دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

با دنيا مثل بيت المال رفتار كنيم

No image
با دنيا مثل بيت المال رفتار كنيم

 

زهرا اجلال

تا بر آنچه از دست ‏شما رفته اندوهگين نشويد و به [سبب] آنچه به شما داده است ‏شادمانى نكنيد و خدا هيچ خود پسند فخر فروشى را دوست ندارد. (الحديد، 23) در انتهاي آيه ذكر شده، به مختال اشاره كرده است؛ مختال به معنى متكبر است، زيرا تكبر از خيال فضيلت، و پندار برترى بر ديگران پيدا مى‌شود. تنها كسى گرفتار اين حالات مى‏ شود كه در فراوانی نعمت غره می‌شود، ولى وجود آفات و مصائب براى آنها كه قابل بيدارى و هدايتند آثار آن را از بين مى ‏برد. افراد با ايمان با توجه به اصل فوق هنگامى كه به نعمتى از سوى خدا مى ‏رسند خود را امانتدار او مى‏ دانند، نه از رفتن آن غمگين مى‏ شوند نه از داشتن آن مغرور، در حقيقت آنها خود را همچون مسئولان بيت المال مى‏ دانند كه يك روز اموال زيادى را دريافت، و روز ديگر هزاران هزار پرداخت مى ‏كنند، نه از دريافتش ذوق زده مى ‏شوند و نه از پرداختش غمگين. و چه تعبير جالبى دارد امير مؤمنان على(ع) درباره همين آيه آنجا كه مي‌فرمايند: تمام زهد در ميان دو جمله از قرآن است، آنجا كه خداوند متعال مى‏فرمايد: لِكيلا تاسوْا على ما فاتكُمْ و لا تفْرحُوا بِما آتاكُمْ تفسير (نمونه، ج‏23، ص: 367) اين براى آن است كه به خاطر آنچه از دست داده‏‌ايد غمگين نشويد، و به آنچه خدا به شما داده دلبسته و مغرور نباشيد، بنا بر اين هر كس بر گذشته تأسف نخورد و به آنچه در دست دارد دلبسته نباشد، زهد را از هر دو طرف در اختيار گرفته است (نهج البلاغه، حكمت 439).

مگر می‌شود خوشحال يا ناراحت نشد؟

نكته‌ قابل ذكر اين است كه منظور از «تأسوا» صرف ناراحتي نيست. معلوم است كه انسان وقتي با مصيبتي مواجه مي‌گردد، كسي يا چيزي را از دست مي‌دهد، ناراحت مي‌شود. بلكه دلبستگي انسان به هر چيزي به غير از خدا آن قدر زياد است كه وقتي آن را از دست مي‌دهد، دچار ناراحتي توأم با يأس مي‌‌گردد! گمان مي‌كند چون چنين مصيبتي به او اصابت كرده است، ديگر همه دنيا برايش تيره و تار شده و هيچ آينده و اميدي ندارد!و منظور از «تفْرحُوا» در قبال نعمت‌هايي كه خدا مي‌دهد نيز صرف خوشحالي نيست، معلوم است كه انسان فقير، نيازمند و گرفتار، از گشايش و به دست آوردن و رفع نياز خوشحال مي‌شود. اين احساس را نيز خدا در وجود انسان قرار داده است كه ضمن برخورداري از اميد و انگيزه، شاكر نيز باشد و اگر خوشحال نشود كه نمي‌تواند شاكر باشد. اما يك عده هستند كه وقتي نعمتي به آنان عطا مي‌شود، گمان مي‌كنند كه اولاً ديگر هيچ نياز و دغدغه‌اي ندارند و طغيان مي‌كنند (چنين نيست، بلكه حقاً كه انسان سركشى مى ‏كند همين كه خود را بى‏نياز پندارد) (علق، 6-7) ثانياً گمان مي‌كنند كه اين نعمت پايدار است و ديگر هيچ عاملي نمي‌تواند آن را ضايع نموده يا از دستش خارج نمايد؛ از اين رو «فرحناك» مي‌گردند. لذا حق تعالي متذكر مي‌شود كه اينچنين فرحناك نشويد، چرا كه اولاً شما نيازها و گرفتاري‌هاي ديگري هم داريد كه مانع از فرحناكي شما مي‌شود و نبايد با يك نعمت آنها را فراموش كنيد. ثانياً بدانيد كه اين نعمت نيز پايدار و ابدي نيست، بلكه اجلي دارد و به موقع‌ اش از دست مي‌‌رود. بنابر اين مؤمنين به وقت اصابت يك مصيبت (خير يا شر)، نه مأيوس مي‌شوند و نه فرحناك، چرا كه مي‌‌دانند همه‌چيز فاني است به غير از خدا و مي‌گويند ما از خدا هستيم و بازگشتمان نيز به سوي اوست: [مؤمنين همان] كسانى (هستند) كه چون مصيبتى به آنان برسد مى‏گويند ما از آن خدا هستيم و به سوى او باز مى‏گرديم. (البقره، 156) چنانچه در جهان‌بيني توحيدي و اسلامي، به غير از خداوند باقي، همه‌چيز فاني است و به غير از او كه هدف و غايت است، همه‌چيز وسيله و ابزار است، لذا به دست آوردن يا از دست دادن ابزار، يأس يا فرحناكي توأم با تكبر و بخل ندارد.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS