دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فروتنى را باید از حسین بن علی (ع) آموخت

No image
فروتنى را باید از حسین بن علی (ع) آموخت

قدس آنلاین: تواضع و فروتنى يك حالت عالى و روحى و روانى است كه از بركت معرفت انسان به حقّ و به خود و به خلق و به دنيا به دست مى‏ آيد.

به گزارش قدس آنلاین، خداوند انسان را موجودى کمال‏ خواه آفریده است و کمال را در دیدگاه او بزرگ، آراسته و خواستنى قرار داده است. از این رو هرگاه در برابر نمود و نمونه ‏اى از آن قرار گیرد در خود احساس فروتنى مى‏کند. از این رو انسان هر اندازه درک عمیق‏ترى از کمال و نمودهاى آن داشته باشد، بیشتر خواستار آن است و کرنش فزونترى در برابر آن از خود نشان مى دهد. بنابراین، تواضع در مورد انسان، تنها دستورى اخلاقى نیست بلکه افزون بر آن به عنوان حقیقتى از حقایق وجود و اصلى از اصول بشرى شناخته مى‏شود. بر این اساس این صفت ممتاز یکی از ویژگی های ائمه اطهار (ع) می باشد، چنانکه در وصف سیره عملی امام حسین (ع) قاضى نوراللَّه شوشترى مى‏ گوید: دیده شد كه امام حسین (ع)، خانه خدا را طواف مى‏كرد. سپس به مقام ابراهیم رفت و نماز گزارد. پس گونه خود را بر مقام نهاد و شروع به گریه كرد و مى‏ فرمود: الها! بنده ناچیز تو، به در خانه ‏ات پناه آورده. خدمتگزار كوچك تو، به در خانه‏ات پناه آورده. خواهان تو، به در خانه‏ات پناه آورده. نیازمند تو به در خانه‏ات پناه آورده. این فرازها را پیوسته، تكرار مى‏ فرمود. سپس برگشت و بین راه، به نیازمندانى گذر كرد كه پاره نانى را مى ‏خوردند، به آنان سلام گفت. آنان حضرت را به خوراك خود دعوت نمودند. پس حضرت با آنان نشست و فرمود: اگر صدقه نبود، با شما مى‏ خوردم. سپس فرمود: برخیزید تا منزل برویم. آنان را به منزل آورده، خوراك و پوشاك داد و دستور فرمود كه به هر یك، مقدارى پول بدهند. همچنین در تفسیر عیّاشى آمده است: مسعده گفت: گذر امام حسین (ع)، به فقرایى افتاد كه گلیم خود را پهن كرده و با شكسته حالى، خود را بر آن افكنده بودند و غذا مى‏ خوردند. گفتند: اى فرزند رسول خدا بفرما. پس حضرت به زانو نشست و با آنان، هم خوراك شد. سپس آیه ای از قرآن را بدین معنا تلاوت فرمود: حقا كه خدا، مستكبران را دوست ندارد. سپس بیان داشت: من، دعوت شما را پذیرفتم؛ شما هم دعوت مرا بپذیرید. عرض كردند: باشد، اى فرزند رسول خدا. پس برخاستند و همراه حضرت، به منزل او آمدند.

منابع:

  • شوشتری، إحقاق الحق، ج 11 :423.
  • عیاشی، تفسیر، ج2 :257.
  • علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج 44 :189.
  • ابن شهر آشوب، مناقب، ج 4: 66.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

Powered by TayaCMS