دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شخصیت مشترک دشمنان

انسان دارای دو دشمن است: دشمن درونی و دشمن بیرونی. از نظر آموزه‌های قرآنی، دشمن‌ترین دشمنان انسان، هوای نفس اوست.
شخصیت مشترک دشمنان
شخصیت مشترک دشمنان

شخصیت مشترک دشمنان

انسان دارای دو دشمن است: دشمن درونی و دشمن بیرونی. از نظر آموزه‌های قرآنی، دشمن‌ترین دشمنان انسان، هوای نفس اوست. این دشمن درون، برای دستیابی به اهداف شوم خود، به تسویل و تزیین کارهای زشت می‌پردازد تا آن را توجیه کند و نیک جلوه دهد. خدا می‌فرماید: قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنفُسُکُمْ أَمْرًا؛ گفت: بلکه نفوس شما کاری زشت را در نظرتان آراست تا انجامش بر شما آسان شود. (یوسف، آیات 18 و 83؛ طه، آیه 96)

دشمنان بیرونی یعنی انسان‌ها و جنیان شیطانی نیز این‌گونه هستند. اینان کارهای زشت و بد را می‌آرایند. خدا می‌فرماید: وَقَیَّضْنَا لَهُمْ قُرَنَاءَ فَزَیَّنُوا لَهُم مَّا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ؛ به خاطر کفر و طغیانشان، برای آنان همنشینانی مفسد و تبهکار گماشتیم که لذایذ مادی و شهوانی حال و آینده را در نظرشان زیبا و دلربا جلوه دادند. (فصلت، آیه 25)

این بزک‌کنندگان زشتی‌ها تلاش می‌کنند با این کار، مردم را فریب دهند و با دشمن همراهی کنند. اینان نفوذی‌های دشمن هستند که امروز خود را به عنوان رفیق همراه و همسوی ملت نشان می‌دهند، در حالی که دشمن ملت و کارگزار دشمنان هستند.

از نظر آموزه‌های قرآنی، شیوه‌های عملکردی همه آنها مثل هم است‌؛ زیرا قلوب آنها مثل هم است و دیگر نیازی به اندیشکده و اتاق فکر مشترک ندارند تا به یکدیگر سفارش کنند و مثل رسانه‌های زنجیره‌ای عناوین و تیتر مشترک بزنند؛ زیرا وقتی همانندی ذاتی دارند و هویت و شخصیت آنها یکسان است، به طور طبیعی مثل هم می‌اندیشند و عنوان می‌زنند و عمل می‌کنند. (اسراء، آیه 84)

خدا درباره این ‌اشتراک هویتی و شخصیتی آنها می‌فرماید:کَذَلِکَ مَا أَتَی الَّذِینَ مِن قَبْلِهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا قَالُوا سَاحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ. أَتَوَاصَوْا بِهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ طَاغُونَ؛ همچنین هیچ پیامبری بر کسانی که پیش از اینان بودند نیامد مگر اینکه گفتند: جادوگر یا دیوانه است! آیا این اقوام، یکدیگر را به این‌گونه داوری ناحق درباره پیامبرشان سفارش کرده بودند؟! نه؛ بلکه همه آنان گروهی یاغی و سرکش بودند و این یاوه‌گویی‌ها، محصول سرکشی و یاغی‌گری آنان بود. (ذاریات، آیات 52 و 53)

از این آیات روشن است که عملکردهای مشترک و یکسان دشمنان به سبب ‌اشتراک فکری و رفتاری آنها است‌؛ زیرا دارای شخصیت مشترک هستند.

روزنامه کیهان

تاریخ انتشار: سه شنبه 16 مرداد ماه 1397

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS