دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اسلامی کردن علوم انسانی راهکارها و چالش ها

No image
اسلامی کردن علوم انسانی راهکارها و چالش ها

اسلامي كردن علوم انساني

لیلا نعمتی

اسلامی کردن علوم انسانی به معنای وارد نمودن اصول و قواعد دینی و اعتقادی در مبانی نظری علم انسانی است. علوم انسانی اسلامی می‌‌تواند مسیر نیل به پیشرفت اسلامی- ایرانی را تسریع و کوتاه نماید. از آن جایی که یکی از آرمان‌های نظام، تحقق چنین توسعه‌ای می‌‌باشد، اهمیت اسلامی نمودن علم اجتماعی بیش از پیش احساس می‌‌شود. توسعه‌ای که مبتنی بر یافته‌ها و داده‌های علوم انسانی غربی باشد، هرگز نمی تواند جامعه مسلمان و معتقد ایران را به پیشرفت اسلامی- ایرانی رهنمون سازد.

از آن جایی که اعتقادات مذهبی و باورهای دینی از شاخص‌ترین معیارهای اجتماعی و فرهنگی یک جامعه تلقی می‌‌شود، نادیده انگاشتن این احکام دینی در علوم انسانی و اجتماعی موجب پیدایش یک دسته از علوم و دانش بشری می‌‌شود که با ارزش‌های اخلاقی و هنجارهای اجتماعی آن سرزمین هیچ گونه ارتباط معنایی ندارد و چنین دانشی، نمی‌تواند جامعه را به توسعه و پیشرفت اسلامی- ایرانی برساند. اسلامی کردن علوم اجتماعی، نتایج و پیامدهای مثبت زیادی در جامعه دارد که یکی از آنها نیل به توسعه ای بومی و اعتقادی است.

آنچه که علوم انسانی اسلامی را از علوم انسانی غربی متمایز می‌‌سازد، مبانی این علم و نوع نگرش آن نسبت به انسان می‌‌باشد. انسان در تعالیم و آموزه‌های دینی اسلام، از جایگاه مقدس و چند بعدی برخوردار است. انسان نماینده و خلیفه خداوند در روی زمین می‌‌باشد و بسیاری از مخلوقات خداوند برای رفاه و آرامش او خلق شده‌اند تا به هدف و کمال نهایی هدایت گردد.

نگرش اسلام به انسان، از ابعاد و ساحت متعدد برخوردار است. احکام و آموزه‌های دینی فقط زندگی کوتاه و مادی دنیوی را در نظر نگرفته است، بلکه دو بعد مادی و معنوی و حیات دنیوی و اخروی را پیش روی انسان قرار داده و خواهان سعادت و نیکبختی ابدی انسان است و نگرشی انسان دوستانه و تعاون گرا و دستگیری از همنوعان را در پی دارد. از این رو اصول و تعالیم اسلام به نحوی تنظیم شده‌اند که ابعاد، اهداف و ساحت مختلفی از حیات و وجود انسان را در نظر داشته‌اند.

نگرش مکاتب و ایدئولوژی‌های غربی به انسان، نگرشی تک بعدی و تک ساحتی است. این مکاتب در ظاهر خواهان سعادت دنیوی و مادی انسان هستند و بسیاری از رهیافت‌ها و نظریات خود را معطوف به خوشبختی کوتاه دنیوی داشته و از درک و شناخت دیگر ابعاد وجودی بشر ناتوان بوده و قدرت تضمین سعادت واقعی او را ندارند، از طرف دیگر به دلیل رواج آموزه‌های سرمایه داری، اندیشه و دیدگاه حاکم بر جوامع غربی، با سودجویی مادی همراه است و دیدگاهی ابزاری و سودطلبانه بر اصول و قوانین اجتماع حاکم است. متقابلاً علوم انسانی غرب، انسان محور و تک بعدی بوده و قدرت تضمین سعادت واقعی بشر را ندارد. این علوم به تمام ابعاد حیات انسان توجه نداشته، به فکر سیاست‌های سلطه گرانه و سودجویانه و مادی گراست. لذا تقلید از این علوم نه تنها نمی‌تواند جامعه مسلمان ایران را به آرمان‌ها و اهداف خود برساند، بلکه همواره مانعی بزرگ برای نیل به توسعه می‌‌باشد. تحول در علوم انسانی و اسلامی نمودن آن تنها راه حلی است که می‌‌تواند مسیرهای رشد و ترقی را گشوده و اصول و دسته‌ای از معرفت و شناخت را به جامعه ارائه نماید که با اعتقادات و اندیشه‌های دینی مردمی مطابقت داشته باشد.

بنابراین اسلامی نمودن علوم انسانی می‌‌بایستی از مبنا و مفاد اصلی این علم آغاز شود، برای این امر مهم، ما با دو دسته از دانش اجتماعی روبه رو هستیم: الف) دسته‌ای از علوم انسانی که از زیربنا و ریشه نیازمند تحول و تغییر هستند، این علوم از بسیاری از جهات تقلیدی از یافته‌ها و اندیشه‌های دیگر جوامع بوده و نیازمند تحول و دگرگونی بنیادین هستند. ب) بخشی از علوم انسانی که اسلامی هستند و فقط نیازمند ارتقا و اصلاح در برخی از قواعد و اصول خود هستند، این علوم دارای مبانی و اصول دینی و اعتقادی بوده و فقط جهت پیشرفت و ارتقای اصول خود، نیازمند اصلاح می‌‌باشند. برای اسلامی نمودن علوم انسانی در رشته‌های زیر می‌‌توان تغییراتی را انجام داد:

اقتصاد:

از آن جایی که رهیافت‌های اقتصادی غرب اهدافی چون سودجویی، مادی گرایی و ثروت پرستی را پیش رو دارد، اصلاح بسیاری از مبانی علم اقتصاد و اسلامی نمودن آن و رفع تاثیرات نظریات و رویکردهای غربی، بسیار مهم می‌‌باشد. قوانین و احکام اقتصادی اسلام متمایز از قواعد اقتصادی جوامع غربی است. اعمال نمودن اصول و احکام دینی چون خمس، زکات، اطعام از یتیمان، اخلاقیات در کسب و کار، ریشه کنی فقر و محرومیت، پرهیز از ثروت اندوزی و اجتناب از تجمل گرایی و اسراف، دستگیری از همنوعان و مستضعفان و.. لازم می‌‌باشد.

دانش سیاسی و حکومتی:

بارزترین تفکرات سیاسی غرب، افکار و نظریات افرادی چون ماکیاولی، هگل، هابز و مارکس می‌‌باشد که در مبانی و اصول خود دارای نقایص و نکات ضعف زیادی است که نه تنها چاره ساز بحران و مشکلات جوامع غربی نبوده است، بلکه در دیگر اجتماعات نیز کارایی و کاربرد ندارد.

استفاده از فقه سیاسی و احکام سیاسی و نظامی اسلامی در علوم سیاسی بسیاری از مشکلات سیاسی را حل خواهد نمود، از سوی دیگر سیره ائمه اطهار و رهبران دینی چون سبک حکومت ائمه حضرت علی(ع)، الگو و نمونه‌ای کامل برای سیاستمداران و رهبران امروزی می‌‌باشد.

علوم تربیتی اسلامی:

اخلاق و رفتار افراد جامعه، در تحول، تکامل و روند اجتماعی نقش زیادی دارد، بسیاری از مکاتب و اندیشه‌های غربی با ارائه اصول تربیتی برای افراد جامعه، توانسته اند به اهداف شوم خود دست یابند. ادغام اصول تربیتی دینی در علوم تربیتی می‌‌تواند انسان هایی مومن، متدین و معتقد به اصول و آموزه‌های اسلامی پرورش دهد که به آرمان‌های نظام وفادار و متعهد بوده و در عرصه‌های جامعه دارای وجدان کاری و مسئولیت پذیری می‌‌باشند و باعث پیشرفت و ترقی کشور می‌‌شوند.

حقوق:

در تنظیم اصول و قواعد حقوقی و قانونگذاری ها، استفاده از فقه حقوقی می‌‌تواند باعث بسط احکام و قواعد اسلامی در بطن جامعه باشد، برای اسلامی نمودن علم حقوق، می‌‌بایستی سیاست کیفری و حقوقی بر محور آموزه‌های اسلامی و اخلاقی تنظیم شود.

از آن جایی که قانون و حقوق مربوط به شهروند حساسیت زیادی دارد، وارد کردن قواعد دینی در قوانین کشوری می‌‌تواند بسیاری از مشکلات و چالش‌هایی را که جوامع غرب با آن روبه رو هستند، حل نماید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS