دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پرسش و پاسخ چگونگی تقویت دینمداری

در جامعه‌ای که عوامل محیطی انسان را به سوی گناه و نافرمانی خدا سوق می‌دهد، چگونه می‌توان دین و معنویت خود را حفظ و تقویت نمود؟
پرسش و پاسخ چگونگی تقویت دینمداری
پرسش و پاسخ چگونگی تقویت دینمداری

پرسش:

در جامعه‌ای که عوامل محیطی انسان را به سوی گناه و نافرمانی خدا سوق می‌دهد، چگونه می‌توان دین و معنویت خود را حفظ و تقویت نمود؟

پاسخ:

مرحوم علامه طباطبایی(ره) درباره رسیدن به مدارج معنوی و تقویت روحیه دینمداری به دو نکته اساسی اشاره می‌کند:

الف. داشتن عقیده راسخ و استوار.

ب. مراقبت از نفس و نگهبانی از دل و محافظت باطن از شرهای شیطانی.

ایشان درباره قسم دوم فرمود: «بذرسعادت، مراقبتاست. مراقبت یعنی کشیک نفس کشیدن؛ یعنی حریم دل را پاسبانی کردن. این تخم سعادت را باید در مزرعه دل کاشت و بعد با عمل‌های صالح و آداب و دستورهای قرآنی، این نهال سعادت را بپروراند».

ناگفته نماند، تمدنی که هم‌اکنون در جهان حاکم است با سرشت فطری و ساختمان‌ طبیعی انسان منطبق و هماهنگ نیست؛ چه، در این تمدن، انسان فراموش شده، انسانیت سرکوب، و موازنه ماده و معنا بر هم برخورده است. در این تمدن، جنبه مادی بشر بیش از حد مورد حمایت واقع، و جنبه معنوی بشر که مهم‌تر است مورد بی‌اعتنایی یا به بوته فراموشی سپرده شده! در تمدن کنونی دنیا اکثریت مردم سعادت را تنها در ارضای غریزه‌ها، قانع کردن شهوت‌ها و فزونی لذت‌ها جستجو کرده و برای تعالی معنوی و تکامل روحی ارزشی قایل نیستند.

اما آنان که در پی سعادت و رستگاریند باید خود را بشناسند، از ذخیره‌های درونی و برونی خویش آگاه شوند و طبق سنن آفرینش گام بردارند، تمام جهت‌های مادی و معنوی را مورد توجه قرار داده، تمایل‌های انسانی و غریزه‌های خود را با رعایت تعادل و موازنه تأمین نموده و هیچ‌یک را فدای دیگری نکنند.

در این راستا امام هشتم(ع) می‌فرماید: «از ما نیست کسی که دنیای خود را برای دین ترک گوید یا دین خود را برای دنیا از دست دهد». سپس خاطرنشان فرمود: «که آیین خدا را به درستی بشناسید و با آگاهی و بصیرت از آن پیروی کنید.» (بحارالانوار، ج 17، ص 208)

با این مقدمه سراغ شماری از راه‌کارهایی که نیل به معنویت را در ما تقویت می‌کند، می‌رویم:

1. تفکر و برهان

با برهان‌هایی که در کتاب‌های حکمت و کلام و عرفان اقامه شده، اثبات می‌شود که تمام پدیده‌های جهان فقیر و نیازمند، بلکه عین فقر و نیازند.

قرآن کریم می‌فرماید: «ولله المشرق و المغرب فاینما تولوا فثم وجه‌الله» «مشرق و مغرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خداوند آنجاست». (بقره - 115)

قرآن کریم هریک از پدیده‌های جهان را آیه و نشانه‌ای از وجود آفریدگار هستی معرفی می‌کند و در آیه‌های متعدد تأکیدمی‌کند کهدر آیات خداوندی تفکر و تعقل کرده تا از زیبایی‌ها و شگفتی‌ها و از نظم و هماهنگی حاکم بر آنها به وجودپروردگار دانا و توانا و حکیم پی برید. افزون بر این، می‌خواهد که در آفرینش خودشان و اسرار و شگفتی‌هایی که در ساختمان روح و جسم‌شان به کار رفته و اختلاف زبان‌ها، رنگ‌ها، شکل‌ها و وجود همسران نیک بیندیشند.

2. عبادت

بعد از حصول ایمان و معرفت، انسان باید در عمل صالح و انجام وظیفه تلاش داشته باشد. تا آن هنگام که ایمان و معرفت با عمل صالح همراه باشد انسان را به مقامات عالی معنویت می‌رساند.

این فرمایش قرآن کریم است: «واعبد ربک حتی یاتیک الیقین» «و پروردگارت را عبادت کن تا یقینت فرا رسد». (حجر - 99)

در این راستا علامه طباطبایی(ره) می‌فرماید: «اصلاح اخلاق و هوای نفس و تحصیل ملکات فاضله، تنها و تنها یک راه دارد، آن هم عبارت است از: تکرار عمل صالح و مداومت بر آن». (جوانان و پرسش‌های اخلاقی، علامه طباطبایی(ره)، ص 26)

برخی از عمل‌های صالح عبارتند از: نمازهای واجب، اول وقت، نیکی به پدر و مادر، صدقه، خوش‌اخلاقی و خدمت‌رسانی به مردم و ... .

3. ذکرها و دعاها

ذکر درواقع نوعی عبادت است که موجب استکمال نفس و قرب به پروردگار می‌شود.

ذرات جهان ثنای حق می‌گویند

                                   تسبیح‌کنان لقای او می‌جویند

ما کوردلان، خامششان پنداریم

                                   با ذکر فصیح، راه او می‌پویند

روزنامه کیهان

تاریخ انتشار: سه شنبه 16 مرداد ماه 1397

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS