دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

باید قدر ریشه‌های فرهنگی خود را بدانیم

No image
باید قدر ریشه‌های فرهنگی خود را بدانیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه آخوند ملا عباس راشد تربتی از ریشه‌های هویتی ما است، یادآور شد: باید قدر ریشه های فرهنگی خود را بدانیم، اعتبار ما به ریشه‌ها است که اگر از ریشه‌های خود جدا شویم هویت خود را از دست خواهیم داد.
محمدحسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه در مراسم پایانی کنگره بزرگداشت آخوند ملا عباس راشد تربتی در شهرستان تربت حیدریه در مورد ویژگیهای آخوند ملا عباس راشد تربتی گفت : وی در خلوت خود به عبادت و زهد می‌پرداخت و از سویی در کنار مردم و با مردم زندگی و خدمت می‌کرد. افرادی چون آخوند ملا عباس تربتی هنرشان آن بود که کنار مردم زندگی کرده و به آنان می‌آموختند .
صفارهرندی گفت: آخوند ملا عباس تربتی به عنوان عالم به دین، انسانی فرا زمینی نبود، آنچه به او وارستگی بخشید فضیلت او بود که از اخلاق و آدمیت و روح بزرگ او حاصل شده بود.
وی اظهار داشت: آنچه شخصیت این بزرگمرد را برجسته می‌کرد آن بود که او خود بیش از دیگران عامل به علمش بود و برای تذهیب نفس در شبانه روز یکبار غذا می‌خورد و تمام طول سال روزه می‌گرفت و نماز را در مسجد به جا می‌آورد، در پی حل مشکل مردم و خدمت به آنان بود.
وی با بیان اینکه ملا عباس تربتی، حریص بر خدمت به خلق بود و با این خصوصیات مهرش در دل مردم نشست، گفت : امروز از دید برخی، ملا عباس تربتی با آن خصایص و فضیلتهای انسانی ، ویژه و متفاوت از افراد عادی بوده است در حالی که در عصر خود او مردم چنین دیدگاهی نداشتند او چون همه مردم سوارکاری و در مزرعه کشت و کار کرده است .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ملا عباس تربتی با قالب شکنی‌های خود بسیاری از مباحث نادرست و مشروعات غلط را باطل کرد و در درون مردم و با مردم بودن به او بزرگی و نفوذی خاص بخشید.
وی یادآور شد: شاید در مقام عمل، توان رفتن این راه در مسیر این بزرگان را با همان دقت و ظرافت نداشته و کم بیاوریم اما همین که خصوصیات این انسان برجسته را فضیلت می‌دانیم و غیر آن را رذیلت، و این صاحبان فضیلت در دلهای ما محبوبند جای شکر دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنحشنبه شب پس از مراسم پایانی کنگره بزرگداشت آخوند ملا عباس راشد تربتی از منزل این عالم ربانی در روستای " کاریزک ناگهانی " دیدن کرد.
وی بر حفظ و حراست از میراث و آثار برجای مانده از این چهره شناخته شده مردمی و متدین تأکید کرد و اظهار داشت: باید منزل وی و محوطه اطراف آن با طراحی مناسب تبدیل به یک مرکز و مجتمع فرهنگی تبدیل شود.
گفتنی است، آخوند ملاعباس راشد تربتی از عارفان برجسته عصر حاضر است که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در تجلیل از شخصیت ایشان سخنان زیادی نقل فرموده‌اند اما در عین حال هنوز این شخصیت به خوبی معرفی نشده است.
وی در سال ‪ ۱۲۵۰‬هجری شمسی در روستای "کاریزک" از توابع بخش "زاوه" شهرستان تربت حیدریه به دنیا آمد و پس از رحلت در سال ‪۱۳۲۲‬ شمسی در جوار بارگاه ملکوتی ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) به خاک سپرده شد.
منزل آخوند ملاعباس تربتی نیز در ردیف آثار ملی تاریخی کشور در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.
مرکز شهرستان تربت حیدریه در ‪ ۱۴۰‬کیلومتری مشهد مقدس قرار دارد

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

ترجمه «خلاصه تعالیم اسلام» نوشته علامه طباطبایی به ایتالیایی

ترجمه «خلاصه تعالیم اسلام» نوشته علامه طباطبایی به ایتالیایی

خبرگزاری فارس: کتاب «خلاصه تعالیم اسلام» اثر علامه محمدحسین طباطبائی به تازگی توسط انتشارات بین‌ا‌‌لمللی الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به زبان ایتالیایی ترجمه و منتشر شد.
Powered by TayaCMS