13 مهر 1394, 15:28
شـاگردان نـور
کتمان مذهب از یک سو، قدرت و تسلط وى بر مبانى فقهى و کلامى مذاهب از سوى دیگر در کنار آوازه زهد و پارسایى او طلاب و فِرق و مذاهب گوناگون را به پاى درس وى مى کشاند. قاضى فقه را بر مبناى مذاهب پنجگانه «شیعه»، «حنفیّه»،([1]) «مالکیه»، «حنبلیه» و «شافعیه» براى طلاب هر مذهب تدریس مى نمود و در خاتمه و بیان اقوال، نظر شیعه را باظرافتى خاص بر کرسى مى نشاند.([2])
جو ضد شیعى و رابطه مخفیانه شاگردان شیعى مذهب و همچنین تقیه قاضى نورالله موجب گشت که غیر از چند تن که آن هم برخى از فرزندان قاضى بوده اند نام شاگردان دیگر وى در تاریخ به ثبت نرسد و تنها نام این بزرگان در دفتر باقى بماند.
- علامه شیخ محمد هروى خراسانى
- علامه مولا محمد على کشمیرى
- سید جمال الدین عبدالله مشهدى
[1] - احقاق الحق، ج 1، ص 110 و 111 (حیاة القاضى) ص فى وقیا
[2] - همان، ص 158،
منبع:فرهیختگان تمدن شیعه
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان