26 اردیبهشت 1396, 8:40
چرا حضرت فاطمه(س) با وجود اينکه از دنيا و زخارف آن دست شسته بود، در بازپس گيری فدک اصرار می ورزيد؟
ممکن است گفته شود که سيده زنان عالم حضرت صديقه طاهره از دنيا و زخارف آن بری بودند و کسی که اينگونه دنيا را رها فرموده و از امور فريبنده آن دست شسته، چه باعث گرديد که به اين نهضت عظيم و سعی و تلاش پی گيری در طلب حقوق خود دست يازد؟
عاملی که باعث گرديده سيده زنان جهان، خود را به اين درد و رنج عظيم بيفکند و اين مشکلات عديده را بپذيرد تا آن که اراضی خود را مطالبه نمايد چه چيز بود؟ و حال آن که میدانست که تلاش هايش به شکست منجر شده و نخواهد توانست مجدداً بر آن مکان و اراضی دست يابد و آن سرزمين را از چنگال غاصبان بيرون آورد.
اما در پاسخ اهم محورهايی را که به نحو اجمال می توان مطرح کرد، به شرح ذيل ارائه میدهيم:
1- اثبات دروغگو بودن غاصبان حق حضرت زهرا(س) ثابت کرد آن کسانی که برای حفظ سرزمين فدک حاضرند به راحتی به پيامبر(ص) دروغ ببندند بنابراين در امر زمامداری مسلمين صلاحيت های لازم را ندارند. 2- مقابله با سياست تضعيف اهل بيت حکومت وقت به هنگام مصادره اموال حضرت فاطمه آنها را در اختيار دولت در آوردن و به حساب دولت واريز کردن و به عنوان بودجه مملکت منظور کردن قصد و غرضش فقط تضعيف جناح اهل بيت بود و می خواستند که حضرت علی(ع) فقير شده تا اينکه مردم گرد وی جمع نشوند و ايشان از نظر اقتصادی دارای وزن و شأنی نباشد. و اين همان سياستی بود که منافقان درباره رسول خدا اعمال کردند. آن وقت که گفتند: به کسانی که نزد رسول خدايند انفاق نکرده و چيزی ندهيد تا از اطرافش پراکنده شوند. 3- ارزش اقتصادی بالای فدک اراضی فدک کم بهره و کم ارزش نبود، بلکه عوائد و درآمد قابل ملاحظه ای داشت. مجلسی از کشف المحجه نقل می فرمايد که عوائد و درآمد فدک بيست و چهار هزار دينار در هر سال بود و در روايتی ديگر آمده هفتاد هزار دينار و شايد که اين اختلاف در اين دو رقم مربوط به يک سال نبود بلکه در سال های مختلف عوايد فدک نيز مختلف می گرديده است. به هر حال اين مقدار درآمد سالانه مقدار قابل توجهی بود که چشم پوشی از آن برای تقويت جريان اهل بيت(ع) صحيح و روا نبوده است. 4- مطالبه خلافت امام حق به دنبال مطالبه فدک فاطمه زهرا(س) به دنبال مطالبه فدک؛ مطالبه خلافت و حکومت برای امامش علی بن ابيطالب را می نمود همان خلافت و حکومتی که از آن پدر بزرگوارش رسول خدا(ص) بود. 5- حق را بايد طلب کرد حق را بايد طلب کرد و حق به خودی خود به کسی داده نمی شود. (حق گرفتنی است نه دادنی) پس انسانی که مالش را غصب کرده اند بايد حق خود را طلب نموده و بستاند زيرا که حق اوست حتی اگر از آن مال بی نياز باشد و رغبتی به آن مال نداشته باشد و اين مطلب هيچگونه منافاتی با زهد و ترک دنيا ندارد و هيچگاه در برابر غصب حق، سکوت نبايد نمود. 6- اصلاح امور زندگی و دين انسان حتی اگر در دنيا نيز زاهد بوده و تلاش و کوشش وی برای آخرت باشد در عين حال برای آن که امور زندگانی خود را اصلاح بخشد و آبروی خويش را حفظ کند و صله رحم کند و در راه خدا مالی صرف کند احتياج به اموال خواهد داشت آيا از نظر تاريخ مسلم نيست که رسول خدا در حالی که زاهدترين مردم بود چگونه از اموال خديجه در راه تقويت اسلام بهره مند گرديد؟! 7- ثبت اين حقايق در تاريخ برای هدايت آيندگان اگر آن روز و در جو آن زمان به هر دليل امکان هدايت مردم بسيار مشکل بود مأجرای فدک به عنوان سند محکمی برای آيندگان باقی می ماند تا مظلوميت اهل بيت و محق بودنشان و همچنين ميزان مکر و خدعه و نفاق را درحکومت غاصبانه آن عصر ثابت کند. و مبارزه سياسی حضرت زهرا(س) مشعل روشنگر راه هدايت است و حجت را بر تمام کسانی که دل به ظلمت داده اند، تمام کرده است. روزنامه كيهان، شماره 21572 به تاريخ 8/12/95، صفحه 8 (معارف)
حضرت زهرا(س) ثابت کرد آن کسانی که برای حفظ سرزمين فدک حاضرند به راحتی به پيامبر(ص) دروغ ببندند بنابراين در امر زمامداری مسلمين صلاحيت های لازم را ندارند.
2- مقابله با سياست تضعيف اهل بيت حکومت وقت به هنگام مصادره اموال حضرت فاطمه آنها را در اختيار دولت در آوردن و به حساب دولت واريز کردن و به عنوان بودجه مملکت منظور کردن قصد و غرضش فقط تضعيف جناح اهل بيت بود و می خواستند که حضرت علی(ع) فقير شده تا اينکه مردم گرد وی جمع نشوند و ايشان از نظر اقتصادی دارای وزن و شأنی نباشد. و اين همان سياستی بود که منافقان درباره رسول خدا اعمال کردند. آن وقت که گفتند: به کسانی که نزد رسول خدايند انفاق نکرده و چيزی ندهيد تا از اطرافش پراکنده شوند. 3- ارزش اقتصادی بالای فدک اراضی فدک کم بهره و کم ارزش نبود، بلکه عوائد و درآمد قابل ملاحظه ای داشت. مجلسی از کشف المحجه نقل می فرمايد که عوائد و درآمد فدک بيست و چهار هزار دينار در هر سال بود و در روايتی ديگر آمده هفتاد هزار دينار و شايد که اين اختلاف در اين دو رقم مربوط به يک سال نبود بلکه در سال های مختلف عوايد فدک نيز مختلف می گرديده است. به هر حال اين مقدار درآمد سالانه مقدار قابل توجهی بود که چشم پوشی از آن برای تقويت جريان اهل بيت(ع) صحيح و روا نبوده است. 4- مطالبه خلافت امام حق به دنبال مطالبه فدک فاطمه زهرا(س) به دنبال مطالبه فدک؛ مطالبه خلافت و حکومت برای امامش علی بن ابيطالب را می نمود همان خلافت و حکومتی که از آن پدر بزرگوارش رسول خدا(ص) بود. 5- حق را بايد طلب کرد حق را بايد طلب کرد و حق به خودی خود به کسی داده نمی شود. (حق گرفتنی است نه دادنی) پس انسانی که مالش را غصب کرده اند بايد حق خود را طلب نموده و بستاند زيرا که حق اوست حتی اگر از آن مال بی نياز باشد و رغبتی به آن مال نداشته باشد و اين مطلب هيچگونه منافاتی با زهد و ترک دنيا ندارد و هيچگاه در برابر غصب حق، سکوت نبايد نمود. 6- اصلاح امور زندگی و دين انسان حتی اگر در دنيا نيز زاهد بوده و تلاش و کوشش وی برای آخرت باشد در عين حال برای آن که امور زندگانی خود را اصلاح بخشد و آبروی خويش را حفظ کند و صله رحم کند و در راه خدا مالی صرف کند احتياج به اموال خواهد داشت آيا از نظر تاريخ مسلم نيست که رسول خدا در حالی که زاهدترين مردم بود چگونه از اموال خديجه در راه تقويت اسلام بهره مند گرديد؟! 7- ثبت اين حقايق در تاريخ برای هدايت آيندگان اگر آن روز و در جو آن زمان به هر دليل امکان هدايت مردم بسيار مشکل بود مأجرای فدک به عنوان سند محکمی برای آيندگان باقی می ماند تا مظلوميت اهل بيت و محق بودنشان و همچنين ميزان مکر و خدعه و نفاق را درحکومت غاصبانه آن عصر ثابت کند. و مبارزه سياسی حضرت زهرا(س) مشعل روشنگر راه هدايت است و حجت را بر تمام کسانی که دل به ظلمت داده اند، تمام کرده است. روزنامه كيهان، شماره 21572 به تاريخ 8/12/95، صفحه 8 (معارف)
حکومت وقت به هنگام مصادره اموال حضرت فاطمه آنها را در اختيار دولت در آوردن و به حساب دولت واريز کردن و به عنوان بودجه مملکت منظور کردن قصد و غرضش فقط تضعيف جناح اهل بيت بود و می خواستند که حضرت علی(ع) فقير شده تا اينکه مردم گرد وی جمع نشوند و ايشان از نظر اقتصادی دارای وزن و شأنی نباشد.
و اين همان سياستی بود که منافقان درباره رسول خدا اعمال کردند. آن وقت که گفتند: به کسانی که نزد رسول خدايند انفاق نکرده و چيزی ندهيد تا از اطرافش پراکنده شوند.
3- ارزش اقتصادی بالای فدک اراضی فدک کم بهره و کم ارزش نبود، بلکه عوائد و درآمد قابل ملاحظه ای داشت. مجلسی از کشف المحجه نقل می فرمايد که عوائد و درآمد فدک بيست و چهار هزار دينار در هر سال بود و در روايتی ديگر آمده هفتاد هزار دينار و شايد که اين اختلاف در اين دو رقم مربوط به يک سال نبود بلکه در سال های مختلف عوايد فدک نيز مختلف می گرديده است. به هر حال اين مقدار درآمد سالانه مقدار قابل توجهی بود که چشم پوشی از آن برای تقويت جريان اهل بيت(ع) صحيح و روا نبوده است. 4- مطالبه خلافت امام حق به دنبال مطالبه فدک فاطمه زهرا(س) به دنبال مطالبه فدک؛ مطالبه خلافت و حکومت برای امامش علی بن ابيطالب را می نمود همان خلافت و حکومتی که از آن پدر بزرگوارش رسول خدا(ص) بود. 5- حق را بايد طلب کرد حق را بايد طلب کرد و حق به خودی خود به کسی داده نمی شود. (حق گرفتنی است نه دادنی) پس انسانی که مالش را غصب کرده اند بايد حق خود را طلب نموده و بستاند زيرا که حق اوست حتی اگر از آن مال بی نياز باشد و رغبتی به آن مال نداشته باشد و اين مطلب هيچگونه منافاتی با زهد و ترک دنيا ندارد و هيچگاه در برابر غصب حق، سکوت نبايد نمود. 6- اصلاح امور زندگی و دين انسان حتی اگر در دنيا نيز زاهد بوده و تلاش و کوشش وی برای آخرت باشد در عين حال برای آن که امور زندگانی خود را اصلاح بخشد و آبروی خويش را حفظ کند و صله رحم کند و در راه خدا مالی صرف کند احتياج به اموال خواهد داشت آيا از نظر تاريخ مسلم نيست که رسول خدا در حالی که زاهدترين مردم بود چگونه از اموال خديجه در راه تقويت اسلام بهره مند گرديد؟! 7- ثبت اين حقايق در تاريخ برای هدايت آيندگان اگر آن روز و در جو آن زمان به هر دليل امکان هدايت مردم بسيار مشکل بود مأجرای فدک به عنوان سند محکمی برای آيندگان باقی می ماند تا مظلوميت اهل بيت و محق بودنشان و همچنين ميزان مکر و خدعه و نفاق را درحکومت غاصبانه آن عصر ثابت کند. و مبارزه سياسی حضرت زهرا(س) مشعل روشنگر راه هدايت است و حجت را بر تمام کسانی که دل به ظلمت داده اند، تمام کرده است. روزنامه كيهان، شماره 21572 به تاريخ 8/12/95، صفحه 8 (معارف)
اراضی فدک کم بهره و کم ارزش نبود، بلکه عوائد و درآمد قابل ملاحظه ای داشت.
مجلسی از کشف المحجه نقل می فرمايد که عوائد و درآمد فدک بيست و چهار هزار دينار در هر سال بود و در روايتی ديگر آمده هفتاد هزار دينار و شايد که اين اختلاف در اين دو رقم مربوط به يک سال نبود بلکه در سال های مختلف عوايد فدک نيز مختلف می گرديده است.
به هر حال اين مقدار درآمد سالانه مقدار قابل توجهی بود که چشم پوشی از آن برای تقويت جريان اهل بيت(ع) صحيح و روا نبوده است.
4- مطالبه خلافت امام حق به دنبال مطالبه فدک فاطمه زهرا(س) به دنبال مطالبه فدک؛ مطالبه خلافت و حکومت برای امامش علی بن ابيطالب را می نمود همان خلافت و حکومتی که از آن پدر بزرگوارش رسول خدا(ص) بود. 5- حق را بايد طلب کرد حق را بايد طلب کرد و حق به خودی خود به کسی داده نمی شود. (حق گرفتنی است نه دادنی) پس انسانی که مالش را غصب کرده اند بايد حق خود را طلب نموده و بستاند زيرا که حق اوست حتی اگر از آن مال بی نياز باشد و رغبتی به آن مال نداشته باشد و اين مطلب هيچگونه منافاتی با زهد و ترک دنيا ندارد و هيچگاه در برابر غصب حق، سکوت نبايد نمود. 6- اصلاح امور زندگی و دين انسان حتی اگر در دنيا نيز زاهد بوده و تلاش و کوشش وی برای آخرت باشد در عين حال برای آن که امور زندگانی خود را اصلاح بخشد و آبروی خويش را حفظ کند و صله رحم کند و در راه خدا مالی صرف کند احتياج به اموال خواهد داشت آيا از نظر تاريخ مسلم نيست که رسول خدا در حالی که زاهدترين مردم بود چگونه از اموال خديجه در راه تقويت اسلام بهره مند گرديد؟! 7- ثبت اين حقايق در تاريخ برای هدايت آيندگان اگر آن روز و در جو آن زمان به هر دليل امکان هدايت مردم بسيار مشکل بود مأجرای فدک به عنوان سند محکمی برای آيندگان باقی می ماند تا مظلوميت اهل بيت و محق بودنشان و همچنين ميزان مکر و خدعه و نفاق را درحکومت غاصبانه آن عصر ثابت کند. و مبارزه سياسی حضرت زهرا(س) مشعل روشنگر راه هدايت است و حجت را بر تمام کسانی که دل به ظلمت داده اند، تمام کرده است. روزنامه كيهان، شماره 21572 به تاريخ 8/12/95، صفحه 8 (معارف)
فاطمه زهرا(س) به دنبال مطالبه فدک؛ مطالبه خلافت و حکومت برای امامش علی بن ابيطالب را می نمود همان خلافت و حکومتی که از آن پدر بزرگوارش رسول خدا(ص) بود.
5- حق را بايد طلب کرد حق را بايد طلب کرد و حق به خودی خود به کسی داده نمی شود. (حق گرفتنی است نه دادنی) پس انسانی که مالش را غصب کرده اند بايد حق خود را طلب نموده و بستاند زيرا که حق اوست حتی اگر از آن مال بی نياز باشد و رغبتی به آن مال نداشته باشد و اين مطلب هيچگونه منافاتی با زهد و ترک دنيا ندارد و هيچگاه در برابر غصب حق، سکوت نبايد نمود. 6- اصلاح امور زندگی و دين انسان حتی اگر در دنيا نيز زاهد بوده و تلاش و کوشش وی برای آخرت باشد در عين حال برای آن که امور زندگانی خود را اصلاح بخشد و آبروی خويش را حفظ کند و صله رحم کند و در راه خدا مالی صرف کند احتياج به اموال خواهد داشت آيا از نظر تاريخ مسلم نيست که رسول خدا در حالی که زاهدترين مردم بود چگونه از اموال خديجه در راه تقويت اسلام بهره مند گرديد؟! 7- ثبت اين حقايق در تاريخ برای هدايت آيندگان اگر آن روز و در جو آن زمان به هر دليل امکان هدايت مردم بسيار مشکل بود مأجرای فدک به عنوان سند محکمی برای آيندگان باقی می ماند تا مظلوميت اهل بيت و محق بودنشان و همچنين ميزان مکر و خدعه و نفاق را درحکومت غاصبانه آن عصر ثابت کند. و مبارزه سياسی حضرت زهرا(س) مشعل روشنگر راه هدايت است و حجت را بر تمام کسانی که دل به ظلمت داده اند، تمام کرده است. روزنامه كيهان، شماره 21572 به تاريخ 8/12/95، صفحه 8 (معارف)
حق را بايد طلب کرد و حق به خودی خود به کسی داده نمی شود. (حق گرفتنی است نه دادنی) پس انسانی که مالش را غصب کرده اند بايد حق خود را طلب نموده و بستاند زيرا که حق اوست حتی اگر از آن مال بی نياز باشد و رغبتی به آن مال نداشته باشد و اين مطلب هيچگونه منافاتی با زهد و ترک دنيا ندارد و هيچگاه در برابر غصب حق، سکوت نبايد نمود.
6- اصلاح امور زندگی و دين انسان حتی اگر در دنيا نيز زاهد بوده و تلاش و کوشش وی برای آخرت باشد در عين حال برای آن که امور زندگانی خود را اصلاح بخشد و آبروی خويش را حفظ کند و صله رحم کند و در راه خدا مالی صرف کند احتياج به اموال خواهد داشت آيا از نظر تاريخ مسلم نيست که رسول خدا در حالی که زاهدترين مردم بود چگونه از اموال خديجه در راه تقويت اسلام بهره مند گرديد؟! 7- ثبت اين حقايق در تاريخ برای هدايت آيندگان اگر آن روز و در جو آن زمان به هر دليل امکان هدايت مردم بسيار مشکل بود مأجرای فدک به عنوان سند محکمی برای آيندگان باقی می ماند تا مظلوميت اهل بيت و محق بودنشان و همچنين ميزان مکر و خدعه و نفاق را درحکومت غاصبانه آن عصر ثابت کند. و مبارزه سياسی حضرت زهرا(س) مشعل روشنگر راه هدايت است و حجت را بر تمام کسانی که دل به ظلمت داده اند، تمام کرده است. روزنامه كيهان، شماره 21572 به تاريخ 8/12/95، صفحه 8 (معارف)
انسان حتی اگر در دنيا نيز زاهد بوده و تلاش و کوشش وی برای آخرت باشد در عين حال برای آن که امور زندگانی خود را اصلاح بخشد و آبروی خويش را حفظ کند و صله رحم کند و در راه خدا مالی صرف کند احتياج به اموال خواهد داشت آيا از نظر تاريخ مسلم نيست که رسول خدا در حالی که زاهدترين مردم بود چگونه از اموال خديجه در راه تقويت اسلام بهره مند گرديد؟!
اگر آن روز و در جو آن زمان به هر دليل امکان هدايت مردم بسيار مشکل بود مأجرای فدک به عنوان سند محکمی برای آيندگان باقی می ماند تا مظلوميت اهل بيت و محق بودنشان و همچنين ميزان مکر و خدعه و نفاق را درحکومت غاصبانه آن عصر ثابت کند.
و مبارزه سياسی حضرت زهرا(س) مشعل روشنگر راه هدايت است و حجت را بر تمام کسانی که دل به ظلمت داده اند، تمام کرده است.
روزنامه كيهان، شماره 21572 به تاريخ 8/12/95، صفحه 8 (معارف)
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان