دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نگاهی بر وظایف و اختیارات امام در فلسفه سیاسی شیعه

No image
نگاهی بر وظایف و اختیارات امام در فلسفه سیاسی شیعه

وظايف، امام، سياست، قانون

حجت الله كریمی

متکلمان شیعه و فقهای مذهب حقه تشیع همواره به درستی تاکید و تصریح داشته‌اند که در قلمرو اختیارات شرعی پیامبر و امام هیچ تفاوتی وجود ندارد؛ آنان به وضوح بیان داشته‌اند که امام با نبی تنها از این جهت متفاوت است که به او وحی نمی‌شود. با تکیه بر همین عقیده می توان اظهار داشت که در تلقی فلسفه سیاسی شیعه وظایف امام همان وظایف پیامبر و زمان حیات اوست. با اعتقاد به این معنی می‌توان با نگاهی به متون کلامی و فقهی شیعه و نیز دقت در سیره عملی پیامبر و نگرش به شکل حکومت حضرت علی (ع) مهم‌ترین وظایف امام در فلسفه سیاسی تشیع را بر شناخت، که ذیلا به یک مورد از وظایف مذکور که ریاست عالیه دولت اسلامی و فرماندهی نیرو‌های نظامی است پرداخته می‌شود.

نیازمندی قانون اسلامی به اجرا و تحقق خارجی، ضرورت اداره و تنظیم داخل تشکیلات اداری و سیاسی جامعه اسلامی و نیز احتیاج غیر قابل انکار قوای نظامی به فرماندهی هم در زمان جنگ و هم در دوران صلح، ضرورت وجود ریاست عالیه‌ای برای دولت اسلامی و فرماندهی نیرو های نظامی را قطعی و مسلم می‌کند.

شالوده‌های عقلی و شرعی چنین ضرورتی، همان بنیان های ضرورت نصب امام است و طبعا تکرار آنها ضرورت ندارد. ناگفته پیداست که طبق قاعده حسن و قبح عقی و شرعی نصب امام مفضول با وجود فاضل ناگزیر باید در همه احوال ریاست عالیه مذکور با امام باشد و این مسئولیت در شمار بدیهی‌ترین و نخستین وظایف امام در فلسفه سیاسی تشیع است.

باید این واقعیت را مد نظر قرار داد که پیامبر اسلام تنها مبلغ وحی الهی نبود وی درست در شرایطی که امکان اجرای گسترده احکام اجتماعی اسلام با تکوین اولین دولت اسلامی در مدینه فراهم شد، شخصاً ریاست عالیه دولت و فرماندهی نیرو‌های نظامی را عهده دار گردید از آنجا که در فلسفه سیاسی شیعه امام کلیه وظایف شرعی و سیاسی و اجتماعی رسول خدا را پس از ایشان به عهده دارد بنابراین به طور طبیعی ریاست عالیه مورد بحث را نیز دارا خواهد بود.

عقیده به انتقال قهری وظایف نبی به جانشین وی امری نیست که اختصاص به شیعیان داشته باشد. بلکه کلیه فرقه های اسلامی که به ضرورت نصب امام اعتقاد داشتند همین عقیده را نیز در باب انتقال وظایف شرعی و سیاسی پیامبر به امام یا خلیفه را دارند.

با مطالعه و مداقه در اندیشه‌ها و آرای شیخ مفید از بزرگترین فقهای شیعه به صراحت این معنی مشخص می‌گردد که امام به عنوان جانشین پیامبر، قطعا عهده دار وظایف اداری، قضائی و نظامی پیامبر نیز می‌باشد و عین عبارات شیخ در این‌باره به این شرح است: «امامان جایگزینان پیامبران (ص) در روان کردن احکام و بر پا داشتن حدود الهی و پاسداری از شرایع و تربیت کردن نوع بشرند» با این تعریف امام نه تنها رئیس اداری و قضائی و نظامی امت اسلامی است، بلکه معلم پر قدرت توده مردم نیز می باشد.

توجه به جایگاه حضرت علی (ع) در دوره حکومت و نگرش به سیره سیاسی آن حضرت، همین جایگاه مورد بحث برای امام را مسلم می‌دارد. زیرا سیره آن حضرت به خوبی مبین این مطلب می‌باشد که ایشان ریاست عالیه دولت و فرماندهی نیرو های نظامی را مستقیما و شخصا عهده دار بودند، همین معنا در مورد امام حسن نیز جریان داشت. ایشان نیز در همان دوره کوتاه حکومت بر جامعه اسلامی، شخصا عالی‌ترین مقام سیاسی مملکت اسلامی و فرماندهی نظامی را عهده دار بودند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS