مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
موقعیتهای اجتماعی؛ برداشتهای ما
19 دی 1386, 0:0
کلمه هیجان (emotion) از ریشهای لاتین به معنی حرکت دادن نشات میگیرد. این کلمه از اواسط قرن شانزدهم با معنی آشفتگی و اختلال سیاسی مورد استفاده قرار گرفت و از اواسط قرن هفدهم معنی بیقراری ذهنی را به خود گرفت...
موقعیتهای اجتماعی؛ برداشتهای ما
موقعیتهای اجتماعی؛ برداشتهای ما اندیشهاجتماعی- محسن جوشنلو: کلمه هیجان (emotion) از ریشهای لاتین به معنی حرکت دادن نشات میگیرد. این کلمه از اواسط قرن شانزدهم با معنی آشفتگی و اختلال سیاسی مورد استفاده قرار گرفت و از اواسط قرن هفدهم معنی بیقراری ذهنی را به خود گرفت. معنی امروزی این کلمه (احساسات قوی) از اوایل قرن نوزدهم رایج شد. تجربه یک هیجان شامل مولفهها و ابعاد متفاوتی است: 1 - واقعه ایجادکننده: هر واقعه یا چیزی که باعث میشود هیجانی در فرد ایجاد شود، مانند حمله یک سگ. 2 - ارزیابی: ارزیابی فرد از تبعات وقایع و مسائل و میزان اهمیت آنها، مانند خطرناک ارزیابی کردن حمله یک سگ. 3 - واکنشهای فیزیولوژیک: حین تجربه هیجانات، تغییرات بدنی خاصی به صورت خودکار در فرد اتفاق میافتند. 4 - آمادگی برای عمل: حالات هیجانی با خود تمایلاتی را برای انجام کارهای خاصی به همراه میآورند، مانند تمایل به فرار. 5 - رفتارهای واقعی: تمایلات به وجود آمده ممکن است به انجام رفتارهای آشکار منجر شوند، مانند فرار کردن. در این نوشتار به بررسی تأثیر فرهنگ روی تمامی مولفههای تجربه هیجانی پرداخته میشود. از زمان داروین به هیجانات بهعنوان انواع مختلف انطباق کارکردی با محیط (زندگی اجتماعی) نگریستهاند. هیجانها در زندگی اجتماعی انسان، نقش محوری دارند. آنها در پی رخدادهای متفاوت، در افراد تمایل به انجام فعالیتهای مشخص و هدفمحوری را به وجود میآورند. کلا هیجانها را میتوان بهعنوان رابط بین فرد و دنیای اجتماعی وی تلقی کرد. هیجانها را از این حیث میتوان تحتتأثیر الگوهای فرهنگی دانست که معنی رویدادهای اجتماعی و اهداف فردی و اجتماعی همه و همه در چارچوب الگوهای فرهنگی موجود در رابطه با «خود»، «غیرِ خود» و «رابطه» شکل میگیرند. تجارب هیجانی، تجارب زیستشناختی نیستند که در همه جای دنیا به یک صورت و با یک معنا اتفاق بیفتند، بلکه این تجارب تا حد زیادی تحتتأثیر برداشت ما از موقعیتهای اجتماعی هستند. برداشت ما از موقعیتهای اجتماعی نیز تا حد زیادی تحتتأثیر برداشت ما از «خود» و رابطه بین خود و محیط است. بر این اساس تمامی ابعاد و مولفههای هیجانی، کموبیش تحتتأثیر فرهنگ یا نظام معنایی اجتماعی که فرد در آن زندگی میکند قرار دارد. البته اینکه هیجانها به صورت فرهنگی شکل میگیرند لزوما به این معنی نیست که هیچ بعد ثابت و جهانی در تجربه هیجانی وجود ندارد. تحقیقات نشانگر آن هستند که قطعا ابعاد خاصی از هیجان مانند واکنشهای فیزیولوژیک و ابرازات چهرهای از پایههای زیستشناختی مشترک برخوردار بوده و لذا در تمام نوع بشر به صورت واحد اتفاق میافتد. با این وجود سهم الگوهای فرهنگی در شکلدهی به هیجانها پررنگتر است و یافتههای روانشناسان بینفرهنگی و فرهنگی و حتی انسانشناسان نیز بر این امر صحه میگذارد وقایع ایجادکننده هیجان در بعضی از فرهنگها اتفاقات و مسائل خاصی منجر به برانگیخته شدن هیجانات خاصی میشوند در حالی که همان اتفاقات یا مسائل در فرهنگهای دیگر چنین تبعاتی را در بر ندارند. بهطور مثال در میان اسکیموها دنبال کردن موش قطبی، یا سنگ زدن به خرس قطبی و مسافرت تحت شرایط خاص و مواردی اینچنین منجر به ایجاد احساس شادی در افراد میشود. اما ممکن است این مسائل اصلا واقعه جالب یا قابلتوجهی برای افراد سایر فرهنگها نباشد. بهعنوان مثال دیگر، میتوان به هیجاناتkappia و ighi اشاره کرد. این دو هیجان مربوط به فرهنگ اسکیموهاست و زمانی تجربه میشوند که فرد از حیوانات خطرناک، ارواح شیطانی، مخاطرات طبیعی مانند یخ نازک و افراد عصبانی بترسد. این در حالی است که بسیاری از موقعیتهایی که متضمن ریسکهای جدی هستند این هیجانها را در اسکیموها ایجاد نمیکنند. مسلم است که احتمال وقوع چنین وقایعی در بسیاری از فرهنگها ناچیز است. مثال دیگر بحث تبعیض است. افراد اقلیت یک کشور با دیدن تبعیض به شدت عصبی میشوند در حالی که افراد اکثریت، غالبا توجهشان به چنین وقایعی جلب نمیشود. تفاوت بینفرهنگی در ارزیابی وقایع اهمیتی که هر فرد به یک واقعه میدهد، ارزیابی وی از آن واقعه تلقی میشود. بهطور کلی افراد در ارزیابی هر موقعیتی بهدنبال فهم این هستند که آن موقعیت تا چه حد به اهداف آنها و اولویتهایشان مربوط میشود. از آنجایی که این اهداف و اولویتها در چارچوب فرهنگی تعیین میشوند، لذا ارزیابیهای افراد بر اساس معیارهای فرهنگی که در آن زندگی میکنند صورت میپذیرد. برای روشنتر شدن تأثیر فرهنگ بر ملاک ارزیابی مثال فردگرایی و جمعگرایی را در نظر بگیرید. ارزیابیهای افراد از وقایع در فرهنگهای فردگرا بر اساس برآورد اثر آن واقعه روی اهداف فردی صورت میگیرد. در مقابل در فرهنگهای جمعگرا ارزیابیهای افراد از وقایع پیش از هر چیز بر مبنای اثر آن واقعه روی اهداف رابطهای انجام میشود. لذا جنبه مهمی از تفاوت بینفرهنگی در ارزیابی، مربوط به اهمیت بیشتر پیامدهای اجتماعی و رابطهایِ یک واقعه در فرهنگهای جمعگراست. این مسئله با توجه به اهمیت بالای وضعیت رابطه در جوامع جمعگرا پذیرفتنی بهنظر میرسد. نتیجه این خواهد بود که جمعگراها نسبت به پیامدهای احتمالی یک واقعه برای روابطشان حساسترند. در مقابل در فرهنگهای فردگرا فرد بیشتر نسبت به پیامدهای هیجانها برای فاعلیت و کنترلِ خویش، حساسیت به خرج میدهد و در این فرهنگها مطلوبیتِ یک هیجان در گرو تأثیر مثبت آن بر سلطهوری فرد است. تأثیرات بافت اجتماعی بر هیجانها نیز از فرهنگی به فرهنگ دیگر متغیر است. شواهد تجربی نشان از آن دارند که در فرهنگهای فردگرا بافت اجتماعی (اینکه فرد تنها باشد، با خانواده باشد، با دوستانش باشد یا...) روی میزان احساسات مثبتی که فرد تجربه میکند تأثیر چندانی ندارد. اما همین عامل به شدت روی تجارب هیجانی شرقیها تأثیرگذار است. در پژوهش دیگری تصویری به ژاپنیها و آمریکاییها نشان داده شد که در آن یک فردِ هدف و افراد دیگری دور و بر او وجود داشتند. از شرکتکنندگان خواسته شد تا نظرشان را در مورد احساس فرد هدف بیان کنند. نتایج نشان داد که قضاوت آمریکاییها در مورد احساس فرد مرکزی، صرفا بر اساس نشانههایی که در خود وی نمایان بود صورت گرفت. یعنی آمریکاییها توجه چندانی به احساس سایر افراد حاضر در عکس نداشتند. مسلم است که این شیوه قضاوت سازگار با جهتگیری فردگرایانه است. در مقابل، قضاوت ژاپنیها در مورد احساس فرد هدف تا حد زیادی متاثر از احساسات سایر افراد حاضر در عکس بود. آنها به احساسات سایر افراد پسزمینه توجه کردهبودند؛ بهطور مثال اگر اطرافیان فرد همه عصبانی بودند احتمال بیشتری وجود داشت که ژاپنیها فرد هدف را نیز عصبی اعلام کنند. یا وقتی اطرافیان فرد هدف شاد بودند میزان تشخیص عصبانی بودن در مورد فرد هدف پایین میآمد. لذا معنیای که ژاپنیها از یک موقعیت برداشت میکنند تحتتأثیر تمام افراد حاضر در تعامل میباشد نه یک فرد مرکزی. رشته دیگری از تحقیقات بینفرهنگی نشان از این دارند که افراد در فرهنگهای فردگرا اصولا بر اساس دیدگاه شخصی خود به ارزیابی وقایع میپردازند (از درون به بیرون) اما در فرهنگهای جمعگرا افراد عموما سعی میکنند یک واقعه را بر اساس دیدگاه دیگر افراد (گروه) ارزیابی کنند (از بیرون به درون). بهطور مثال تحقیقات حاکی از آن هستند که افراد جمعگرا در هنگام یادآوری وقایع هیجانی، نسبت به احساسات دیگران در مورد آن واقعه در زمان وقوع آن آگاهی بیشتری دارند. واکنشهای فیزیولوژیک افراد فرهنگهای فردگرا، نسبت به افراد فرهنگهای جمعگرا، واکنشهای فیزیولوژیک بیشتری در تجربه هیجانی گزارش میکنند. نتیجه تحقیقی بینفرهنگی نشان از آن داشت که شرکتکنندگان ژاپنی در یک تحقیق بینفرهنگی نسبت به شرکتکنندگان اروپایی-آمریکایی نشانههای فیزیولوژیک کمتری را حین تجربه هیجانات ذکر کردند. آمریکاییها و اروپاییها حدود 20 نشانه فیزیولوژیک را حین تجربه هیجاناتی چون ترس، خشم و شادی نام بردند اما ژاپنیها تعداد نشانههای بسیار کمتری را گزارش کردند. تحقیقات روی چند فرهنگ جمعگرای دیگر این مسئله را تأیید میکند که در این جوامع نشانههای فیزیوژیکِ بسیار کمتری در مورد تجارب هیجانی گزارش میشود. شاید علت این مسئله این باشد که بعضی از فرهنگها تعریفی کاملا بدنی از هیجانها دارند. در حالی که بعضی دیگر از فرهنگها دیدی استعارهای دارند و مثلا هیجانها را جنبشهای قلب آدمی میدانند. بعضی از فرهنگها شاید اصلا تمایزی بین مولفههای بدنی هیجانات قائل نشوند یا حتی فعل و انفعالات بدنی را هم پدیدههایی روانشناسانه و مرتبط با روان بدانند، لذا توجه افراد یک فرهنگ ممکن است بر جنبههای بدنی تجربه هیجانی متمرکز باشد در حالی که بعضی دیگر از فرهنگها احتمال دارد نسبت به نشانههای بدنی بیتوجه باشند. آمادگی برای عمل هر هیجان تمایل به انجام اعمال خاصی را در فرد ایجاد میکند. معمولا این تمایلات با هدف اصلاح رابطه بین خود و دیگران شکل میگیرد. از آنجا که این تمایل به انجام عمل بر اساس معنیای که آن واقعه برای فرد دارد و ارزیابی وی از آن شکل میگیرد لذا این بعد از تجربه هیجانی را نیز میتوان تحت نفوذ فرهنگ دانست. چنانچه تحقیقات بینفرهنگی نیز بر تأثیرگذاری فرهنگ بر این مولفه هیجانی صحه میگذارند. بهطور مثال در تحقیقی آشکار شد که در فرهنگ فردگرای هلندی تمایلات رفتاری چون دور شدن یا مقابله کردن بیشتر، بسیار رایج هستند؛ چرا که در این فرهنگ جستوجوی استقلال حتی به وسیله مخالفت، نوعی ارزش فرهنگی تلقی میشود. در مقابل، تمایلات رفتاری نزدیک شدن و تسلیم شدن در اندونزی و ژاپن رایجتر است. هردو تمایل رفتاری با ارزشهای فرهنگی جمعگرایانه این کشورها سازگار هستند: نزدیک شدن فاصله اجتماعی را کم میکند و با تسلیم شدن نیز میتوان مورد پذیرش طرف مقابل قرار گرفت. برای فهم تفاوتهای موجود در تمایلات رفتاری ناشی از تجربه هیجانی خاص میتوان از بررسی معانیای که افراد فرهنگهای مختلف به وقایع میدهند بهره برد. برای نمونه تمایلات رفتاری که احساس شرم در فرد ایجاد میکند بر اساس برداشت و ارزیابی فرد از واقعهای که احساس شرم را ایجاد کرده متفاوت است. شرم در فرهنگهای غربی میل به کنارهگیری و خارج شدن از انظار دیگران را در فرد ایجاد میکند اما در فرهنگهای شرقی این احساس با تمایل به اعلام احساس شرم، معذرتخواهی در ملاء عام و اعلام قصد فرد مبنی بر جبران اشتباه همراه است. برای تفسیر این تفاوت فرهنگی باید به معانی مختلفی که این احساس در این دو نوع فرهنگ دارد توجه داشت. در فرهنگهای فردگرای غربی احساس شرم زمانی به سراغ فرد میآید که رخدادی اتفاق افتد که با اهداف فردی وی مغایر است و از طرفی فرد علت این واقعه را هم به ویژگیهای ثابت و شخصی خود نسبت دهد مثلا این که دانشآموزی نمره دلخواه را کسب نکند و علت این شکست را نیز عدم وجود تواناییهای هوشی کافی در خود بداند. در مقابل در فرهنگ جمعگرای شرقی این احساس زمانی تجربه میشود که رخدادی اتفاق بیفتد و با اهدافِ ارتباطی فرد (با تعهدات وی نسبت به جامعه و اطرافیان) مغایر باشد و این واقعه موجب بدنامی و ننگ گروهی که فرد به آن تعلق دارد شود. مشخص است که در غرب شرم بر نقایص درونی تمرکز دارد و در شرق بر تبعات منفی اجتماعی. لذا شرم در فرهنگ شرقی تلاشی است برای بازسازی نقصانی که در رابطه اتفاق افتاده و در غرب نوعی احساس شکست فردی. این تفاوتهای معنایی منجر به ایجاد تمایلات رفتاری گوناگونی در فرهنگهای متفاوت میشود. در شرق این هیجان منجر به شکلگیری تمایل به در میان گذاشتن این احساس با دیگران و تلاش برای جبران و عرض اندام مجدد در گروه اجتماعی میگردد اما در غرب با تجربه شرم تمایل به فرار از انظار در پاسخ به شکست فردی ایجاد میشود. رفتارهای واقعی تمایلات رفتاری که به واسطه تجربه هیجانها در فرد به وجود میآیند ممکن است به رفتارهای واقعی منجر شوند. مثلا ممکن است فرد در پی تجربه میل فرار در هیجان ترس واقعا پا به فرار بگذارد. شواهد تجربی بسیاری برای وجود تفاوتهای بینفرهنگی در رفتارهای واقعی در واکنش به هیجانها وجود دارد. مثلا تحقیقی که بین سه فرهنگ هلندی، ژاپنی و اندونزیایی انجام شد حاکی از آن است که تمایل رفتاریِ تسلیم شدن در فرهنگ هلندی توسط3 رفتار واقعی پیروی کردن، اتکا کردن و بیاعتنایی کردن به اجرا در میآید. در فرهنگ اندونزیایی در قبال تمایل رفتاری تسلیم شدن، علاوه بر این3 رفتار، رفتارهای مرتبط با «عدم کنترل بر اعمال» نیز به کار گرفته میشد (مانند کمرویی، درماندگی و...). در مقابل در ژاپن تمایل به تسلیم شدن از طریق 3 نوع رفتار محقق میشد: وابستگی (پیروی کردن و اتکا کردن)، عدم کنترل (درماندگی) و رفتارهای اجتماعی چون جبران کردن.
روزنامه همشهری
موقعیتهای اجتماعی؛ برداشتهای ما
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
موقعیتهای اجتماعی؛ برداشتهای ما
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
رساله حقوق امام سجاد(ع)
اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کردهاند: روایات، ادعیه (بهویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
15 اردیبهشت 1397, 19:5
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS