دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

رهايی از پشيمانی

No image
رهايی از پشيمانی

همه ما آدم‌ها فكر می‌كنيم كه اگر يك سری از كارهايی را در گذشته انجام می‌داديم يا برعكس، زندگی حالمان چه تفاوتی می‌كرد اما می‌دانيم كه چنين حسرت خوردنی بی‌فايده و پوچ است. مهم و ارزشمند اين است كه ياد بگيريم چگونه ادامه مسير زندگی را به گونه ای برويم كه پشيمانی برايمان نداشته باشد. اگر چنين شرايطی برايتان رخ داده، نگران نباشيد، در ادامه مسير زندگی هر ازگاهی نگاهی بازنگرانه به زندگی مان داشته باشيم تا اطمينان يابيم كه مسير زندگی را درست طی می‌كنيم. در بيانی امام جواد(ع) دستورالعملی برای ما دارند كه با اجرای اين اصول در زندگی پشيمانی در ما راه نخواهد يافت: سه چيز است كه هر كس آن را مراعات كند، پشیمان نگردد: ۱ - اجتناب از عجله ۲ - مشورت كردن ۳ - توكل بر خدا در هنگام تصميم‌گيری. (مسند الامام الجواد، ص ۲۴۷)

عجله نكردن و صبور بودن

درباره عجله در حديث داريم كه: «الْعجله بِالْاُمُورِ قبْل اوانِها» (بحارالانوار، ج۷۴، ص۲۶۵؛ تحف العقول، ص ۱۴۶): عجله موضوعش آن جايی است كه زمان كار نرسيده است و كار آمادگی و پختگی لازم را پيدا نكرده تا فرد آن را دنبال كند.

تذكر

حواسمان باشد عجله ممكن است ممدوح باشد يا مذموم: يادمان باشد «سرعت و جديت در كارها، آرى؛ اما عجله و شتابزدگى، هرگز»! عجله مذموم آن است كه: بررسى و مطالعه در جوانب كار و شناخت صورت نگيرد اما سرعت و عجله ممدوح آن است كه: بعد از تصميم‌گيرى لازم، در اجرا درنگ نشود، و لذا در روايات مى‌خوانيم: «در كار خير عجله كنيد» يعنى بعد از آن كه خير بودن كارى ثابت شد ديگر جاى مسامحه نيست.

مشورت

كسانی كه در كارهايشان از اين توانمندی استفاده می‌كنند و از ديگران نظرخواهی می‌كنند چنان است كه گويا عقول ديگران را به استخدام خويش در آورده‌اند. به عبارتی مشورت يعنی گران ديگران را ارزان خريدن؛ گرانی كه با مدت‌ها صرف عمر آن را به دست آورده و ما می‌توانيم از آن بهره مند شويم. در قرآن كريم خداوند به پيامبرش می‌فرمايد: (فبِما رحْمهٍ مِن‌ا... لِنْت لهُمْ و لوْ كنْت فظًّا غليظ الْقلْبِ لانْفضُّوا مِنْ حوْلِك فاعْفُ عنْهُمْ و اسْتغْفِرْ لهُمْ و شاوِرْهُمْ فِي الْامْرِ فإِذا عزمْت فتوكلْ علي‌ا... إِنّ‌ا... يحِبُّ الْمُتوكلين) (آل عمران، ۱۵۹) «پس به [بركت] رحمت الهی، با آنان نرمخو [و پر مِهر] شدی، و اگر تندخو و سخت دل بودی قطعاً از پيرامون تو پراكنده می‌شدند. پس، از آنان در گذر و برايشان آمرزش بخواه، و در كار[ها] با آنان مشورت كن، و چون تصميم گرفتی، بر خدا توكل كن، زيرا خداوند توكل‌كنندگان را دوست می‌دارد.» امام علی (ع) درباره افرادی كه با ديگران مشورت می‌كنند و بهره ای كه در زندگی از آن می‌برند می‌فرمايد: هر كس كه از آرای مختلف استقبال كند مواقع خطا و اشتباه را می‌يابد و هر كس بدون عاقبت انديشی وارد امور شود خودش را در معرض مشكلات و حوادث قرار خواهد داد. عاقبت انديشی قبل از عمل، تو را از پشيمانی در امان می‌دارد. (نهج البلاغه، قصار ۱۶۴) آن حضرت همواره بر اين باورند كه: «منْ لمْ يسْتشِرْ ينْدم» (نهج البلاغه، قصار/۱۵۲) كسی كه مشورت نمی‌كند پشيمان می‌شود! در بيانی پيامبر اكرم (ص) نيز می‌فرمايد: «الْمُشاورهُ حِرْزٌ مِن النّدامهِ، و امْنٌ مِن الْملامهِ» «مشورت موجب پيشگيری از پشيمانی و ايمنی از سرزنش است». تكبر و خود را مصون از خطا دانستن از عوامل مخربی است كه باعث می‌شود انسان به دنبال مشورت و كمك خواهی فكری با ديگران نرود! لذا همواره همه اشتباهات را تجربه می‌كند و چه بسا اشتباهی را مرتكب شود كه راهی برای جبران ندارد. يكی از راه حل‌های ساده برای مصون ماندن از خيلی خطاها مشورت يعنی همان استخدام نيروی فكری انسان‌هاست.

در امور زندگی بر خدا توكل داشته باشيم

توكل، از آن مفاهيم دينی است كه خيلی وقت‌ها، كم كاری‌ها و قصور خودمان را به پای آن می‌نويسيم. می‌گوييم توكل كرده‌ايم، اما در واقع منظورمان اين است كه تنبلی كرده‌ايم. توكل به معنای تنبلی كردن نيست، مهم اين است كه دل را از ديگران ببريم و تنها و تنها به خود خدا توكل كنيم... در حقيقت معنای توكل اين است كه من بنده، بندگی كنم... توكل كردن به معنای دنبال كارها نرفتن نيست... توكل يعنی شخص وظيفه اش را انجام دهد، بعد از انجام وظيفه، نتيجه را به خدا بسپارد. چنانچه در اين زمينه امام علی (ع) در بيانی می‌فرمايند: عليك بسعی و ليس به نجح. بر تو باد سعی، ولی نتيجه بر تو نيست. به اميد آنكه با رعايت كردن اين نكات هيچگاه با نگاه كردن به گذشته مان دچار پشيمانی و يأس و نااميدی نشويم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

ذكر مصیبت امام حسین علیه السلام : امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا

ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام با موضوع امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا
Powered by TayaCMS