دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نقش اخلاق در زندگی

No image
نقش اخلاق در زندگی

اخلاق جمع خُلق است. خَلْق به شكل ظاهری انسان نظر دارد و خُلق به شكل باطنی و نفسانی انسان. همانگونه كه شكل ظاهری انسان، متصف به صفت نیك و بد است، شكل باطنی انسان هم دارای اوصاف خوب و بد است. به عبارت دیگر، خَلْق اختصاص به شكل و صورتی دارد كه با چشم ظاهر درك می‌شود و خُلق اختصاص به قوای روحی و طبع باطنی دارد كه با بصیرت و چشم دل درك می‌شود. بنابراین، اخلاق در اصطلاح، عبارت است از آن سلسله صفاتی كه در نفس و روح انسان ثابت و ریشه دار است و منشأ صدور اعمال نیك، همچون راستگویی و انفاق و یا اعمال بد همچون دروغگویی می‌شود.

اخلاق نیكو

نقش اخلاق اسلامی، در محیط زندگی فردی و اجتماعی هر انسان، بسان خورشیدی تابان است كه طراوت و شادابی را برای جامعه به ارمغان می‌آورد و بستر صفا، صمیمیت، صداقت، محبت و اخوت را برای زیستن می‌گستراند تا همگان با چهره‌هایی باز و بشاش در یك فضای با صفای بهاری، چون گلها زندگی كنند. اخلاق نیكو، می‌تواند نقش فراوانی در زندگی انسان داشته باشد. لكن به خاطر طولانی شدن و رعایت اختصار به بیان برخی از آثار اخلاق می‌پردازیم:

اخلاق پسندیده موجب آبادی جامعه و طولانی شدن عمر می‌شود. امام صادق (ع) می‌فرماید: «نیكوكاری و حُسن خُلق، خانه‌ها را آباد كند و بر عمرها بیفزاید» اخلاق شایسته، محبّت را جلب می‌كند. در سایه محبت، اتحاد و پیوند اجتماعی محكم‌تر می‌شود. با استحكام پیوند اجتماعی، جامعه با همكاری همدیگر به آبادی محیط می‌پردازند. می‌دانیم كه بسیاری از بیماریها، سرچشمه روانی دارد، چنین بیماریهایی از عمر می‌كاهد و مرگ را نزدیك می‌كند، ولی اخلاق نیكو، بیمارهای روحی را از بین می‌برد و در نتیجه از مرگهای زودرس جلوگیری می‌كند و به نشاط و طراوت بدن می‌افزاید و به بقاء بدن كمك می‌كند.

اخلاق اسلامی، موجب كرامت و بزرگواری انسان می‌شود و راه بهتر زیستن را به انسان عرضه می‌كند. امام علی(ع) فرموده است: «اگر ما، نه امید به بهشت داشتیم و نه ترسی از دوزخ، نه ثوابی وجود داشت و نه عقابی، عقلاً شایسته و وظیفه ماست كه در طلب مكارم اخلاق و صفاتی باشیم كه موجب كرامت و بزرگواری است؛ زیرا این صفات است كه انسان را به كامیابی می‌رساند.»

اخلاق شایسته، سبب ایجاد محبت در تمام محیط زندگی است. امام علی(ع) می‌فرماید: «حُسن خلق و اخلاق پسندیده سبب محبّت خدا و خلق، و منشأ مروّت و فتوت و مردانگی است.»

اخلاق نیك موجب افزایش رزق انسان می‌شود. امام صادق(ع) می‌فرماید: «حُسن خلق رزق را زیاد می‌كند.»

اخلاق نیكو، زندگی را برای انسان با صفا و گوارا می‌سازد. امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید: «هیچ زندگی ای گواراتر از حُسن اخلاق نیست.»

اخلاق ناپسند و بد

اخلاق زشت موجب وحشت نزدیكان و نفرت دیگران می‌گردد. امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرماید: «بداخلاقی نزدیك را به وحشت می‌اندازد و برای دیگران نفرت آور است. ۲- بداخلاقی، موجب زایل شدن محبت و دوستی می‌گردد: امام علی (ع) می‌فرماید: «بدخُلقی، موجب وحشت انسان و زایل شدن اُنس و دوستی می‌گردد.

اخلاق بد، رزق و روزی را از زندگی كم می‌كند. امیرالمؤمنین علی (ع) فرموده: «شخص بدخُلق تنگ روزی است.»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

Powered by TayaCMS