دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بشارت و انذار؛ روش عمومی تبلیغ/ قسمت دوم

No image
بشارت و انذار؛ روش عمومی تبلیغ/ قسمت دوم

بشارت، انذار، تبليغ

مصطفی یاسینی

همان گونه که در شماره قبل اشاره نمودیم یکی از حوزه‌های اخلاق کاربردی، اخلاق تبلیغات است و برحسب گونه‌های مختلف تبلیغات مانند تجاری، سیاسی و دینی مباحث اخلاقی خاصی به میان می‌آید. در میان فضایل اخلاقی، برخی بیش از سایرین برای مبلغ ارزشمندند و سبب تسریع و پیشرفت وی در امر تبلیغ می‌شوند. به این گروه از صفات و ویژگی‌های نفسانی خاص که در فراهم آوردن زمینه توفیق در امر تبلیغ، تاثیر بارز و بسزایی دارند، «اخلاق تبلیغ» می‌گوییم. آنچه در این نوشتار مورد نظر است بحث درباره اخلاق تبلیغ است چه اینکه لازمه تبلیغ دین و تبلیغ اخلاق که بخشی از دین است، آن است که مبلغ خود آراسته به فضایل اخلاقی باشد. مبلغ اسلامی زمانی می‌تواند به توفیق و کامیابی نایل شود که خود متخلق به اخلاق اسلامی باشد و از این دریای فضیلت بهره کافی و وافی برده باشد. مبلغ اسلامی که به ترویج خوبیها همت می‌گمارد، خود باید آیینه تمام نمای خوبیها باشد و فضایل و نیکیها را در خود گردآورده باشد.

برای اینکه مبلغ بتواند از مزایا و فواید اخلاق در تبلیغ دین، به طور کامل استفاده کند باید از سه روش بهره گیرد: یکی عمومی و همگانی و یک روش در ارتباط با خودیها و یک روش در ارتباط با غیرخودیها.

روش عمومی تبلیغ دین نزد همه انبیاء بشارت و انذار است. خدای متعال پیامبرانی برانگیخت که بشارت دهنده و انذار کننده بودند:

«بعث الله النبیین مبشرین و منذرین»(بقره: 213).

در آیات متعددی به پیامبر گرامی اسلام (ص) دستور داده شده که از شیوه بشارت و انذار استفاده کند، یعنی مردم را به نتایج ایمان و اعمال پسندیده امیدوار کند و آنها را از نتایج شوم کفر و نفاق و شرک و ظلم به خود و دیگران و معصیت و نافرمانی خدای متعال بترساند. در اینجا پیامبر در نقش یک طبیب مهربان عمل می‌کند. طبیب، خیرخواه و دوست بیمار است و می‌کوشد که با انذار و بشارت طبیبانه، او را به آنچه موجب شفای اوست، تشویق و از آنچه موجب طولانی شدن بیماری یا مرگ اوست، انذار کند.‌

از آنجا که انسان به طور طبیعی و فطری طالب کمال و فلاح و رستگاری و گریزنده از نقصان و خسران و گرفتاری است، اگر به کسی اعتماد و اطمینان پیدا کند و نسبت به آگاهی و خیرخواهی او منکر یا مردد نباشد و دعوت کننده با محبت و اخلاص با او سخن گوید، قطعا می‌پذیرد و در برابرش سر تسلیم فرود می‌آورد. مهم این است که دعوت کننده با بصیرت و درایت و سعه صدر و خلق و خوی پسندیده، اعتماد و اطمینان او را به خود جلب نماید. مبلغ باید از این خصیصه کمال جویی بشری حداکثر استفاده را بکند و با به کارگیری دقیق و صحیح بشارت و انذار با هم یا هر کدام به حسب مورد، مخاطبان را با محتوای پیام خود آشنا کند. از آنجا که بشارت و انذار باید به گونه ای باشد که هم از مبانی علمی و نظری بهره گیرد و هم از ابزار خطابه و موعظه استفاده کند و هم در مقام بحث و مناظره شیوه جدال احسن را به کار گیرد، خدای متعال به پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید:

«ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن؛

با حکمت و موعظه نیکو به راه پروردگارت فرا بخوان و با آنها به آنچه نیکوتر است، جدال کن»(نحل: 125).‌

هیچکدام از این ابزارهای سه گانه با دشمنی و ستیز و خشونت، همراه نیست. اصولا زبان علم و حکمت، زبان محبت است. آنچه واعظ متعظ را به موعظه نیکو وا می‌دارد، محبت وی نسبت به شنونده است. او گرفتاری و بدبختی مخاطب را گرفتاری و بدبختی خود می‌شمارد و همان اندازه که به حال خویش حسرت می‌خورد و از قصورات و تقصیرات خود، پریشان و پشیمان است، برای شنونده هم حسرت می‌خورد و می‌کوشد که او را از تقصیراتش پشیمان کند و از قصوراتش بکاهد و روحیه حسرت و پریشانی و پشیمانی را در او تقویت کند، تا بتواند هر چه بهتر و بیشتر از فرصتهای باقیمانده بهره مند شود. پیامبر گرامی اسلام به قدری نسبت به سرنوشت امت، حساس بود که حسرتش از حد گذشته بود و به همین جهت خدای متعال به او فرمود:

«لاتذهب نفسک علیهم حسرات؛

مبادا جان تو به خاطر حسرت بر آنها از دست برود»(فاطر: 8).‌

در جدال و مناظره باید دعوت کننده، بهترین و نیکوترین شیوه را انتخاب کند. چنین شیوه ای ملازم است با احترام به طرف مقابل و تحمل داشتن برای شنیدن نظرات و عقاید او و آماده شدن برای نشان دادن نقاط ضعف و اشکالات نظراتش بدون پرخاش و خشونت و اهانت و تحقیر. دعوت کننده ای که با ابزار حکمت و موعظه حسنه و جدال احسن به میدان آمده است، می‌تواند سه طایفه را به خود جذب کند و آنها را با خود همراه سازد: یکی طالبان علم و حکمت، دیگری تشنگان شربت زلال موعظه نیکو و دلنشین، سومی آنهایی که اهل بحث و مناظره‌اند و خود را صاحب ایده و اندیشه و نظر می‌دانند. کسی که بر کرسی جدال احسن تکیه زده است، باید بتواند اندیشه طرف مقابل را به لحاظ مبانی و ساختار و لوازم و آثار مورد نقد قرار دهد و ذهن او را به پذیرش حقیقت، نزدیک کند و در شبهه زدایی باید ماهر و استاد باشد. در این راه می‌توان از روش ائمه اطهار(ع) بهره مند شد. کتاب احتجاج طبرسی شیوه مجادلات و مناظرات آن بزرگواران را به خوبی معرفی کرده است. امامان شیعه الگوی کامل دعوت و تبلیغ بوده‌اند. آنچه بر روش ایشان چه در مقام تعلیم حکمت و چه در مقام موعظه حسنه و چه در مقام جدال احسن و مناظره، حاکمیت مطلق داشته، اخلاق مهرورزی و جاذبه محبت است.‌

قرآن کریم در ارتباط با خودیها یعنی آنهایی که دعوت پیامبر را پذیرفته و در برابر او سر تسلیم فرود آورده اند، دستوراتی داده است که رعایت آنها بر جاذبه دعوت کننده می‌افزاید و پیروان دین را پایداری و استقامت می‌افزاید. مبلغ باید همین دستورات را الگوی تبلیغات خود قرار دهد.

1- خفض جناح: در این باره می‌فرماید:

«و اخفض جناحک للمومنین؛

و پر و بال مهرورزی خود را برای آنها فرود آور»(حجر:88).

2- شدت ناراحتی و حریص بودن: پیامبر گرامی اسلام(ص) بر ناراحتی و گرفتاری پیروان خویش بی تفاوت نبود، بلکه ناراحتی و گرفتاری آنها را ناراحتی و گرفتاری خود می‌دانست. می‌توان گفت آن اندازه که برای ناراحتی آنها ناراحت می‌شد برای ناراحتی خودش ناراحت نبود. در این باره می‌فرماید:

«لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم؛

پیامبری از خودتان به سوی شما آمد که مشقت شما بر او دشوار است و بر ایمان شما حریص است»(توبه: 128).

پس به او توصیه می‌کند که اگر با همه مهرورزیها و صمیمیتها باز هم رویگردان شوند نگران نباشد و به خدا توکل کند که او پروردگار و صاحب عرش عظیم است. ‌

3- رحمت و رافت: اگر رحمت را به عنوان رحمت عام مطرح کنیم، او برای همه عالمیان رحمت است، اعم از اینکه بدانند یا ندانند و اعم از اینکه بخواهند یا نخواهند. در این باره قرآن کریم می‌فرماید:

«و ما ارسلناک الارحمه للعالمین»(انبیاء: 107).

در حقیقت او هم مظهر رحمت رحمانی خداست که جهان هستی را فرا گرفته است و هم مظهر رحمت رحیمی خداست که ویژه مومنان است و ظهور آن در عالم آخرت است که میان مومن و کافر، فرق گذاشته می‌شود و در این دنیا نیز مومنان از رحمت ویژه الهی برخوردارند و از امدادهای الهی استفاده می‌کنند. اما آنهایی که مومن نیستند، هم در دنیا و هم در آخرت از فیض رحمت خاص الهی محرومند: «بالمومنین روف رحیم»(توبه: 128).‌

4- در کنار آنها بودن با صبر و شکیبایی: قرآن کریم در این باره می‌فرماید:

«و اصبر نفسک مع الذین یدعون ربهم بالغداوه و العشی یریدون وجهه و لاتعد عیناک عنهم ترید زینه الحیوه الدنیا

و صبورانه با کسانی باش که صبح و شام پروردگار خود را می‌خوانند و رضای او را می‌خواهند و هرگز به خاطر زینت و زیور زندگی دنیا چشمان خود را از آنها مگردان»(کهف:28).

پیامبر خدا مطابق آیه پیش مامور بود که همواره جاذبه‌ها را نسبت به مردم خداجوی تقویت کند و از اطاعت و همراهی آنها که پیرو هوای نفس بودند و در غفلت به سر می‌بردند و گرفتار افراط بودند، فاصله گیرد. همان طوری که پیامبر خدا مامور بود که هرگز از کسانی که شب و روز به یاد خدایند، روی نگرداند و زینت زندگی دنیا را بر آنها ترجیح ندهد و همواره با آنها و در میان آنها باشد، مبلغان دین نیز همین شیوه الهی مردمی را دنبال کنند. ‌‌

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS