دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آسیب‌های گفتاری

No image
آسیب‌های گفتاری

برخی آفت‌های روابط اجتماعی در نوع و شیوه گفتن نهفته است که انسان مؤمن با حفظ زبان خویش می‌تواند از آنها در امان باشد. بعضی از این آسیب‌ها عبارتند از:

دروغ: حضرت علی (ع) در این خصوص می‌فرماید: و عاقبه الکذب الذّمّ و فی الصّدق السّلامه و عاقبه الکذب شرّ عاقبه؛ سرانجام دروغ، مذمت و سرزنش مردم است و سلامت، در راستگویی است و عاقبت دروغ، بدترین عواقب است. حضرت به فرزندش توصیه می‌کند که مستند سخنان تو می‌بایست فرد مورد اعتماد باشد وگرنه ممکن است زبان به دروغ بازشود: ولا تحدّث الاّ عن ثقه فتکون کاذبا و الکذب ذلّ؛ از مردم نامطمئن خبری نقل نکن که دروغگو درمی‌آیی و دروغگویی، مایه ذلت است.

سرزنش: از نظر حضرت، هرگاه انسان خطایی مرتکب شود، نباید او را زیاد سرزنش کرد؛ زیرا این رفتار باعث کینه‌توزی شده و اعتماد به نفس او را از بین می‌برد. امام علی (ع) به فرزندش می‌فرماید: ولاتکثر العتاب فانّه یورث الضّغینه و یجرّ الی البغضه؛ زیاد سرزنش مکن، زیرا نتیجه‌اش به وجود آمدن کینه است و منجر به دشمنی می‌شود.

زیاد سخن گفتن: حضرت از زیاد سخن گفتن در مواردی که ضروری نیست، مذمت نموده و می‌فرماید: و من کثر کلامه کثر خطاوه و من کثر خطاوه قلّ حیاوه و من قلّ حیاوه قلّ ورعه و من قلّ ورعه مات قلبه و من مات قلبه دخل النّار؛ هر که حرفش زیاد است، اشتباهش بسیار و هر که اشتباهش زیاد است، حیا و شرمش کم و هرکه شرمش اندک است، پرهیزگاری‌اش اندک و هرکه پرهیزگاری‌اش کم باشد، دلش می‌میرد و هر که دلش بمیرد، وارد دوزخ می‌شود.

تربیت

«تربیت» در معنای وسیع، شامل پرورش روح و جسم، فرد و جامعه در عرصه‌های گوناگون است. یکی از ابعاد مهم‌تربیت که تأثیر شگرفی بر سایر ابعاد دارد، حیطه اجتماعی آن است. از منظر امام علی (ع) «زندگی جمعی»، ضروری است و منشأ پیدایش آن، ترکیبی از امور درونی و بیرونی است. نظام تربیت اجتماعی، دارای مبانی و زیرساخت‌هایی است که از دیدگاه امام علی (ع) اختیار انسان، جمع‌گرایی و پذیرش حقوق اجتماعی، از جمله آن مبانی است. هدف از تربیت اجتماعی از دیدگاه امام علی (ع) تعاون و همکاری برای انجام فرامین الهی است. تربیت اجتماعی نوجوانان از دیدگاه حضرت علی (ع) دارای سه حوزه روش‌ها، بایسته‌ها و آسیب‌شناسی است. حضرت در بُعد «روش‌های تربیت اجتماعی نوجوانان»، استدلال، موعظه، الگوپذیری، اعتدال، مشورت تجربه تاریخی و زمان‌شناسی را بیان کرده است. امام علی (ع) در بُعد «تربیت اجتماعی»، موضوعاتی از قبیل خوش اخلاقی، نیکو سخن گفتن با مردم، خیرخواهی، رعایت ادب، عزت نفس، عفو، حفظ اسرار و امر به معروف و نهی از منکر را طرح کرده است. حضرت معتقد است که ارتباط با برخی افراد و اقشار، بسیار سازنده است که ارتباط با دانشمندان، خویشاوندان، مؤمنان و همسایگان از آن جمله‌اند. در نهایت، حضرت راه‌های کسب «محبوبیت اجتماعی» را در دو ویژگی «نرمی در گفتار» و «ترک حسادت» دانسته است.

تاریخ: 3/11/1395

سرویس :علمی، فرهنگی

فقه مسجد؛

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS