مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
رقابت ها و انسان ها
4 شهریور 1386, 0:0
رقابت ها و انسان ها
یکی از توهمات رایج زمان ما این است که گویا تمامی سیستم سرمایه داری سازمان یافته که سابقه اش به انقلاب صنعتی (و حتی پیش ازآن) می رسد، جای خود را به دوران تازه ای داده است موسوم به «جمهوری الکترونیک» که ریشه در تکنولوژی مربوط به انقلاب اطلاعاتی دارد. نیوت کینگریچ مدعی است که در دوران تازه ارتباطات، «هر روز جمع بیشتری از مردم امکان می یابند که در خارج از ساختارها و سلسله مراتب جمعی، در پناه گوشه های امنی که انقلاب اطلاعاتی ایجاد کرده است به فعالیت بپردازند. برخلاف انقلاب صنعتی که مردم را گروه گروه به داخل تشکیلات اجتماعی عظیم مانند شرکت های بزرگ و اتحادیه های بزرگ و دولت بزرگ راند، انقلاب اطلاعاتی در حال از هم پاشاندن این غول ها و هدایت کردن ما به سوی آن چیزی است که -با کمال تعجب- بیشتر شبیه به آن آمریکایی است که توک ویل برای سال های 1830 تجسم کرده بود». از دیدگاه راست جدید، این به معنای تولد دیگری است برای کاپیتالیسم که به صورت دنیایی از مدیران بازرگانی کوچک ظاهر شده، دنیایی که در آن تکنولوژی همه موانع وصول به جهان آرمانی رقابت کامل را محو کرده است. از نظر جورج گیلدر که عقل کل راست جدید به شمار می رود، تکنولوژی جدید اطلاعات دارای این ویژگی ها است: «خصم سلسله مراتب و انحصارات و دیوان سالاری های صنعتی وهمه سیستم های دیگر از بالا به پایین. دقیقاً همان طور که امور کارآگاهی و کنترل از کامپیوترهای عظیم غول پیکر به کامپیوترهای شخصی و از بانک های اطلاعاتی متمرکز تا کتابخانه های کامپیوتری رومیزی و از هرم مرکزی کمپانی به مجموعه بزرگی از ابزار ارتباطی و از شبکه های معدود سخن پراکنی به میلیون ها برنامه نویس پراکنده به کره خاکی منتقل شده است، قدرت اقتصادی نیز در حال انتقال از مؤسسات گروهی بزرگ به افراد است». شرکت های بزرگ جهانی هم از این حرف ها زیاد می زنند، اما اینان به جای مدیران بازرگانی کوچک (که در دوران سلطه شرکت های بزرگ بر جهان، وجودشان به اشکال قابل تصور است) بر آن چیزی تأکید می گذارند که بیل گیتس، رئیس مایکروسافت، در کتاب خود با نام «راه پیش رو» آن را «کاپیتالیسم بی برخورد» نامیده است: مرحله جدیدی از کاپیتالیسم که در آن اطلاعات کامل پایه و اساسی می شود برای متکامل شدن بازار. در ضمن حتی مترقیان و رادیکال ها هم از اینگونه خیال پردازی ها در امان نمانده اند. تنها به نام بردن از «پایان عصر کاپیتالیسم سازمان یافته» به عنوان نتیجه ناگزیر انقلاب برخاسته از تکنولوژی کامپیوتری و ارتباطی در دنیای «پست فوردیست» و «پست مدرنیست» بسنده نمی شود، عده ای حتی خواب یک دوران دموکراسی الکترونیک را می بینند که گویا قرار است محصول خود به خودی تکنولوژی جدید سایبراسپیس باشد. گفته می شود که چون خصلت جهانی و نظام ستیز اینترنت آن را کنترل ناپذیر کرده است، به زودی مساوات بر فضای آن حاکم خواهد شد. علاوه بر کاربرد گسترده کامپیوتر و استفاده از تکنولوژی دیجیتالی، آنچه بیشتر باعث رواج اینگونه خوش خیالی ها شده، رشد گسترده اینترنت و چشم انداز بزرگراه اطلاعاتی در آینده است. امروز دیگر، پس از همه جاگیر شدن روش ارتباطی شبکه جهانی و رونق همه جانبه اینترنت، همه از طبیعت این پدیده تازه مطلع شده اند. www عبارت است از سیستم ارتباطی عظیم و گسترده ای که قابلیت ارتباط دوسویه را دارد و از جمع آمدن سه وسیله ارتباطی عمده یعنی کامپیوتر شخصی و تلفن و تلویزیون شکل گرفته و به صورت یک شبکه جهانی دیجیتالی به خانه ها و مدرسه ها و محل های کار متصل است. طراحان تجارتی و دولتی در انتظار روزی هستند که بیشتر کامپیوترهای شخصی به یک شبکه جهانی بسیار پیشرفته تر از اینترنت امروزی وصل شوند؛ اندکی دیرتر انتظار آن می رود که همه تلویزیون ها هم به کمک یک دستگاه کامپیوتری که روی آنها قرار خواهد گرفت، قابلیت ارتباط دوسویه را پیدا کنند. اگرچه در مورد راه های وصول به بزرگراه جهانی اطلاعات و بهره هایی که از آن می توان گرفت حدس وگمان بسیار است، اما همه در مورد ویژگی های فنی سیستم جدید کاملاً هم داستانند و بی هرگونه تردیدی می دانند که سیستم جدید توان زیرورو کردن ارتباطات انسانی را دارد. با وجود همه اینها هنوز نمی توان به درستی معین کرد که سیستم تازه ای که پدید خواهد آمد در خدمت چه مقصود وکارکردش به سود چه کسانی خواهد بود. از تاریخ عمومی ارتباطات این درس را می توان گرفت که نباید تصور کنیم که خود تکنولوژی تکلیف را روشن خواهد کرد. زیرا نتیجه کار بستگی دارد به سیستم سیاسی-اقتصادی و مبارزات پیرامون آن. تاریخ نشان داده است که همه انقلاب های تکنولوژیک در زمینه ارتباطات -صرف نظر از امکانات بالقوه شان برای دموکراتیک شدن- چون در بستر سیستم های موجود قدرت اجتماعی و اقتصادی به وجود آمدند دربست در خدمت پیدایش و رشد انحصارات اطلاعاتی قرار گرفتند. اینکه آیا بار دیگر هم این اتفاق خواهد افتاد و یا نه، تنها با توجه به خصلت تکنولوژی مورد بحث معین نخواهد شد. برای پاسخ دادن به این پرسش باید میزان تعیین کنندگی و سازمان یافتگی نیروهای مردمی در نظر گرفته شود. به قول رابرت مک چسنی: «طرفداران مدینه فاضله اطلاعاتی» آینده حق دارند که می گویند قدرت تأثیر تاریخی و جهانی تکنولوژی های تازه بی شباهت به قدرت تأثیر ماشین چاپ یا انقلاب صنعتی نیست. اما آنجا که این شیفتگان تکنولوژی معتقد می شوند که گویا این تکنولوژی ها بر نیروی منطق سرمایه چیره خواهند شد، باید به ایشان تذکر داد که شواهد کمی برای تأیید اینگونه نظرها وجود دارد. به خاطر سیستم اطلاعاتی جدید مبارزه ای درخواهد گرفت که اگر بنا باشد به پیروزی نیروهای دموکراتیک مردمی بینجامد، باید ازحد کنترل تکنولوژی فراتر برود و روابط کنترل اجتماعی آن سوی ارتباطات را نیز دربر بگیرد. بررسی دقیق سیستم بزرگ تر سیاسی-اقتصادی و ارتباط آن با بزرگراه اطلاعاتی درحال پیدایش برای به دست آوردن درک صحیحی از این روابط ضروری است. سرمایه داری انحصاری و بازار جهانی عوام باوران دست راستی در مورد یک نکته حق دارند و آن اینکه اقتصاد ایالات متحده، زیر سیطره شمار نسبتاً کوچکی از شرکت ها است. گینگتریچ و گیلدر وجود این سیطره را از آن رو می پذیرند که بلافاصله به عنوان واقعیتی کهنه شده کنارش بگذارند و مدعی شوند که به زودی تکنولوژی اقتصاد اطلاعاتی جای آن را خواهد گرفت، اما کسانی که عاقلانه با قضیه برخورد می کنند می خواهند از مبارزه جاری این تشکیلات عظیم و سلطه گر اقتصادی سر در بیاورند و بدانند که چگونه می خواهند تکنولوژی جدید را که بخش عظیمی از آن زیر کنترل خودشان است، برای انباشتن ثروت و قدرت بیشتر به کار گیرند. در اینجا بررسی مختصری از طبیعت و منطق سرمایه داری انحصاری و شیوه های بازاریابی مدرن ضروری است. سیستم طبقاتی در اقتصادهای پیشرفته معاصر سخت قطبی شده است. در ایالات متحده، 94درصد کل دارایی ها متعلق به 20درصد جمعیت است (که 48درصدش به یک درصد بالای فهرست می رسد) و فقط 6درصد دارایی ها می ماند برای 80درصد باقیمانده. مکانیسم اصلی این یک کاسه شدن ثروت به نفع اغنیا، شرکت های بزرگ اند. بیش از 60درصد دارایی های تولیدی در ایالات متحده به 200 شرکت تولیدی تعلق دارد، در حالی که 80درصد به 710 تای بالایی، یعنی یک چهارم درصد شرکت های بزرگ تولید آمریکا می رسد. در نخستین سال های پس از 1990 بیش از 80درصد از درآمد کل فروش در اقتصاد آمریکا به جیب 600 شرکت درجه اول رفت. این گونه تمرکز سرمایه صرفاً یک پدیده ملی نیست. در سطح جهانی نیز 300 شرکت عظیم صاحب 70 درصد سرمایه گذاری های خارجی و 25 درصد کل سرمایه جهانی اند. در حوزه ارتباطات نیز مشتی اندک از شرکت ها بر رسانه های عمده آمریکایی مسلط اند و دامنه فعالیت شان را به سراسر جهان نیز می گسترند. چنانکه جان مالون، رئیس شرکت TCI با اندکی اغراق اظهار داشته است، «در نهایت امر دو یا سه شرکت کار اطلاع رسانی را در ابر بزرگ راه های اطلاعاتی آینده در سراسر جهان قبضه خواهند کرد. حباب های بزرگ، بزرگ تر می شوند و کوچک ها از بین می روند». به قول مرداک که یکی از صاحبان اصلی رسانه های جمعی است، «انحصار چیز بسیار مزخرفی است تا زمانی که مال خودت بشود». در نظام سرمایه داری انحصاری امروز که پیوسته به سوی جهانی تر شدن پیش می رود، نقش رقابت قیمت ها در مقایسه با آنچه که در قرن 19 و دوران رواج سرمایه داری رقابت آزاد وجود داشت، بسیار کاهش یافته است. پیش ترها- که هر شریک- می توانست فقط سهم کوچکی از بازار را در اختیار داشته باشد- قیمت ها به ضرب رقابت پایین می آمد و کیفیت ها بالا می رفت، در نتیجه هر مؤسسه ای که در بازار حضور داشت می توانست به بقای خود و افزودن بر منافع و سهم اش از بازار امیدوار باشد. رقابت در آن دوران کلی بود و نامی از رقیبان برده نمی شد و مثل امروز محدود به مسابقه شمار کمی از شرکت ها نبود و هیچ شرکتی به تنهایی نمی توانست تمامی بازار را زیر تأثیر خود بگیرد. معنی این سخن آن است که در آن دوران سطح قیمت ها و میزان محصول و سرمایه گذاری را شرایط بازار تعیین می کرد نه سرمایه داران منفرد. اما با آغاز شدن دوران یک کاسگی و تمرکز، همه این چیزها تغییرکرد شمار رقیبان به تعداد انگشت شماری از شرکت ها محدود شد که در اصطلاح اقتصاد نوکلاسیک الیگوپولیست (Oligopolist) نامیده می شود و رقابت بین آنها تبدیل شد به مسابقه هم کاسگان. پایین آوردن جدی قیمت ها، از آن نوع که ممکن بود موجب به خطر افتادن موجودیت برخی از شرکت ها و در نتیجه شعله ور شدن آتش جنگ قیمت ها میان انحصارات (یا الیگوپولیست ها) شود، به عنوان وسیله ای به خودآسیب رسان عملاً طرد و ترک شد. اما در عین حال رقابت بر سر سهم بیشتری از بازار، با به کارگیری سلاح هایی که عبارت است از تفکیک نوع محصول و انبوهی از روش های تحمیل خرید شدت گرفت و رقابت انحصاری به جای رقابت سنتی قیمت ها، میدان مسابقه شرکت های بزرگ شد. با ظهور صنایع تازه مانند صنایع ساخت کامپیوترهای شخصی و نرم افزارهای کامپیوتری، ابتدا رقابت سختی همراه با تقلیل جدی قیمت ها درمی گیرد، اما پس از چندی، خرده پاها از بازار بیرون رانده می شوند و یک بازار جا افتاده الیگوپولیستی شکل می گیرد. پس حاشیه سود صنایع جا افتاده در دوران سرمایه داری انحصاری رو به افزایش می گذارد، در حالی که میزان محصول در سطحی پایین تر از توان عملی نگاه داشته می شود و به مازاد همیشگی ظرفیت تولید در کارخانه ها می انجامد. این گونه روند انباشت، رکودی را در رشد تقاضای مؤثر پدید می آورد و سبب تقلیل سرمایه گذاری می شود. به قول پل سوئیزی، «انباشت سرمایه که برای تداوم توسعه اقتصادی لازم است در میانه راه متوقف می شود». سود شرکت های بزرگ از توانایی آنها برای سرمایه گذاری سودآور و افزودن بر ظرفیت تولید بیشتر می شود، در نتیجه کسادی و رکود به صورت وضع عادی اقتصادی پیشرفته سرمایه داری درمی آید. یک بررسی مازاد اقتصادی پدید آمده در اقتصاد آمریکا نشان داد که مازاد ناخالص اقتصادی از 50 درصد تولید ناخالص ملی در سال 1963 به 55 درصد آن در سال 1988 افزایش یافته است. آثار این روند را می توان در وضع کلی اقتصاد مشاهده کرد و علت کسادی و رکود رو به ژرفای آن را در این ربع قرن شناخت و دریافت که چرا حتی نشانه ای هم از بهبود کامل در افق مشاهده نمی شود. میانگین رشد سالانه اقتصاد آمریکا از 4/4 درصد در دهه پس از 1960 به 2/3 درصد در دهه پس از 1970، 8/2 درصد در دهه پس از 1980 و 7/1 درصد در سال های بین 1990 و 1994 کاهش یافته است- این یعنی 60 درصد کاهش بین سال های 1960 و .1994 تازه این تنها ایالات متحده نیست که این وضع را دارد. در مورد سایر کشورهای پیشرفته سرمایه داری هم می توان مشابه همین ارقام را برای همین مدت به دست داد. یکی از واکنش های سرمایه، کوشش برای تجدید و ساختار اقتصاد جهانی بوده است و برای این کار اتحادیه های صنفی و دولت را برای کاهش مزد و هزینه های مربوط به بهزیستی و گسترش مقررات زدایی و خصوصی سازی و برداشتن موانع سر راه جابه جایی سرمایه در سراسر جهان زیر فشار گرفته است. اما بحران عمومی ساختاری ای که سرمایه در آن گرفتار است با این واکنش سیاسی- اقتصادی هم تخفیف نیافته است. در ثروتمندترین اقتصادها بازار غالب کالاها اشباع شده است، از همین رو برانگیزاندن مصنوعی تقاضا از راه بازاریابی برای بیشتر رشته های کسبی یک ضرورت شده است تا شاید از این راه بخشی از کمبود تقاضای واقعی جبران شود. بیش از 35 سال پیش یکی از کارشناسان بازاریابی گفته بود که «در گذشته مسأله اصلی رشته های گوناگون بازرگانی، ساخت و تولید کالا بود، اما امروز مسأله اصلی پیدا کردن راهی برای فروش کالا است، یعنی مرکز ثقل سیستم از تولید به فروش (و تأمین پول نقد) منتقل شده است». بازاریابی به نیروی فراگیر و همه جانبه حاضر اقتصاد سرمایه داری انحصاری تبدیل شده است. تخمین زده می شود که بازرگانی آمریکایی در سال 1998 حدود یک تریلیون دلار (یعنی یک دلار از هر شش دلار درآمد ناخالص ملی) صرف بازاریابی کردند تا مردم را وادارند هر روز محصولات بیشتری را مصرف کنند. سهم خود تبلیغات از این مبلغ چندان زیاد نبود و شرکت ها در سال 1998 حدود 140 میلیون دلار صرف تبلیغ در داخل آمریکا کردند، در حالی که هزینه های دیگر افزایش فروش شاید به سه برابر این مبلغ هم رسید. امروز دیگر توجه عمده روی «فراهدف گیری» متمرکز شده که در آن هدف مورد نظر غالباً یک خانواده تنها یا یک شخص منفرد است. رژی مک کنا که مشاور بازرگانی است در کتاب خود به نام بازاریابی ارتباط چنین می نویسد: «بازاریابان در آینده نزدیک نه تنها خود تکنولوژی های کنونی که توانایی های بی شمار آنها را نیز در اختیار خواهند داشت. این توانایی ها عبارتند از: کامپیوترهای شخصی، بانک های اطلاعاتی، دیسک های نوری، صفحه های گرافیکی نمایش، چند رسانه ای ها، ترمینال های رنگی و تکنولوژی ویدیو- کامپیوتری. یک پردازنده ویژه قابل نصب در همه دستگاه ها که هوش مصنوعی را روی پیشخوان و داشبورد اتومبیل می آورد، اسکنرهای متن خوان و سرانجام شبکه هایی که قادرند در یک لحظه اطلاعات بسیاری را منتقل کنند... ازدواج تکنولوژی و بازاریابی... باید وسیله آوردن مشتری به شرکت باشد». تردیدی نیست که دلیل اصلی علاقه همگانی شرکت های بزرگ به بزرگراه اطلاعاتی این است که به کمک آن می توان به بازارهای بزرگی دست یافت، بر وسعت عملیات بازاریابی، یعنی هدف گیری و انگیزه شناسی و مدیریت محصول و ارتباط فروش افزود. ظهور این بازار جهانی در همه جنبه های زندگی قابل تشخیص است، از جمله در حوزه تفریحات که بیشتر «وقت آزاد» مردم صرف آن می شود. به قول بری ورمن «تحلیل رفتن گروه ها و جماعات و جدا افتادگی شدید از محیط طبیعی موجب پیدایش خلأ در ساعات فراغت شده است» که در نتیجه «پرکردن وقت های خارجی از محل کار هم وابسته به بازار است که پیوسته مشغول تدارک و عرضه تفریحات و نمایش های انفعالی است که به درد محدودیت های زندگی شهری می خورد و انتظار می رود که به جای واقعیت زندگی گرفته شود. چون اینگونه برنامه ها وسیله ای هستند برای پر کردن اوقات آزاد، سیلی از آنها از سوی شرکت های بزرگ سرازیر می شود و همه وسایل تفریحی و ورزشی را به جزیی از فرآیند تولید و افزایش سرمایه تبدیل می کند».
روزنامه کیهان
رقابت ها و انسان ها
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
رقابت ها و انسان ها
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان محبت حضرت زهرا علیه السلام
29 دی 1393, 17:31
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS