بحران – چالشی برای رهبری

مدیریت بحران – چالشی برای رهبری

اخیرا مدیریت بحران به عنصری مهم در مدیریت تجارت تبدیل گشته است. در شرایط حاضر، هیچ تجارتی از وجود بحران در امان نیست.
پژوهشی موردی در مدیریت پیامبر اکرم‌(ص) در غزوه احزاب

پژوهشی موردی در مدیریت پیامبر اکرم‌(ص) در غزوه احزاب

در مقاله حاضر کوشش شده‌است، در حد امکان یکى از اقدامات مدیریتى پیامبراکرم‌(ص)در جریان "حفرخندق " بحث و بررسى شود، البته این مقاله به مدیریتى که رسول اللَّه ‌در واقعه حفر خندق اعمال کردند محدود نمى‌شود، بلکه موضوع اداره و بهره‌گیرى کامل از این اقدام دفاعى هم مورد بحث قرار مى‌گیرد.
ویژگی های عمومی مدیریت از دیدگاه اسلام

ویژگی های عمومی مدیریت از دیدگاه اسلام

مدیریت به صورت کلی از دشوارترین و در عین حال از ظریف ترین کارهای انسانی است که برای خود ویژگی هایی دارد. چه بسا فقدان یکی از این خصوصیات ، مایه رکود کار و نابسامانی اوضاع قلمرو مدیریت می شود.

پر بازدیدترین ها

No image

معراج پیامبر(ص) و پاسخ به شبهات آن

معراج پیامبر یک سفر آسمانی است که در بردارنده شنیدنیهایی از بهترین مخلوق عالم و برترین موجود الهی است. موجودی که به سبب بندگی خالص برای حضرت حق(جل جلاله)به درجاتی رسید که حتی بزرگترین ملک هم از رفتن به آنجا عاجز بود.
No image

مسئولیت انسان در اسلام

واژه مسئولیت و ریشه های ان از سلسله واژه هایی است که به صورت مکرر در جای جای قرآن کریم مورد تصریح قرار کرفته است. خدای متعال از نقش ابزار هایی که برای بالا بردن سطح اگاهی انسان افریده شده اند همانند گوش و چشم و قلب.پرسش نموده که ایا همواره به دنبال کشف حقیقت بوده اند یا به صرف دریافت هرگونه مطلبی ولو به صورت مشکوک و مظنون- بدان اعتماد ورزیده و ان را ملاک و معیار برای جهت دهی رفتار قرار داده اند.
No image

21 روش عالی جهت انجام بیشترین کار در کمترین زمان

شما هیچوقت برای انجام تمام کارهایی که باید انجام بدهید فرصت کافی ندارید . شما به معنای واقعی کلمه در انبوه کارها ، مسئولیتهای فردی، پروژه ها، روزنامه ها ، مجله های زیادی که باید بخوانید وکتابهایی که روی هم انبار شده اند تایک روز به سراغ آنها بروید غرق شده اید. اماواقعیت اینست که هیچوقت نمی توانید عقب افتادگی خود راجبران کنید واز کارهایتان جلوبیفتید...
Powered by TayaCMS