دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ببخشيد تا بخشيده شويد

No image
ببخشيد تا بخشيده شويد

 

هليا بامداد

مي گويند بخشش كليد سلامت قلب است. وقتي مي‌بخشيد سلامت بدن را تضمين مي‌كنيد و روزگارتان رنگ زيبايي به خود مي‌گيرد. يكي از مواردي كه فرد را در ناراحتي، رنجش و خلق پايين نگه مي‌دارد، نداشتن بخشش است. افرادي كه ديگران را به‌راحتي نمي‌بخشند، در خشم باقي مي‌مانند و معمولاً افكار ناراحت‌كننده‌اي را در ذهن خود مرور مي‌كنند. اينكه ما واقعه ناراحت‌كننده را مرور مي‌كنيم بخشي از مسأله است. نكته مهمي كه بايد به آن اشاره شود علت ايجاد نگرش‌هايي است كه باعث مي‌شود فرد در رفتارهاي خود سختگيرانه عمل كند يا دائم انتظارات و باورهاي مختلف نامعقولي داشته باشد. به اين نوع نگرش و باورهاي غلط، خطاهاي شناختي مي‌گويند. خطاهاي شناختي مانع بخشش افراد است. اين افراد گاهي به دليل برخورداري از نگرش صفر و صدها به اين نتيجه مي‌رسند كه بخشش لازم نيست. بخشش مانند اكسيژني است كه فعاليت مغز را بهبود مي‌بخشد و چنانچه ديگران را نبخشيد خودتان از آرامش و سلامت روان فاصله مي‌گيريد. براي اينكه بتوانيم بخشيدن را تمرين كنيم مي‌توانيم اين راهكارها را به كار ببنديم. اول اينكه به نهايت بخشيدن فكر كنيد. يعني بررسي كنيد چنانچه فرد مورد نظر يا واقعه اتفاق افتاده را نبخشيد چه چيزي عايدتان خواهد شد. راهكار ديگر اين است كه فهرستي از نام افراد مهم زندگيتان كه هنوز از آنها دلخوريد، تهيه كنيد و جلوي نامشان بنويسيد از كدام رفتار و عملكرد آنها دلخوريد.

نفرت و خشم، سم است

گاهي اوقات بخشش را مي‌توان با چشم پوشي از اشتباه‌هاي ديگران ممكن ساخت. كسي كه اشتباه ديگري را مي‌بخشد لذت زيادتري از فرد بخشوده شده كسب مي‌كند. عفو و بخشش بايد در شخصيت گنجانده شود و نه به عنوان پاسخ به توهينها بلكه به عنوان روش زندگي قرار بگيرد، زيرا نفرت و خشم مانند سم به انسان صدمه مي‌زند. بخشش مانند پادزهر عمل مي‌كند، بهترين انتقام در برابر دشمنان داشتن يك زندگي موفق و شاد است، از دشمن به عنوان كسي استفاده كنيد كه باعث رشد شده و براي مبارزه با انرژي‌هاي بد توانمند شويد، بخشش موجب آزاد كردن خشم، ترس و درد مي‌شود و دريچه‌هاي قلب را به شادي، صلح و عشق باز مي‌كند. بخشيدن ظاهراً كار راحتي نيست براي همين بخشش كار كسي است كه قدرت دارد.

قدرت بخشش را دست كم نگيريد

محققان مي‌گويند: قدرت بخشش را دست كم نگيريد، بخشش كليد سلامت عاطفي، رواني و جسمي است. افراد بيرحم مستعد ابتلا به مشكلات قلبي و عروقي، دردهاي مزمن، اختلال عملكرد عصبي، سيستم ايمني سركوب شده، اضطراب و افسردگي بوده و از داشتن يك زندگي اجتماعي خوب محروم هستند. پرورش كينه در دل‌ها باعث مي‌شود جهان خصمانه به نظر برسد. مطالعات نشان مي‌دهند بيماراني كه از دردهاي مزمن رنج مي‌برند، بعد از رها كردن كينه و خصم و توجه به بخشندگي زخمها و دردهايشان التيام مي‌يابد. همچنين زن و شوهرهايي كه به راحتي همديگر را عفو مي‌كنند و اشتباه‌هاي هم را مي‌بخشند و احساس خيرخواهانه‌اي را به هم ابراز مي‌كنند درگيري و مشكلات شان را به‌طور مؤثرتري حل مي‌كنند و دردشان كم مي‌شود.

 

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS