مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین سیدعلى آتش ذر،کارشناس مسائل دینى و هنری حوزههاى علمیه و هنر دینی
26 آبان 1386, 0:0
اشاره: امروزه در روزنامهها، مجلات، رادیو، تلویزیون و ... در مورد هنر و دین و ترکیبهاى این دو بیشتر مىخوانیم، مىبینیم و مىشنویم. در یک نگاه سطحی، مردم هر فیلم و اثر هنرى (داستان، شعر، نقاشى ...) که چند نما و سطر از نماز و اذان و... داشته باشد دینى مى پندارند. از طرف دیگر، برخى از مبلغین دینى هم که به ضرورت استفاده از زبان نوین این قلم هنرها، واقف شدهاند چند گروه مىشوند: گروهى به زور لباس جدید را به محتواى قبلى مىچسبانند...
گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین سیدعلى آتش ذر،کارشناس مسائل دینى و هنری حوزههاى علمیه و هنر دینی
گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین سیدعلى آتش ذر،کارشناس مسائل دینى و هنری حوزههاى علمیه و هنر دینی گفتگو از سیدمجید حسینی اشاره: امروزه در روزنامهها، مجلات، رادیو، تلویزیون و ... در مورد هنر و دین و ترکیبهاى این دو بیشتر مىخوانیم، مىبینیم و مىشنویم. در یک نگاه سطحی، مردم هر فیلم و اثر هنرى (داستان، شعر، نقاشى ...) که چند نما و سطر از نماز و اذان و... داشته باشد دینى مى پندارند. از طرف دیگر، برخى از مبلغین دینى هم که به ضرورت استفاده از زبان نوین این قلم هنرها، واقف شدهاند چند گروه مىشوند: گروهى به زور لباس جدید را به محتواى قبلى مىچسبانند و وحشت خلق مىکنند.گروهى از سر شیفتگى مفرط، با دیدن قالب جدید، اصل محتوا را خراب مىکنند و گروهی، عدالت پیشه و شیداى حقیقتاند، متعهد و متخصص گرچه اغلب کند هستند جهت بحث درباره مواجهه صحیح با عرصههاى نو در میدان تبلیغ، به سراغ یک کارشناس دینى و هنرى مىرویم و مىشنویم دادهها و راهحلها را از زبان حجتالاسلام و المسلمین سیدعلى آتشذر هنر دینى چیست و هنرمند دینى به چه کسى گفته مىشود؟ در مورد هنرسه تلقى وجود دارد؛ قدیم و جدید و یک نوع حوزوى که نه قدیم است و نه جدید. تلقى جدید از هنر به نوعى با واژه استیک و زیبایىشناسى که امرى مدرن مىباشد تعبیر مىگردد و در تلقى قدیم هنر به نوعى با فن و مهارتها آمیخته بود که درحقیقت به تکنیک و مسائل فلسفه هنر مربوط مىشد. اما نگاه ابزارى به هنر و مسائل هنری، در هیچ عرصهای، قابل قبول نیست حتى در میدان تبلیغات دینی. چرا که نه هنر، ابزار است و نه پیام الهى این گونه است که به سادگی، داخل یک ابزار قرار گیرد و به مردم ارائه شود. به خاطر اینکه دیندارى یک زایمان، زندگى و نوعى زیست است و مردم باید دین را زندگى کنند. اصطلاح هنر دینى از جمله موارد سوءتفاهمزاست. از زاویه تاریخ هنر، به این مقوله مىشود هنر دینداران اطلاق کرد مانند نقاشىهاى موجود سقف و در و دیوار کلیساها و اسلیمىهاى موجود در گنبدها و رواقها، خوشنویسى که در متن دین به وجود آمده و موسیقىها و مقامى و ... تعبیر دوم مربوط است به هنرى که عالم دینى را به عرصه تجربى در مىآورد. ترکیب “هنر دینی”،خصوصا جایى که متجزى مىشود بر ابهامش افزوده مىگردد مثلا “سینماى دینی” که محل اختلاف نظرهاست که برخى قائلند به وجودش و برخى دیگر، منکر و عدهاى هم، تمام سینما را دینى مىدانند صد متاسفانه اغلب این بحث فقط سر از جدالهاى لفظى سطحى در مىآورد و مىباید که توسعه تحقیقات را جانشین آن کرد. از نظر گاه شما، چه رابطهاى میان هنر و دین وجود دارد؟ هنر و دین از جهات مختلفى مىتوانند نزدیک هم باشند ازاین جهت که هر دو فراتر از روزمرگىها قرار دارند و نیز هر دو با جزء جزء زندگىها در ارتباطند. زبان یک اثر هنری، استدلالى خشک نیست وهمین گونه است، دین که در متن آن، هم اندیشه است و هم عاطفه و همه ظرافتهاى پیچیده موجود در روح انسانى و دین داراى برنامه هدفدارى است تا همه ابعاد مختلف روح را به تعالى برساند و هنر نیز داراى چنین رسالتى است پس نتیجه اینکه، دین و هنر هر دو در ساحت انسانى قرار دارند. با توجه به این بحثها چه رابطهاى مىتوان میان مبلغ دینى و هنرمند قائل بود؟ آیا لازم است هر مبلغی، هنرمند باشد و یا بالعکس؟ تبلیغ هم به نوعى مىتواند هنر قلمداد شود البته نه به عنوان “آرتیست یا هنرپیشه”، چرا که یک مبلغ، با انسان و با تمام ابعاد و ظرایف روح انسان سر و کار دارد و خواستار به تعالى رساندن این ابعاد انسانى است. به عبارت دیگر چون یک مبلغ دینی، تلاش مىکند تا انسان را با این پیچیدگىهاى روحى به عالم دین متصل کند و به تکامل و تعالى برساند، به عالم هنر خیلى نزدیکتر مىشود. چرا که هنر نیز در طلب این تعالى است. آیا مىتوان نتیجه گرفت چون پیامبران با زوایاى روح انسانى سر و کار داشتند باید زبان هنرى داشته باشند؟ بله اگر گوهر هنر را تقرب به ساحت حقیقت بدانیم مىتوان به این گفته قائل شد و در بیان عرفانی- دینى هنر، انسان را از عالم ماده برمىگیرد و تا ملکوت بالا مىبرد- عالمى که در لمس نمىآید ولى واقعىتر و حقیقىتر است و چون اساس دعوت پیامبران، تقرب به این حقیقت است لذا مىتوان گفت: هنرمندان واقعی، پیامبرانند از این بعد، کار پیامبران، هنرمندانه است و صد البته نه به معناى آرتیست و از این مسائل. آیا هر هنری، نهایتش تقرب به حقیقت است؟ در واقع، هر هنرمندى یک عالمى را محاکاه و ابداع مىکند و به بیان فاصله این عالم با حقیقت مىپردازد البته اینطور نیست که این همیشگى باشد که هنر همیشه در نزدیکى با حقیقت باشد، بلکه هنر مىتواند الهى باشد و مىتواند شیطانی. اما جوهرهاش، تقرب به حقیقت است. با توجه به اینکه در نظر قاطبه مردم، فیلمى که چند نما ازاذان و نماز، روزه و دعا داشته باشد، فیلمى دینى نام مىگیرد. در نظر گاه شما، تعریف واقعى فیلم دینى چیست؟ اصل گوهر دین، هدایت است و در معیار دینى بودن یک فیلم، همین جوهره باید باشد. یک فیلم مىتواند مستقیم یا غیر مستقیم سراغ معارف و آموزههاى دینى برود و نباید انتظار داشت که همیشه، مستقیم سراغ موضوعات و آموزههاى دینى رفت. خصوصا در فضاى فیلم، رمان و داستان که اصل بر غیر مستقیم بودن زبان است و فیلمهایى که صرف شعارند، تاریخ مصرف دارند همانند کالایى که مد روز بوده و زود از صحنه خارج مىشود. شعارها به اقتضاى روزها مىآیند ولى آموزههاى دینى فراتر از روزهایند و جاودانه. هنر و فیلمهاى دینى باید به این ماندگارى آموزههاى دینى توجه داشته باشند و صرفا در بند روزمرگىها نباشند. یک فیلمساز در عرصه دین، علاوه بر سوار بر تکنیک بودن، باید داراى چه خصوصیات دیگرى باشد؟ یک هنرمند باید در ملکوت یک داستان زندگى بکند تا توانایى تنزل همان عالم را داشته باشد. جهت تقریب به ذهن مىشود چنین بیانى آورد که قرآن کریم حقیقتى دارد در جبروت، اما مرتبه مرتبه تنزل مىیابد و در قالب واژهها و کلمات و اصوات قرار مىگیرد همچنان که حقیقت پیامبر با جسمش چنین فاصلهاى را مىپیماید. عالم هنر راستین نیز این گونه است. هنر راستین، نه تفننهاى هالیوودى و بالیوودی، بلکه هنرى که دغدغه به تعالى رساندن انسان را دارد و چنین هنرى در تلاش تنزل حقیقتى است در ماده تصویر، موسیقى با نور و رنگ ... اینجاست که هنرمند باید این عوالم را زندگى کند تا توانایى بیان داشته باشد با اینکه، همگان همه واژهها را داشتند اما نتوانستند آن بگویند و آن گونه سرایند، که دولت قرآن بر زبان حافظ جارى کرد و در لباس تنگ واژهها، یک دیوان زیبایى خلق کرد. به نظر من، سینما و فیلمهایى که در صدد محاکات مفهومهاى دینىاند، هنرمندانش، باید حافظ و از این عرصهها را زیسته باشند پس به صرف سفارش دادن، بخشنامه کردن تبلیغهاى مستقیم و تقاضاهاى رسمى نمىتوان به خلق هنر دینى موفق شد. آیا هنر در عرصه تبلیغ یک زیر ساخت است؟ اگر در تبلیغ به این نکته توجه بکنیم که یک مبلغ دیندار واقعى باشد و با حقیقت دین در نسبتى تنگاتنگ باشد و شیداى حقیقت ناب، آنگاه این شیدایى و حس پیامبرانه به نوعى مجبورش مىکند تا زبان قومش را به کماله بلد باشد با همه ظرایف و پیچیدگىها. در این صورت و با چنین گرایشی، مثلا در حوزه شعر، مولوى تجلى مىکند که هیچ وقت براى کنگرهها و بزرگداشتها نسرود بلکه براى شورمندانى نغمهسرایى کرد که در سر سوداى سلوک داشتند. اگر مبلغانى از این سلک داشته باشیم که بگوید این قوم من است و من باید ظرایف زبان قوم خود را بشناسم تا این خیل را به آن حقیقت ناب وصل کنم در این صورت تبلیغ مىشود هنر، هنر رساندن و بر قله نشاندن. مبلغ یک دعوتگر است اما نباید این همه هم سادهانگار بود که با ارائه یک خطبه، منبر، داستان، فیلم و... مىتوان همه دنیا را متحول کرد. بلکه یک مبلغ به مقدارى که به درک آن حقیقت ناب نایل مىشود و مجهز به ظرایف آن به همان نسبت در مسیر تبلیغ واقعى قرار دارد. با این نگاه، تبلیغ یعنى هنر. یکى از وظایف حوزههاى علمیه، تربیت مبلغان دینى است و نتیجه بحث بالا این شد که یک مبلغ واقعى باید به درک جوهره هنر نایل شود تا بتواند در عرصهها و زمانهاى مختلف متناسب با زبان و خواسته قوم خود سخن بگوید اما در عمل تلقىهاى غلطى پیاده مىشود بطور مثال یک مبلغ دینی، در محیطهاى دیجیتالى مانند وبلاگ، با همان ادبیاتى مىنویسد که در موعظه و منابر تبلیغ دیده مىشود و این باعث مىشود با نوعى زدگى از این فضاها طرد شود. آیا به نظر نمىرسد استفاده هنرى در عرصه تبلیغ هنوز جا نیفتاده است؟ مسئله این است که حقیقت ناب دین، با توجه به ظرایف زبان یک قوم، باید تنزل پیدا کند، همان کارى که پیامبران ما کردند نه اینکه به زور در لباسهاى هنرى چپانده شوند و این ناشىگری، مبین این نکته است که نه آن حقیقت درست شناسایى شده و نه زبان قوم و نه رابطه بین این دو. نظر شما درباره اینکه نهاد حوزه، مستقیما به تربیت هنرمند (کارگردان، رماننویس و...) بپردازد چیست؟ لازم نیست که بگوییم حوزه باید هنرمند تربیت کند بلکه مهم این است که نماد حوزه، این عرصههاى هنرى را به رسمیت بشناسد. در مسیر تاریخى حوزههاى علمیه نیز، در کنار فقهاى تراز اول و اصیل، فقیهانى نیز بودند که درجه طبشان بر فقهشان غلبه داشت اما هر دو جایگاه داشتند و نیز در رشتههاى مختلف دیگر. در عرصههاى علوم جدید، مىرود تادیوار از کنار نحلههاى آموزشى حذف گردد همان روش عمیق و غنى که در حوزههاى علمیه دوران گذشته بود. لذاست که حوزههاى علمیه باید روش اصیل و گذشته خود را دریابند و با کارشناسىهاى دقیق و علمی، روشهاى جدید و روزآمد را از دل همان فرهنگ بیرون بکشند در این صورت، جویندگان حق و حقیقت در عرصههاى مختلف داراى جایگاه خواهند بود. دعواى اینکه حوزه باید چنین هنرمندانى را تربیت کند یا خیر، یک نگاه و رویکرد سطحى به مسئله است حوزه همچنان که یک متن غنى فلسفى را جدى مىگیرد باید فیلم فنى و پر محتوا را هم جدى بگیرد. و این مىطلبد که فضایى ایجاد شود تا ترکیب دین و هنر، به رسمیت شناخته شود و در چنین فضایى است که دین مىتواند در ظرفهاى هنری، به ظهور و تجلى قابل قبولتر برسد و جاودانه باشد. پس قبول دارید که نهاد حوزه، نباید صرفا در سکوى نظارت بر فعالیتهاى هنرى بایستد؟ من مىگویم حوزه در مسیر تاریخىاش، بیشتر از بعد نظارتی، ایجاد بستر مىکرده است. هیچ وقت حوزه برنامهریزى نکرده بود تا ملاصدراها، سهروردىها، ابنسیناها تحویل جامعه دهد به علاوه اینکه این شخصیتها ساختارشکنان محیطهاى حوزوى و دینى دوره خود بودند اما حوزههاى علمیه این عمق و غنا را داشتند که این نوع متفکران در آن ببالند و بعد از مدتها در زبان و تفکر دینى و حوزوى عصر خود، تحول جدى ایجاد کنند. مهم این است که راه این نوع تحولات در همیشه دورانها باید باز باشد و این یعنى بسترسازى نه تربیت مستقیم، و نیز باید توجه داشت که مبلغ هنرمند، با نگاه تولید صنعتى نیز به وجود نمىآید راهحل اساسی، ایجاد بستر است تا حقیقت دوستان و شیفتگان دین بیایند و با امنیت کامل به درک تجربهها نایل شوند و با توسعه زبانى و فکری، امکان تجلى واقعى آموزههاى ناب دینى را فراهم کنند و چنین است که دین اسلام با یک زبان کیهانی، به فتح جهان نایل خواهد شد. اینکه چند نفر طلبه، چند فیلم بسازند، زیاد امر مهم و جدى نیست مهم این است که حوزه، قرآنوار هدایت عامى را بگسترد آنگاه از سر این مائده حوزوی، فیلمسازان دینى خوبى ظهور خواهند کرد. حوزههاى علمیه با توسعه در شان قرآنى و پیامبرانگى خود و ایجاد بسترهاى امن براى تحولات فرهنگى و هنرى شاهد ظهور فارابىها، ابن سیناها، مطهرىها ... در عرصه هنر نیز خواهند بود. ان شاء الله
روزنامه جام جم
گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین سیدعلى آتش ذر،کارشناس مسائل دینى و هنری حوزههاى علمیه و هنر دینی
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین سیدعلى آتش ذر،کارشناس مسائل دینى و هنری حوزههاى علمیه و هنر دینی
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
اعتقادی
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان محبت حضرت زهرا علیه السلام
29 دی 1393, 17:31
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS