نويسنده: علی قنبريان
حجاب يکي از ارزشهاي اسلامي است و در اسلام داراي جايگاه رفيعي است. احاديث بسياري در باب آن وجود دارد و در قرآن مجيد نيز در چند آيه به آن اشاره شده است.
مقاله پيشرو اوّلاً درباره چيستي حجاب و اهميّت بالاي آن در اسلام بحث مي کند، ثانياً درباره ريشهها و عوامل بيحجابي در جامعه اسلامي که امروزه مشکلات زيادي را به دنبال دارد، مطالبي را ارائه مي دهد و در نهايت نيز به عوامل و راهکارهاي جلوگيري از گسترش بدحجابي در جامعه اسلامي و همچنين نقش روحانيّت و علماء در جلوگيري از گسترش بدحجابي در جامعه مي پردازد.
1- چيستی حجاب
در جامعه امروزي حجاب بر اين امر معنا ميشود که زنان زيباييهاي خود را از چشم نامحرم حفظ کنند. اما معناي حجاب از اين گستردهتر است. شهيد والامقام مرتضي مطهري نتيجه تحقيقات لغوي خود را درباره واژه حجاب، چنين بيان مي كند: «كلمه حجاب هم به معني پوشيدن است و هم به معني پرده و حاجب، بيشتر استعمالش به معني پرده است. اين كلمه از آن جهت مفهوم پوشش ميدهد كه پرده، وسيله پوشش است و شايد بتوان گفت كه به حسب اصل لغت هر پوشش حجاب نيست؛ آن پوشش حجاب ناميده مي شود كه از طريق پشت پرده واقع شدن صورت گيرد.» (hasanzakeri.blogfa.com)
2- اهميت حجاب در اسلام
دين مبين اسلام به عنوان آخرين و کاملترين دين الهي از ابتدا تا به حال اهميّت ويژهاي براي حجاب قائل بوده تا آنجا که از پيامبر اکرم (ص) روايت شده است که فرمودند: «اللَّهُمَّ ارْزُقْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ مَنْ اَحَبَّ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ الْعَفَافَ وَ الْكَفَافَ »(بارخدايا به محمّد و آل محمّد و دوستان آنها پاكدامني و كفاف روزي كن )(الكافي [ط - الإسلاميه]، ج 2، ص140).
پيامبر اکرم (ص) که مقام او در نزد خداوند متعال از مقام هر انسان ديگري بالاتر است، و هر دعائي که در بارگاه الهي داشته باشد، بدون هيچ کمي و کاستي مستجاب ميشود، در عوض هر چيزي براي خود و اهل بيت(ع) و دوستداران خود از خداوند منّان درخواست پاکدامني را دارد و اين امر نشانگر اهميّت بسيار بالاي حجاب در اسلام است.
اميرمؤمنان علي (ع) در نهج البلاغه ميفرمايد: «عَلَيْكُمْ بِالْعَفَافِ وَ تَرْكِ الْفُجُور» (برشماست که پاکدامن باشيد و گناهان را ترک کنيد)(همان، ج 5، ص554).
اميرالمؤمنين علي (ع) در حديث ديگري ميفرمايند: «اَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الْعَفَافُ .» (بهترين عبادات باعفتي است). (همان، ج 2، ص79).
با توجه به اين احاديث و احاديث متواتر ديگري که راجع به حجاب وجود دارد، به راحتي ميتوان اهميّتي که دين مبين اسلام براي مسئله حجاب قائل شده است، درک نمود.
3- ريشههای بدحجابی در جامعه اسلامی
بدحجابي مسئله مهمي است که گريبانگير جامعه امروزي ما شده و خسارتهاي آن به جامعه به مراتب از خسارت جنگ نظامي بيشتر است. اين مسئله که اصطلاحاً به آن «تهاجم فرهنگي» ميگويند، توسط کشورهاي غربي برنامه ريزي شده و هدف آن تخريب بنيان خانواده و تخريب فرهنگ اسلامي کشورهاي مسلمان است که در نتيجه آن بيغيرتي در جامعه حاکم ميشود.
عوامل گسترش بيحجابي در جامعه را ميتوان در موارد زير خلاصه کرد:
الف) فيلمهای مبتذل ماهوارهای
فيلم هاي مبتذل ماهوارهاي يکي از عوامل انحرافات جنسي بوده و موجب تقليد جوانان است، خصوصاً خانمها از بازيگرهاي اين فيلمها در نوع لباس و پوشش که عمدتاً نامناسب میشود و اين امر را مُد تلقي مي کنند در حاليکه اينکار باعث تحريک جوانان پسر در امور جنسي ميشود، جوانان بايد با توجه به آيات قرآن کريم و روايات ائمه اطهار(ع) از ديدن اين فيلم ها اجتناب کنند و اين اصلي ترين راه براي جلوگيري از به دام نيفتادن در تله هاي شيطان به وسيله اين ابزارها است، چنانچه قرآن کريم در اين باره مي فرمايد: «قُلْ لِلْمُوْمِنينَ يَغُضُّوامِنْ اَبْصارِهِم ْوَ يحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ اَزْكي لَهُم ْإِنَّ اللهَ خَبيرٌ بِمايَصْنَعُون» (به مؤمنان بگو چشمهاي خود را [از نگاه به نامحرمان] فروگيرند، و عفاف خود را حفظ كنند؛ اين براي آنان پاكيزه تر است؛ خداوند از آنچه انجام مي دهيد آگاه است) (نور-۳۰).
ب) عدم تربيت صحيح فرزندان در محيط خانواده
تربيت فرزند توسط والدين يکي از عوامل اصلي و بسيار تأثيرگذار در شخصيت کودک است که آن را در سالهاي بلوغ، از خود بروز ميدهد. براي مثال وقتي که خانواده عقيدهاي به مفاهيم و معارف اسلامي نداشته باشد و بيحجابي را نوعي آزادي براي خود تلقي کند اين امر در کودک نيز شکل ميگيرد و بر اين واداشته ميشود که به تقليد از عقايدي که خانواده آنها را سرلوحه کار خود قرار دادهاند بپردازد. امّا اگر خانواده، فرزند خود را در همان ايّام کودکي در مسير درست هدايت نمايد، باعث ميشود که کودک به فرزند صالحي تبديل شود و براي پيشرفت جامعه نيز مفيد باشد چنانچه پيامبر اکرم (صلّي الله عليه و آله و سلّم) در اين باره مي فرمايند: «الْوَلَدُ الصَّالِحُ رَيْحَانَهٌ مِنْ رَيَاحِينِ الْجَنَّهِ» (فرزند خوب و صالح گلي از گلهاي بهشت است ). (مکارم الاخلاق، ص218).
ج) تبعيّت از فرهنگ اروپايی و آمريکايی
طبيعتاً فرهنگ يک ملّت مسلمان با فرهنگ يک ملّت غير مسلمان از زمين تا آسمان فرق دارد. تبعيت از فرهنگ غربي يعني پشت کردن به فرهنگ و آداب اسلامي، چرا که فرهنگ غرب يک فرهنگ ضد اسلامي بوده و همواره در تلاش براي تخريب فرهنگ اسلامي است.
يکي از دلايل گسترش بيحجابي در جامعه اسلامي همان تبعيت از فرهنگ غربي است که يک نمونه اين تبعيت در نوع لباس پوشيدن ميباشد. براي مثال بسياري از خانمها خصوصاً کساني که در سنّ جواني هستند، به جاي پوشيدن چادر و استفاده از لباسهايي که در خور شخصيّت افراد مسلمان باشد از لباسهايي استفاده ميکنند که به هيچ وجه در شأن يک مسلمان نيست و اين امر را مُد تلقي ميکنند در حالي که اين امر باعث تحريک جوانان پسر در امور جنسي ميشود و به شدّت بنيان خانواده را تهديد ميکند.
د) حضور پررنگ افراد بدحجاب در جامعه
نامناسب بودن فضاي جامعه يکي ديگر از دلايل مهم گسترش بيحجابي است. وقتي که فضاي جامعه طوري است که تعداد افراد بيحجاب در جامعه بسيار بيشتر از افرادي است که حجاب اسلامي خود را رعايت ميکنند، اين امر باعث ميشود که جوانان تازه به دوران رسيده، به جامعه خود به ديد يک جامعه بيحجاب نگاه کنند و طبعاً به سوي اين اوضاع گرايش پيدا کنند و خود را با آن وفق بدهند و مانند ساير افرادي که در جامعه هستند لباس بپوشند که اگر در فرهنگ سازي کردن اين امر توجهي صورت نگيرد چه بسا که نسلهاي آينده اوضاعشان بسيار بدتر از نسلهاي کنوني باشد.
ه) يقين نداشتن به وجود دنيايی به نام برزخ
عدم اعتقاد به عالم پس از مرگ ميتواند يکي از علتهاي مهمي باشد که انسان را به راههاي انحرافي بکشاند، چرا که بنابر آيه شريفه «تَتَجافي جُنُوبُهُم عَنِ المَضَاجِعِ يَدعُونَ رَبَّهُم خَوفَاً وَ طَمَعَاً وَ مِمَّا رَزَقنَاهُم يُنفِقُونَ» (پهلوهايشان [در دل شب] از بسترهاي خواب تهي ميشود، پروردگارشان را در حالت بيم و طمع ميخوانند، و از آنچه روزي آنها کردهايم [از علم و جاه و مال] انفاق ميکنند) (السّجده: 32/16) انسان يا به خاطر خوفي که از خدا دارد سعي دارد که اعمال واجب خود از قبيل نماز را بجا آورد تا در روز قيامت مورد عقاب قرار نگيرد و يا براي طمعي که به نعمتهاي اخروي دارد، واجبات و مستحبات خود را انجام ميدهد که منشأ هر دو مورد اعتقاد به عالم بعد از مرگ است، امّا وقتي که انسان اعتقاد درست و حسابي به حقّتعالي و عالم پس از مرگ نداشته باشد سبب ميشود به هرکاري دست بزند که کوچکترين آنها همان رعايت نکردن حجاب در مقابل نامحرم است.
و) فخر فروشی در کثرت زيبايی
معمولاً افرادي که در جامعه پوشش نامناسبي دارند، از جمله کساني هستند که حيا در نزد آنها جايگاهي ندارد و با پوشيدن لباسهاي نامناسب سعي در بروز زيبايي خود دارند و اين امر را يک امتياز براي خود به حساب ميآورند و به آن افتخار ميکنند؛ چرا که آنان تکامل انسان را در برهنگي او ميدانند اما غافل از اينکه اگر برهنگي، فرهنگ است پس حيوانات از همه با فرهنگتر هستند. امام صادق (ع) به مفضل شاگرد خود ميفرمايند: نظر نما اي مفضل به آنچه که انسان به سبب آن از ميان ساير حيوانات از خلق جليل القدر عظيم النفع مخصوص شده است و آن حياء است. اگر حيا نمي بود هيچ كس مهمان داري نمي كرد و وفا به وعده ها نمینمود و حوائج مردم را بر نمي آورد و ارتكاب نيكي ها و اجتناب از قبايح و بدي ها نمي كرد؛ حتي بسياري از امور واجبه را، مردم از براي حيا به عمل مي آورند، زيرا كه بعضي از مردم هستند كه اگر از مردم شرم نمي كردند رعايت حق پدر و مادر نمي كردند. و صله رحم و احسان به خويشان نمي كردند و امانت هاي مردم را پس نمي دادند و ترك معاصي نمي كردند، پس نمي بيني كه خدا چگونه عطا كرده است به آدمي هر خصلتي را كه صلاح او در آن است و امر دنيا و آخرتش به آن تمام مي شود.) ( توحيد مفضل ص79).
4- راهکارهای جلوگيری از گسترش بدحجابی
همانگونه که گسترش بيحجابي داراي دلايل مختلفي است، راهکارهايي براي جلوگيري از گسترش آن نيز وجود دارد که انسانها ميتوانند با رعايت کردن آنها جامعه خود را از از فساد و تباهي حفظ کنند و آن را به سوي اهداف اسلامي سوق بدهند.
جلوگيري از گسترش حجاب ميتواند راهکارهاي زيادي داشته باشد که به چند مورد آنها اشاره ميشود:
الف) تربيت صحيح فرزندان
تربيت صحيح فرزندان توسط والدين را ميتوان مهمترين راه هدايت فرزندان دانست که در شخصيت کودک تأثير بسيار زيادي دارد. محيط خانواده ميتواند کودک را به هر سوي هدايت نمايد لذا اگر خانواده معتقد به مباني و احکام اسلامي باشد، کودک نيز در همان مسير رشد خواهد کرد، امّا اگر اعضاي خانواده بيبند و بار بوده و به مباني اسلام توجّهي نداشته باشد، چه بسا کودک به تقليد از رفتارهاي خانواده خود به همان سوي که اعضاي خانواده به آن عقيده دارند، گرايش پيدا کند.
ب) اعتقاد به دين اسلام
اعتقاد به دين اسلام را ميتوان يکي ديگر از مواردي دانست که باعث جلوگيري از هرگونه انحراف اخلاقي اعم از بيحجابي و غير آن ميشود چرا که هدف کلّي دين اسلام هدايت تمامي انسانها ميباشد و انسانها را از هرگونه فساد و تباهي پاک ميگرداند. بنابر آيه نوزدهم سوره مبارکه آل عمران که ميفرمايد «إنَّ الدّينَ عِندَ اللّهِ الإسلامُ» (مسلماً دين در نزد خدا اسلام است) (آل عمران: 19/3) دين اسلام به عنوان يک دين واقعي معرفي شده است.
ج) پرهيز از دوستی کردن با افراد ناباب
پرهيز کردن از دوستي با افراد ناباب را ميتوان يکي از راهکارهاي جلوگيري از بسياري از انحرافات خصوصاً بيحجابي دانست، چرا که دوستان و اطرافيان انسان تأثير به سزايي در رفتار و کردار او دارند و انسان پس از مدتي، خوي همنشينان خود را تا مقدار چشمگيري پيدا ميکند. لذا بايد در انتخاب دوستان بينا بود و از معاشرت با افرادي که انحراف اخلاقي دارند، جدّاً خودداري کرد.شاعر در اينباره ميفرمايد:
دوست تو از تو به بايد تا تو را عقل و دين بيافزايد.
د) امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف و نهي از منکر از فروع بوده و راهکار ديگري براي جلوگيري از گسترش بيحجابي در جامعه است و در روايات اسلامي و کتب حديثي معتبر شيعه احاديث بسياري در باب آن آمده است. که خود دلالت بر اهميّت بالاي آن دارد.
امام سجاد (ع) دراين باره ميفرمايد: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ وَفِّقْنَا فِي يَوْمِنَا هَذَا وَ لَيْلَتِنَا هَذِهِ وَ فِي جَمِيعِ اَيَّامِنَا لِاسْتِعْمَالِ الْخَيْرِ، وَ هِجْرَانِ الشَّرِّ، وَ شُكْرِ النِّعَمِ، وَ اتِّبَاعِ السُّنَنِ، وَ مُجَانَبَهِ الْبِدَعِ، وَ الْاَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ، وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَ حِيَاطَهِ الْإِسْلَامِ، وَ انْتِقَاصِ الْبَاطِلِ وَ إِذْلَالِهِ، وَ نُصْرَةِ الْحَقِّ وَ إِعْزَازِهِ، وَ إِرْشَادِ الضَّالِّ، وَ مُعَاوَنَه الضَّعِيفِ، وَ إِدْرَاكِ اللَّهِيف » (بار خدايا بر محمّد و آل او درود فرست، و ما را در اين روز و اين شب و همه روزهامان توفيق عطا فرما براي انجام نيكي و دوري از بدي و سپاسگزاري از نعمتها و پيروي از سنّتها [واجبات و مستحبّات] و ترك بدعتها [احداث چيزهايي در دين كه از دين نيست] و امر به معروف و نهي از منكر و حفظ و نگهداري (اصول و فروع) اسلام، و نكوهش باطل و نادرستي و خوار نمودن آن، و ياري حق و گرامي گردانيدن آن، و راهنمائي گمراه، و كمك ناتوان، و رسيدن به فرياد ستم رسيده.» (صحيفه سجاديه، دعاي 18).
از پيامبر اکرم (ص) روايت شده است که فرمودند: «إِذَا تَرَكَ امْرُوٌ الْاَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَلْيَاْذَنْ بِوِقَاعٍ مِنَ اللهِ جَلَّ اسْمُهُ» (هر گاه امّت من امر به معروف و نهي از منكر را ترك كند، بايد خود را آماده عذابي از جانب خداوند بزرگ سازد) (محمد بن علي بن بابويه، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص: 255).
اين احاديث و احاديث بسيار ديگري که در کتب حديثي درباره امر به معروف و نهي از منکر روايت شده است دلالت بر اهميّت بالاي آن در دين مبين اسلام دارد.
ه) ياد مرگ
ياد مرگ باعث جلوگيري از انجام بسياري از گناهان اعم از بيحجابي و غير آن ميشود. در باب ياد مرگ و قبر و قيامت احاديث بسيار زيادي وجود دارد، حتي در برخي از احاديث ديدار اهل قبور بسيار پيشنهاد شده است چرا که اين کارها باعث ميشود که انسان خود را دريابد و بداند که اين دنيا مزرعه آخرت است و اگر غفلت ورزد، ديگر فرصت جبراني نخواهد بود و در روز جزاء رو سياه خواهد گشت. بنابراين اگر انسان هميشه به ياد آخرت خود باشد هيچگاه دچار انحراف نخواهد شد. امام سجّاد (ع) در مناجاتهاي خود در اينباره مي فرمايند: «اي خداوند، ما را از فريب سراب آرزوها به سلامت دار و از شر و فساد آن ايمني بخش و مرگ را در برابر ما بدار و روزي مباد كه از ياد مرگ غافل باشيم» (صحيفه سجّاديه، دعاي 40).
و) معرفی فلسفه حجاب برای جامعه
افرادي که ميدانند اهميت حجاب در دين مبين اسلام چقدر است، و از مقام بالاي آن خبر دارند بايد براي ساير افراد نيز اين امر را روشن سازي کنند و فلسفه حجاب را براي جامعه تبيين نمايند تا مردم از اهميّت بالاي آن خبر داشته باشند، چرا که بسياري از افراد، حجاب را يک امر بيخود تلقي ميکنند و آن را سبک ميشمارند و به آن چندان توجّهي ندارند و همه اينها به اين خاطر است که از مقام و ارزش والاي آن در جامعه خبر ندارند.
از اميرالمؤمنين (ع) روايت شده است که ميفرمايند: «اَفْضَلُ الْعِبَادَهِ الْعَفَاف» (برترين عبادتها حجاب است). (محمّد بن يعقوب کليني، الكافي [ط - الإسلامية]، ج 2، ص: 79).
اين حديث و احاديث معتبر بسيار ديگري که در باب ارزش حجاب و عفاف آمده، مؤيّد مقام والاي آن در اسلام است.
۵- نقش روحانيّت و علمای اسلام در جلوگيری از بدحجابی و فرهنگ سازی حجاب
روحانيّون و علماي اسلام، در دين اسلام داراي مقام والايي بوده و به عنوان مبلّغان دين مبين اسلام نقش بسيار زيادي در حفظ و نگهداري ارزشهاي اسلامي دارند، تا حدي که پيغمبر اکرم (ص) در حديثي گهربار در اينباره ميفرمايند: «علماء امّتي افضل من انبياء بني إسرائيل» (علماء امّت من از انبياء بني اسرائيل برترند). (محمّد بن محمّد مفيد، كتاب المزار- مناسك المزار [للمفيد]، المقدمة، ص: 6). اين حديث گهربار در کتب معتبر حديثي شيعه به کرّات به چند صورت روايت شده است و همه اينها دلالت بر معتبر بودن سند آن ميکند. بنابراين، علماء و روحانيّون ميتوانند با فرهنگ سازي حجاب اسلامي در جوامع اسلامي نقش بسيار زيادي درحفظ و نگهداري آن داشته باشند.
نتيجه گيری
پس از ارائه مطالبي درباره چيستي حجاب، درباره اهميت بالاي حجاب در دين مبين اسلام بحث شد و احاديثي نيز در باب آن آورده شد. سپس به بحث درباره ريشهها و عوامل بيحجابي در جامعه اسلامي پرداخته شد و بعضي از اين عوامل ذکر شد که عبارت بودند از: فيلمهاي مبتذل ماهوارهاي، عدم تربيت صحيح فرزندان در محيط خانواده، تبعيّت از فرهنگ اروپايي و آمريکايي، حضور پررنگ افراد بيحجاب در جامعه، يقين نداشتن به وجود دنيايي به نام برزخ، فخر فروشي در کثرت زيبايي. سپس درباره عوامل و راهکارهاي جلوگيري از گسترش بيحجابي در جوامع اسلامي مطالبي به ميان آمد و برخي از اين عوامل نيز بيان شد. در آخر نيز درباره نقش علما و روحانيون در حفظ ارزشهاي اسلامي مطالبي گفته شد.
نتيجه کلي که از اين مطالب به دست ميآيد اين است که حجاب و عفاف از ارزشهاي اسلامي ميباشد و در حفظ بنيان خانواده تأثير بسياري دارد و نزد خداوند متعال و در دين اسلام مقام و مرتبه بالايي دارد و احاديث بسياري در باب آن در کتب حديثي از ائمه معصومين (عليهم السّلام) آمده است. در قرآن کريم نيز که يک کتاب آسماني است به آن اشاره شده است.
روزنامه كيهان، شماره 21659 به تاريخ 10/4/96، صفحه 8 (معارف)