دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

استعانت از نماز

No image
استعانت از نماز

انسان هر روز گرفتار مشکلات و مصيبت های مادی و جسمی و روحی و روانی می شود. اصولاً ساختار دنيا به گونه ای است که همواره عسر و حرج با آن همراه و قرين است. شايد روزی نباشد که مرگ و ميری در ميان دوستان و خويشان نداشته باشيم و يا ضرر و زيانی به خودمان يا دوستان و آشنايان نرسيده باشد. هر روز خودمان دست کم يک کمبودی در بدن و جسم و روح و روان خودمان احساس می کنيم و با آن مواجه می شويم.

قرآن برای حل بسياری از مشکلات و مصيبت ها درمان ها و داروهايی تجويز کرده که از جمله آنها می توان به استغفار، صدقه ، صله رحم و مانند آن اشاره کرد.

خداوند حتی برای درمان بسياری از صفات و خلق و خوی طبيعی انسان که نقص و زشت و بد است، درمان هايی بيان می کند که موجب اصلاح ساختار انسانی می شود. اگر خداوند انسان را موجودی عجول می داند که پيش از موعد می خواهد کاری را انجام دهد و به انتظار وقت مناسب و موعد آن نمی نشيند، درمان آن را بيان کرده است. اگر انسان، بخيل و هلوع و جزوع و منوع است و بسياری ديگر از خلق و خوی ناپسند را دارد، راه درمان آن را نيز مشخص کرده است.

از جمله درمان هايی که خداوند برای بسياری از مشکلات و مصيبت ها و کمبودها و نواقص و خلق و خوی ناپسند بيان کرده، استعانت جويی از نماز است. چنانکه در آياتی از جمله 45 و 153 سوره بقره می فرمايد: اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةً، از صبر و نماز کمک بگيريد.

در آيه 45 سوره عنکبوت می فرمايد: با کمک نماز، خودتان را از فحشاء و منکرات نگهداريد؛ و در آيات 19 تا 22 سوره معارج می فرمايد: برای رهايی از بی تابی و حرص زدن ها، عجز و لابه ها، بخل و مانع خيررسانی شدن ها به دامن نماز بياويزيد؛ زيرا اين نماز است که انسان را از اين مشکلات رهايی می بخشد و از بيماری ها و رذايل روحی و روانی نجات می دهد.

البته اين از آثار نمازی است که شرايط آن رعايت شود و انسان را به نمازگزار واقعی در همه حالات و اوقات تبديل کند. (معارج، آيه 23)

نمازگزار واقعی اصولی را رعايت می کند که از جمله آنها بخشندگی به سائل و محروم، قيامت ترسی، حيا و عفت جنسی و مانند آن است. اين امور او را در مقام اقامه کننده نماز قرار می دهد گويی که نماز را ستون خيمه زندگی اش کرده است و همه زندگی اش بر مدار نماز می گردد. چنين نمازی ستون دين است.

بر اين اساس بنا به توصيه قرآن هرگاه مشکلی برای انسان پيش آيد شايسته است به نماز پناه ببرد و با خواندن حداقل دو رکعت نماز با توجه، روح متلاطم خود را به ساحل آرامش برساند و در آن از خدا برای حل مشکلاتش استمداد بطلبد.

روزنامه كيهان، شماره 21570 به تاريخ 5/12/95، صفحه 8 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS