دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

زیارت آیا پیشینه تاریخی دارد؟

No image
زیارت آیا پیشینه تاریخی دارد؟

قدس آنلاین _مصطفی لعل شاطری: بدون تردید بشر دلایل فراوانی برای سفرهای زیارتی دارد، چنانکه بعضی از آنها مربوط به عواطف انسانی است، برخی مربوط به عبرت آموزی از سرگذشت دیگران و بعضی هم پاسخ به خواسته های درونی و نیازهای روحی و روانی انسان است.

به گزارش قدس آنلاین، زیارت در اسلام تاریخى دیرین دارد، زیرا پایه‏ گذار زیارت قبور مسلمین پیامبر (ص) مى ‏باشد، كه شرح آن در كتابهاى سیره و حدیث آمده است. زیارت حضرت رسول ‏(ص) كه به انگیزه فطرى و كشش قلبى از مَدفن مادر گرامیشان - آمِنه بنت وهَب- انجام گرفته است یکی از نمونه های زیارت است. محمّد بن سعد در الطبقات الكُبرى آن چنین نقل كرده است که در واقعه حُدَیبیّه [سال ششم هجرى‏] پیامبر بر سرِ قبر آمنه رفت و بر آن گریست و به مرمّت و بازسازى آن پرداخت. همچنین پس از حجةالوداع به زیارت قبر آمِنه شتافت و با تجدید خاطرات كودكى و یتیمى در آنجا گریست. همچنین از ابوهریره روایت شده كه پیامبر (ص) قبر مادرش را زیارت كرد، بعد گریست و فرمود: براى زیارت قبر وى از پروردگارم اجازه گرفتم، كه به من اِذن داده شد. پس [شما نیز] قبرها را زیارت كنید زیرا مرگ را به یاد مى‏آورد. نیز از عباد بن ابى صالح روایت شده كه رسول خدا (ص) در ابتداى هر سال به زیارت قبور شهدا در اُحد مى‏آمد و بدین عبارت آنان را زیارت مى‏كرد: «سلامٌ عَلیكُم بما صَبَرتُم فَنِعمَ عُقبَى الدّار».

علاوه بر این از حضرت ابوجعفر [محمّد بن على بن الحسین (ع)‏] روایت شده كه حضرت فاطمه (س) دختر رسول خدا (ص) قبر حمزه را زیارت مى‏كرد و آن را مرمّت و اصلاح مى ‏نمود و با سنگى بر آن نشان مى‏گذاشت. یحیى بر این خبر مى‏افزاید: بعد آنجا نماز مى‏خواند و دعا مى‏كرد و مى‏گریست، [ این سیره‏اش بود] تا زمانى كه فوت كرد. حاكم نیز همین خبر را از قول حضرت على ‏(ع) نقل كرده اسن، با این تفاوت كه: فاطمه ‏(س) هر جمعه قبر عمویش حمزه را زیارت مى‏كرد. یعنى روز زیارت در این خبر یادآورى شده است.

از جمله كسانى كه براى زیارت پیامبر اكرم‏ (ص) سفر كرده بلال بن رباح صحابى و مؤذّن آن حضرت مى‏باشد كه ابن عساكر با سندى صحیح آن را نقل نموده و علّتش را خوابى مى‏داند كه بلال دیده بود: او رسول خدا (ص) را در خواب دید كه خطاب به وى فرمود: اى بلال! این جفا چیست؟ آیا وقت آن نرسیده كه به دیدارم آیى؟ بلال ترسان و غمگین بیدار شد. بر مركبش سوار گشت و از شام قصد مدینه كرد. چون به مرقد مطهّر نبوى رسید، صورتش را بر قبر مى‏مالید و مى‏گریست و دردِ دل مى‏كرد.

این شواهد مى‏رساند كه زیارت قبر درگذشتگان -بخصوص اولیاى خدا و خویشاوندان- سنتى است دیرین كه آغازگر آن پیامبر بزرگوار اسلام ‏ بوده و پس از ایشان دُخت گرامى و اصحاب بزرگوار حضرت از آن پیروى كرده‏اند و این سیره در زمان ائمه معصومین و بعد بین علماى دین تا امروز همچنان معمول و رایج بوده است و كارى نو آیین از سوى شیعه نمى‏باشد. بلکه شیعه در زنده نگهداشتن این سنت و عملِ بدان پیشى جُسته، مخصوصاً كه زیارت همچون مرثیه خوانى و عزادارىِ سِبط رسول اللَّه ‏(ص) یعنى حسین بن على‏(ع)، از عوامل ترویج و تقویت مذهب شیعه بوده است.

تاریخ گواه این امر است که زیارت امام حسین ‏(ع) و یارانش در سالهاى اولیه چنان شورانگیز و انقلاب‏آفرین بود و اثرى روشن در نشان دادن كفر و ستم امویان داشت كه دستگاه حاكم چاره ‏اى جز این ندید كه از هجوم زائران به حائر حسینى جلوگیرى نماید، بدین جهت دستور داد پیرامون كربلا مواضعی تعبیه كردند و مأمورین غلاظِ شداد به نگهبانى پرداختند تا از آمدن مردم مانع شوند. امّا عشق حسینى و تشویق امام باقر و صادق ‏(ع) به زیارت آن حضرت و تأثیر خاص خود شهدا چندان بود كه شیعیان در پوشش تاریكى شب به زیارت مى‏رفتند، با وجود این بعضى گرفتار مى‏شدند و به شدیدترین شكلى مجازات مى‏گشتند. در چنین موقعیت و شرایطى است كه معنى واقعى این حدیث حضرت صادق ‏(ع) واضح مى‏شود كه چون ابن بُكیر بیم خود را از سلطان و خبرگزاران جاسوس و دژبانان مرزى اعلام مى ‏دارد به او مى‏فرماید: ابن بُكیَر! آیا دوست ندارى كه خدا ترا در راه ما بیمناك ببیند؟ آیا نمى‏دانى هر آن كس كه به خاطر ما ترس را پذیرا شود خدا او را در سایه عرش خود پناه دهد و هم سخنش در زیر عرش الهى حسین‏ (ع) باشد و خدا او را از هراس و ناراحتى ‏هاى روز رستاخیز پناه دهد.

از سال 61 كه شهادت اباعبداللَّه الحسین (ع) و اصحابش واقع شد تا سال 132 كه انقراض حكومت ننگین و ظلم‏آلود بنى‏امیه است، به مدت 71 سال با زوّار آن حضرت بسیار بدرفتارى مى‏شد و به صورتهاى مختلف موانعى برایشان ایجاد مى‏كردند، با وجود این ایمان و عقیده مسلمین و ترغیب ائمه شیعه به زیارت سید شهیدان و بیان اهمیت و ثواب آن انگیزه‏ هایى بود كه سنت زیارت -بخصوص زیارت سیدالشهدا (ع)- را بین شیعه برقرار و پایدار داشت و شیفتگانش پیاده و شبانه، پنهان و خائفانه به شوق دیدار حائر حسینى تنها و دسته جمعى حركت مى‏كردند و زیارت حقیقى را كه ارتباط قلبى با امام و پیروى عملى از امام است انجام مى‏دادند.

منابع:

  • علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج 10: 441.
  • صحیح مسلم بشرح النَووى، ج 4: 46.
  • وفاءُ الوفا، بأخبار دارالمصطفى ج 3: 932.
  • علامه امینی، الغدیر ج 5: 147.
  • یاقوت حموى، معجم البلدان ج 3: 203.
  • ابن قولویه، كامل الزیارات ج 16: 126.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

Powered by TayaCMS