دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پنج گام جنگ نرم

No image
پنج گام جنگ نرم

پنج گام جنگ نرم

دكتر امیر محبیان

موضوع جنگ نرم امر جدیدی نیست بلکه خیلی هم قدیمی است. شاید از زمان خلقت بشر آغاز شده است. شاید آن زمانی که شیطان دست انسان را گرفت و به زور او را از بهشت بیرون برد سرآغاز جنگ نرم شیطان با انسان بر اساس وسوسه بود. من معتقدم که شکل گیری هر نبرد نرمی چه مثبت و چه منفی پنج گام دارد. یعنی پنج توصیه دارد که می‌گویند اگر این پنج توصیه را انجام دهی می‌توانی جنبش نرم راه بیندازی. هر حرکتی که این خصوصیات در آن باشد جنبش نرم است. نخست اینکه ابهام انگیز باشید و از واژه های مبهم و دو پهلو استفاده کنید. معمولادر این جنبش ها شفاف و صریح صحبت نمی‌شود چون ممکن است طیف وسیعی از طرفداران خود را از دست بدهند.واژه‌ها، واژه‌های ارزش دار ولی دو پهلویی هستند. ‌

گام دوم می‌گویند معمولا بر عوامل احساسی و دیداری بیشتر از عوامل عقلی تکیه کنید. در حرکت های اخیر بیشتر از بحث‌های منطقی و عقلی یکسری از جنبه های احساسی غلبه پیدا می‌کرد که معمولا به کسانی که این جنبش‌ها را هدایت می‌کنند می‌گویند دو چیز دشمن شماست. یکی ملامت و دوم شکاکیت. ملامت را با مشغولیت حل کنید. یعنی هوادارانتان را به کارهای مختلف مشغول کنید. شکاکیت هم برای آنها خطرناک است چون آن موقع طرفداران عقلانی فکر می‌کنند. وقتی عقلانی فکر کنند آن وقت در آنها تردید به وجود می‌آید و رهبران این جنبش قصد ندارند که در طرفداران خود تردید ایجاد کنند. می‌گویند بدبینی را دفع کنید و ملول را مشغول کنید. شما نگاه کنید در این جریان ها کسی را که کمی شک کند سریع طرد می‌کنند. ‌

سومین گام این است که می‌گویند برای پیروان از شعایر آیین خلق کنید، یک سلسله مراتبی را به وجود بیاورید و آنها را بر اساس رتبه تقسیم کنید. اسامی و عناوین به آنها بدهید. شما نگاه کنید در همین جنبش سبزی که ایجاد شد چنین شکلی به وجود آمد. یعنی سعی کردند به رفتارهایشان یک جنبه تقدس هم بدهند. در راهپیمایی‌های سال گذشته هم اگر دیده باشید دسته‌ای شعارهایی را می‌دهند و عده‌ای هم که فکر نمی‌کنند به دنبال این دسته می‌افتند. گویی این شعارها کاملا درست هستند. آنها فقط پیروی می‌کنند. حتی در مکانیسم مدرنی مثل شبکه که طراحی کردند، وقتی از منابعی که این ایمیل‌ها برایشان ارسال می‌شود، یکسری منابع را درست و درست‌تر می‌دانند، سریع عمل می‌کنند ولی اگر در جایی برای کسی چند سئوال ایجاد شود می‌گویند باید این فرد را طرد کرد.

در چهارمین گام می‌گویند منبع در آمد خودتان را مخفی نگه دارید. نمی‌توانید منبع در آمد این جنبش‌ها را پیدا کنید چون می‌گویند شما نباید تشنه قدرت یا ثروت به نظر برسید.

پنجم که مهمترین است و می‌گویند جنبش، در برابر آنها به راه بیندازید. دشمن ندارید خلق کنید. در این جریان هم این جریان آقای احمدی نژاد را به عنوان هدف انتخاب کردند و به ایشان حمله کردند. این پنج گامی است که با آنها جنبش نرم و یا فرقه سازی رخ می‌دهد.‌

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS