26 اردیبهشت 1396, 8:38
در مطلب حاضر نويسنده ضمن اشاره به برخی از اهداف و آثار سفر از ديدگاه قرآن، پاره ای از آداب مربوط به سفر را توضيح داده است.
چيستی و آثار سفر
يکی از مهمترين عوامل ايجاد انگيزه در انسان، توجه يابی به اهميت و ارزش کاری است که می خواهد انجام دهد؛ زيرا اگر انسان نسبت به کاری آگاهی داشته و آثار و برکات آن عمل را در زندگی خود بداند، با جزم علمی به ميدان عمل می رود و با عزم و همت عالی ارادی در کار وارد شده و تا پايان استقامت ورزيده و تا به مقصد و مقصود نرسيده دست از تلاش و کوشش برنمی دارد و همه موانع را از سر راه برداشته و مقتضيات را تأمين می کند. از همين رو در آيات قرآن برای ايجاد انگيزه و عزم جدی و همت عالی در عمل، به حوزه انديشه ای و تبيين آثار هر کار و حتی احکام شرعی توجه بسياری مبذول شده است؛ چرا که انسان با شناخت آثار هر کاری ارزش و اهميت آن را می شناسد و بدان دل می بندد و برای تحقق آن تلاش می کند و تا رسيدن به مقصود از پا نمی نشيند. (زخرف، آيه 14)
سفر را سفر گفته اند؛ چون انسان از خانه بيرون می زند و در جاده ميان شهری قرار گرفته و در سرزمين باز به حرکت در می آيد به طوری که برای همگان آشکار می شود. واژه سفر به معنای آشکار شدن است. از همين رو بيرون شدن از شهر خود و آشكار شدن در زمين باز و خارج از منازل را سفر می گويند. (لسان العرب، ج 6، ص 276، «سفر».) همچنين به زن بیحجاب که مو و يا چهره خود را آشکار می کند، سافر و سوافر می گويند؛ چنانکه بامدادان را نيز سافر می گويند و خداوند می فرمايد: وَالصُّبْحِ إِذَا اَسْفَرَ؛ و سوگند به بامداد چون آشكار شود.(مدثر، آيه ۳۴)
قرآن برای سفر اهداف و آثاری بيان می کند که به دو مورد آن اشاره می شود:
سفر همانند هر فعل از افعال مکلفين دارای احکام و آدابی است که بايد مراعات شود؛ زيرا اسلام دين زندگی است و بر آن است تا سبک زندگی را چنان سامان دهد که فلسفه زندگی و هدف يا اهداف آفرينش از طريق آن تحقق يابد. از اين رو در آيات قرآن به احکام و آداب سفر توجه شده است. از جمله مهمترين احکام و آداب سفر می توان به موارد زير اشاره کرد:
البته در آيات و روايات آداب و احکام ديگری برای سفر گفته شده که در اين مقال به همين مقدار بسنده می شود.
روزنامه كيهان، شماره 21585 به تاريخ 24/12/95، صفحه 8 (معارف)
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان