دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خسته نشدن از پاسخگويی

No image
خسته نشدن از پاسخگويی

برگرفته از: 1- تفسير امام حسن عسكری(ع)، ص 340، حديث 216

امام حسن عسکری(ع) فرمودند: روزی زنی نزد حضرت فاطمه زهرا(س) وارد شد و گفت مادری دارم ضعيف و ناتوان که برای انجام نماز، مسئله ای برايش پيش آمده و مرا فرستاده است تا پاسخ آن را از شما دريافت نمايم.

حضرت زهرا(س) پس از گوش دادن به سخنان آن زن، جوابش را داد. سپس آن زن سؤال ديگری را مطرح کرد و حضرت دوباره جواب او را داد.

و به طور مرتب آن زن سؤالات ديگری را مطرح کرد تا آن که به ده مرتبه رسيد و حضرت زهرا(س) بدون هيچ گونه احساس و اظهار ناراحتی و بلکه با عطوفت و مهربانی پاسخ او را بيان می نمود.

پس از آن، زن خجالت زده شد و گفت شما را خسته و ناراحت کردم، بيش از اين مزاحم شما نمی شوم.

حضرت زهرا(س) اظهار نمود خير، برای من زحمتی نخواهد بود.

سپس افزود چنانچه شخصی اجير شده باشد تا باری سنگين را به جايی ببرد و در ازای آن مبلغ صد هزار دينار مزد بگيرد آيا ناراحت می شود؟!

آن زن در جواب حضرت گفت: خير.

بعد از آن فرمود: من برای هر سؤال که جوابش را بگويم اجير تو هستم و مزد و پاداش آن نزد خداوند متعال به ارزشی بيش از آنچه که در اين جهان است می باشد.

پس اکنون آنچه می خواهی سؤال کن و برای من ناراحت مباش که از پدرم رسول الله(ص) شنيدم که فرمود علما و دانشمندان، شيعيان و پيروان ما در روز قيامت در حالی محشور می‌شوند که تاج کرامت بر سر نهاده اند.

چون آنان در دنيا بر هدايت بندگان خدا تلاش و کوشش داشته اند، مورد لطف و رحمت خداوند قرار می گيرند و هدايا و خلعت های فراوان و گرانبهای بهشتی از جنس نور تقديمشان می شود. سپس منادی الهی ندا می دهد که: ای سرپرستان يتيمان آل محمد که آنها را در روزگار يتيمی و محروميت از وجود ائمه خود هدايت و راهنمايی کرديد! اينها شاگردان و يتيمانی هستند که شما آنها را سرپرستی و هدايت نموديد، پس از خلعت هايی که به شما ارزانی شد، به آنها نيز بدهيد.

در اين هنگام علما به اندازه علومی که مردم از آن فرا گرفته اند به آنها خلعت می دهند تا جايی که برخی از مردم صدهزار خلعت نصيب آنها می شود. و پس از آن خداوند از فضل خود خلعت های علما را فزون و مضاعف می گرداند.

پس از آن حضرت زهرا(س) فرمود ای بنده خدا، ارزش يکی از آن خلعت ها، هزار بار بيش از آنچه است که در اين دنيا وجود دارد و خورشيد بر آن می تابد. چون که چيزهای اين دنيا، هر چند هم به ظاهر ارزش والايی داشته باشد، اما فاسدشدنی و فناپذير است. (1)

روزنامه كيهان، شماره 21576 به تاريخ 14/12/95، صفحه 8 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS