دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فلسفه قربانی

No image
فلسفه قربانی

پرسش و پاسخ

پرسش: روز عيد قربان چرا از اعياد برجسته مسلمانان به حساب مي آيد، و فلسفه قرباني کردن در اين روز چيست؟

عيدقربان، روز ثبوت و اثبات و عشق و تسليم است. روزي است که انسان در برابر معشوق، هيچ بودن همه چيز را مي پذيرد، خود و همه چيز را فداي او مي کند، و «تعبد» را که نتيجه معرفت، عرفان، شهود و ديدن يار است، به معرض ديد مي گذارد. امروز بايد به گونه اي عمل کنيم و به نوعي از آزمايش ها و امتحان ها بدر آييم که ابراهيم وار و اسماعيل وار عشق و تسليم را به نمايش بگذاريم. امروز بايد معلوم شود که عشق و ايمان ما در چه مرتبه اي، و آرزوي وصل ما در چه حدي است و تا چه اندازه اي به تعبد و تسليم دست يافته ايم. ابراهيم(ع) هنگامي که از آزمايش هاي پي در پي کامياب گرديد، به مقام امامت نايل شد. هنگامي که در منا در قربانگاه يار، قرباني خويش را حاضر کرد و سراپا تسليم محض و سرشار از عشق و تعبد شد، دل از غير دوست برداشت و محو جمال و ديدار يار شد، در اينجا که با عشق، ايثار و تسليم، ذبيح خود، اسماعيل را فدا مي کرد.

از جانب معبود، ندا آمد که هان اي ابراهيم! به خوبي امتحان دادي و اکنون فديه اي که برايت فرستاده ايم قرباني کن که بيش از اين از تو نمي خواستيم. آري امروز ما مسلمانان با رفتن به قربانگاه و قرباني کردن اين سنت ابراهيم خليل(ع) را تجديد مي کنيم و نيز معرفت، عشق، تسليم و تعبد را به مرحله عمل و آزمون مي گذاريم.

سر بريدن «انانيت ها»

امروز با سر بريدن قرباني، تمام «انانيت ها» و هواها را سر مي بريم، و از هر آنچه غيرخداست مي بريم و چشم اميد و طمع از غير او مي بنديم. امام سجاد(ع) به شبلي فرمود: هنگامي که قرباني خويش را ذبح مي کردي، آيا بدين نکته آگاه بودي که گلوي طمع را می‌بري؟ و آيا به اين حقيقت توجه داشتي که به ابراهيم خليل(ع) اقتدا کرده و فرزند عزيزت را به قربانگاه دوست آورده اي تا فداي معشوق کني؟ شبلي گفت: نه توجه نداشتم. حضرت فرمود: پس قرباني نکردي(مستدرک الوسائل، ج 10، ص171) امام صادق(ع) در پاسخ پرسشي در مورد فلسفه قرباني فرمودند: با اولين قطره اي که از خون قرباني بر زمين مي چکد، صاحب آن قرباني آمرزيده مي شود، و اين بدان جهت است که معلوم شود که چه کسي بدون چون و چرا و از سرعشق و تسليم اطاعت خدا را مي کند.

خدا فرموده است: از گوشت و خون قرباني به خدا نمي رسد، بلکه آنچه به حساب خدا درمي آيد، تقواي شماست. بنگر که چگونه قرباني هابيل پذيرفته و از آن قابيل مردود شد؟ (وسايل الشيعه، ج14، ص 207) بنابراين عيدقربان عيدي است که بايد تسليم بودن و انقياد کامل را در برابر مولا به منصه ظهور رساند، و در اين رستاخيز عظيم، که عيد بزرگ مسلمانان است، به شکرانه توفيق در انجام مناسک حج و پيروزي در مصاف با شيطان، آخرين ذرات باقي مانده از تعلقات غير خدايي را در قربانگاه ذبح کنيم و اين روز بزرگ را جشن بگيريم.

روزنامه كيهان، شماره 21711 به تاريخ 9/6/96، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

Powered by TayaCMS