دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

رمز جاودانگی قيام امام حسين(ع)

No image
رمز جاودانگی قيام امام حسين(ع)

پرسش:با توجه به اينکه قيام هاي فراواني در تاريخ براي احقاق حق صورت گرفته، علت ماندگاري و جاودانگي قيام حسيني چيست؟

پاسخ:عناصر و عوامل متعدد و گوناگوني در اين موضوع نقش داشته اند که در اينجا به بيان اهم آنها مي پردازيم:

1- حق طلبی

از نظر قرآن مجيد، تاريخ؛ سنت، اصول و قواعدي دارد که بر آن حاکم است. جريان تاريخ، طبق همين ضابطه ها استمرار دارد. فناپذيري و نابودي همه موجودات و جريان هاي تاريخ، از مسائل مهمي است که در قرآن مطرح شده است. آنچه رنگ فنا و نابودي به خود نمي گيرد، تنها ذات باري تعالي است «ما عندکم ينقدو ما عندالله باق» آنچه نزد شماست فاني مي شود، اما آنچه نزد خداست باقي است. (نحل - 96) از اين رو هر چه بخواهد پايدار باشد، بايد در مسير الهي حرکت کند و صبغه خدايي به خود بگيرد. از منظر قرآن تنها حق باقي و جاودانه است و باطل به طور ذاتي فاقد استعداد بقا است و قابليت استمرار و جاودانگي ندارد.

«ان الباطل کان زهوقا» يقينا باطل نابودشدني است. (اسراء - 81) باطل همانند کف روي آب جولان دارد، ولي بقا و دوام نخواهد داشت و سرانجام از آن حق است.

بنابراين هر شخص، گروه و جرياني به ميزان بهره مندي از حق و حقيقت و به اندازه قرارگيري در جريان حق، از قابليت بقا و استمرار برخوردار خواهد شد، از اين رو همه قيام هايي که در جهت احقاق حق، از سوي حق مداران جهان رخ داده، باقي است، زيرا پيام و هدفشان باقي است. پس همه قيام هاي حق طلبانه باقي اند، اما نهضت خونين امام حسين(ع) جايگاه و پايگاه ممتازي دارد، چرا که در بهره مندي از حقانيت و در عين حال اخلاص و مظلوميت، بر همگان سبقت گرفته است. ياراني که با امام حسين(ع) و در لشکر آن حضرت، جريان عاشورا را آفريدند، در اوج اخلاص، صفا، و حق طلبي و در عين حال تحمل مشکلات و سختي ها بودند، و قله رفيع بردباري و فداکاري را براي احقاق حق فتح کردند.

شهادت امام حسين(ع) بر يگانگي اصحاب خود، گواه اين مدعا است که آنان در ميان همه نهضت ها و قيام ها، ويژگي و امتياز خاصي داشتند: «فاني لااعلم اصحابا اوفي و لاخيرا من اصحابي» همانا من اصحابي بهتر و با وفاتر از اصحاب خودم سراغ ندارم. (ارشاد مفيد، ج 1، ص 91)

2- اخلاص

از نظر اسلام، ارزش و اعتبار هر عملي، بر قصد و نيت صاحب آن عمل استوار است. پيامبر اسلام(ص) مي فرمايد: «انما الاعمال بالنيات» (وسائل الشيعه، ج 1، ص 48) در طول تاريخ، قيام ها و هجرت هاي متعددي از سوي افراد مختلفي رخ داده است اما قيام امام حسين(ع) با گذشت قرن ها به صورت قيامي جاودانه و نمونه مطرح است. ريشه اين جاودانگي همان خلوص نيت امام حسين(ع) است که در اوج و کمال آن در روز عاشورا به منصه ظهور رسيد.

3- شهادت و از خودگذشتگی

مرگ در راه خدا، که در فرهنگ اسلام شهادت ناميده مي شود، تجلي شکوهمندي از عرصه عشق و جاودانگي در ساحت قرب الهي است. شهادت بالاترين آزمايشي است که شهيد، با موفقيت از آن بيرون مي آيد و جايگاهش نزد خدا ضمانت شده است. امام حسين(ع) و ياران با وفايش با ايثار خون خود، تا ابد، نهضت حسيني را جاودانه ساختند و از نشستن هرگونه غبار فراموشي بر نهضت جلوگيري، و ارزش هاي الهي اسلام را احيا کردند. از اين رو فرموده اند: الاسلام نبوي الحدوث و حسيني البقاء. و در روايتي پيامبر اکرم(ص) مي فرمايد: «ان لقتل الحسين حرارهًْ في قلوب المومنين لاتبرد ابدا» همانا در قتل (شهادت) امام حسين(ع) حرارت و عشقي در دلهاي مومنين بوجود مي آيد که تا ابد به سردي نمي گرايد.

(مستدرک الوسائل، ج 10، ص 318)

4- پيام رسانی بازماندگان عاشورا

امام سجاد(ع) حضرت زينب(س) و ديگر بازماندگان حادثه عاشورا نقش مهمي در رساندن پيام عاشورا و ماندگاري اين نهضت داشتند.

روزنامه كيهان، شماره 21222 به تاريخ 10/9/94، صفحه 8 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

Powered by TayaCMS