دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

برتری نماز در دوران جوانی

No image
برتری نماز در دوران جوانی

برگرفته از: فارس

نماز بهترين اعمال دينی است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادت های ديگر هم قبول می شود و اگر پذيرفته نشود اعمال ديگر هم قبول نمی شود، همان طور که اگر انسان شبانه روزی پنج نوبت در نهر آبی شست وشو کند، آلودگی در بدنش نمی ماند، نمازهای پنج گانه هم انسان را از گناهان پاک می کند و سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و کسی که نماز را کوچک و سبک شمارد مانند کسی است که نماز نمی خواند، با اين وجود يکی از سؤالاتی که ذهن يک مخاطب جوان را مشغول می کند اين است که: بعضی ها می گويند بگذار تا در دوران جوانی به سر می بريم از جوانی مان نهايت لذت را ببريم و به اصطلاح عشق دنيايمان را بکنيم، بعد که پير شديم توبه می کنيم و آن موقع نماز می خوانيم؟ واحد پاسخگويی مرکز تخصصی نماز در جواب اين پرسش می گويد:

اولاً: هيچ تضمينی برای زنده ماندن انسان ها تا يک لحظه بعد وجود ندارد، چه به اينکه بخواهد انسان برای خود وعده رسيدن به دوران پيری و کهنسالی تضمين کند، بهترين دليل اين مدعا هم تصاوير جوانان و نوجوانانی است که به بهانه های مختلف از دنيا رفته اند و دوران پيری را درک نکرده اند و ما هر روزه در گوشه و کنار خيابان نظاره گر تصاوير آنها هستيم، بنابراين اين سخن تنها وسوسه ای از سوی شيطان برای دور کردن انسان ها از خداوند متعال است.

ثانياً: از کجا معلوم که انسان موفق به توبه شود، چرا که بعد از اينکه انسان به گناه عادت کرد دلش سخت شده و ديگر هيچ گونه رغبتی به توبه و بازگشت پيدا نمی کند و اگر بر فرض هم موفق به توبه شد، باز هيچ تضمينی بر پذيرش توبه از سوی خداوند وجود ندارد.

ثالثاً: روايات نقل شده گويای آن است که خداوند متعال عبادت جوانان را بيش از هر چيزی دوست دارد و عبادت در اين دوران به هيچ عنوان قابل قياس با دوران کهنسالی نيست،

برخی از اين روايات به قرار زير است:

- مباهات خداوند به عبادت جوان

رسول خدا(ص) فرمود: «خداوند به وجود جوان اهل عبادت بر فرشتگان مباهات می کند و می فرمايد: بنده مرا ببينيد! به خاطر من چگونه از لذت جسمانی خويش گذشته است».(1)

- برابری با عبادت 72 صديق

رسول خدا(ص) در توصيه به اباذر فرمودند: «ای ابوذر! هيچ جوانی ترک دنيا و لذايذ آن را نمی کند و جوانی خويش را در اطاعت و عبادت پروردگار بزرگ صرف نمی کند، مگر آنکه خداوند اجر و پاداش هفتاد و دو صديق به او اعطاء می فرمايد».(2)

- قرار گرفتن در سايه رحمت الهی

رسول خدا(ص) فرمود: «خداوند هفت گروه را در سايه رحمت خود جای می دهد، روزی که سايه ای جز سايه او نيست: اول زمامداران دادگر و دوم جوانی که در عبادت خداوند پرورش يافته باشند».(3)

- نماز در دوران جوانی

امام باقر(ع) به جوانان توصيه کردند: «ای طالب علم! نماز را به پا دار، قبل از آنکه پيری و سستی فرا رسد که آن وقت قدرت نمازگزاردن را نداری و برای تو ميسر نيست (و شايد اشاره به پس از مرگ باشد)».(4)

*پی نوشت ها:

  1. نهج الفصاحه، ص 303.
  2. بحار الانوار، ج 74، ص 86.

3.نهج الفصاحه، ص 521.

4.بحار الانوار، ج 75، ص 451.

روزنامه كيهان، شماره 21572 به تاريخ 8/12/95، صفحه 8 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب جوان و بزرگسال از نظر افکار و تمایلات (دوره سه جلدی)

کتاب جوان و بزرگسال از نظر افکار و تمایلات (دوره سه جلدی)

جوان و بزرگسال، عنوان کتابی است، از مجموعه گفتارهای مرحوم استاد فلسفی(ره) که توسط دکتر حسین سوزنچی تلخیص شده و به همت پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام) برای اولین نوبت در بهار 1385 در تیراژ 3 هزار نسخه چاپ و منتشر شده است... این کتاب دارای پیش گفتار و 20 سرفصل می باشد؛ که در آن، راجع به عمده تفاوت های جوانان و بزرگسالان مطالبی بیان شده است. نویسنده سعی بر آن داشته تا اهمّ سخنان مرحوم استاد فلسفی(ره) در موضوعات امیال، تکریم شخصیت، احساس حقارت و ناسازگاری در میان سالان و کهن سالان، روابط این دو گروه اجتماعی، تعدیل تمایلات و غریزه جنسی، برتری طلبی، اقتصاد در خانواده و اجتماع، تمدن صنعتی و اخلاق نسبی و ...

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS