دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آثار تفاوت و گسست نسلی

No image
آثار تفاوت و گسست نسلی

پرسش:

تفاوت نسلی و يا گسست نسلی چيست و چه آثار و پيامدهايی را برای جامعه به همراه دارد؟

پاسخ:

به طور کلی اختلافات فکری و تفاوت در نوع نگرش ميان نسل جوان و ساير نسل ها، به ويژه در ميان خانواده ها امری طبيعی است و در هر جامعه ای وجود دارد. اما آنچه که حائز اهميت است، اينکه ميان تفاوت نسلی و يا گسست نسلی چه وجوه تمايزی وجود دارد و آثار و پيامدهای هر يک برای جامعه چگونه است؟

تعريف نسل

واژه «نسل» در دائرة المعارف علوم اجتماعی، اين گونه تعريف شده است؛ «نسل در جمعيت‌شناسی به گروهی از افراد اطلاق می شود که مرحله ای از حيات را با يکديگر آغاز کرده يا پايان داده باشند.» (باقر ساروخانی، ص 107)

تفاوت و گسست نسلی؛ مفهوم تفاوت نسلی

به طور کلی هيچ جامعه ای را نمی توان فاقد تفاوت نسلی يافت، زيرا در هر جامعه ای به طور طبيعی مقتضيات نسل قبلی با شرايط و مقتضيات نسل بعدی متفاوت است. همان گونه که علی(ع) می فرمايد: فرزندان خود را نسبت به پذيرش آداب و رسوم خود مجبور نکنيد. چرا که آنان در زمانه ای غير از زمان شما خلق شده اند (و به طور طبيعی مقتضيات و شرايط آنان با نسل گذشته تفاوت دارد.) (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحديد، ج20، ص 267) مجموعه تفاوت‌هايی که ميان دو نسل می تواند وجود داشته باشد عبارتند از؛

1- تفاوت درآرمان ها و اهداف دو نسل.

2- تفاوت در الگويابی و گروه های مرجع.

3- تفاوت در مفاهيم و اصطلاحات روزمره دو نسل.

4- تفاوت در ظاهر، پوشش و نوع سخن گفتن در ميان دو نسل.

5- تفاوت در سبک زندگی.

نکته کليدی در اينجا اين است که اگر اين تفاوت ها به حد آسيب و بحران برسد که موجب گسست نسلی و انفکاک ارزشی و فرهنگی شود، خطرناک است و موجب مسخ هويت ارزشی و هنجاری نسل گذشته خواهد شد. بنابراين در اينجا ديگر تفاوت نسلی نداريم بلکه گسست نسلی داريم.

مفهوم گسست نسلی

اما در تعريف شکاف يا گسست ميان نسل ها گفته اند؛ شکاف نسل ها مفهومی است که اختلاف فاحش روانی، اجتماعی، فرهنگی و تفاوت معنا دار در بينش و آگاهی، باورها، تصورات، انتظارات، جهت گيری های ارزشی و الگوهای رفتاری ميان دو نسل همزمان در يک جامعه را مورد توجه قرار دهد. به عبارت ديگر، فاصله نسلی به اقتضائات مهم و شکاف در تجربه، ارزش‌ها و هنجارهای بين دو نسل، يعنی والدين و فرزندان آنها و يا به طور کلی، به اختلاف و شکاف فرهنگی قابل توجه بين دو نسل تفسير می شود. هرچه شکاف و يا فاصله عميق تر و وسيع‌تر باشد، امکان فهم و درک هر نسل از نسل ديگر مشکل تر و بيگانگی آنها نسبت به هم بيشتر می‌گردد. بنابراين دور شدن تدريجی دو يا سه نسل پياپی از يکديگر از حيث جغرافيايی، عاطفی، فکری و ارزشی، وضعيت جديدی را ايجاد می کند که اصطلاحاً «گسست نسل ها» ناميده می‌شود. در اين وضعيت، غالباً نوجوانان و جوانان می کوشند تا آخرين پيوندهای وابستگی خود را از والدين و نسل قبلی خود بگسلند و اغلب در اين راه به هويت های جديد ارزشی و هنجاری روی می آورند. نکته کليدی در اينجا اين است که هر چقدر در يک جامعه، تغييرات اجتماعی سريع تر، وسيع تر و عميق تر روی دهد، فاصله ميان دو نسل (والدين و فرزندان) بيشتر شده و اختلافات و مسايل متضاد ارزشی و هنجاری بيشتری ميان آنان شکل خواهد گرفت. در اين شرايط نسل جديد برای تأمين نيازهای گوناگون خود، از جمله به دست آوردن دانش، اطلاعات، سبک زندگی، طرز تفکر و بينش، به راحتی نمی تواند نسل قبل خود را الگو قرار دهد، و از آنان در زمينه های فوق تبعيت کند و نياز به الگوهای جديدی خارج از خانواده دارد. اين مهم در شرايط کنونی که تحولات و سرعت رشد اطلاعات و تکنولوژی ها آنقدر زياد شده که حتی دو فرزند با فاصله سنی کم نيز کاملاً با يکديگر متفاوت هستند به وضوح ديده می شود. صاحب نظران معتقدند که قبل از عصر تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات و گردش سريع علمی معمولاً به طور ميانگين فاصله يک نسل 25 تا 30 سال بود اما امروزه با توجه به شرايط و مقتضيات موجود فاصله نسل ها به کمتر از 5 سال کاهش پيدا کرده است. زمانی تفاوت نسل ها به گسست نسل ها تبديل نمی شود که جامعه انسجام ارزشی و هنجاری خود را حفظ کرده و بزرگ تر ها بتوانند روابط خود را با آموزش، تربيت و هدايت صحيح به کوچک ترها تعميق بخشند و هويت ارزشی و هنجاری خود را به نسل بعدی منتقل نمايند.

روزنامه كيهان، شماره 21581 به تاريخ 19/12/95، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS