دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بدهكار را تحت فشار نگذاريم

No image
بدهكار را تحت فشار نگذاريم

قرآن كريم به طلبكاران مي‌گويد: در مواردي كه بدهكاران سخت در تنگنا قرار دارند اگر بدهي آنان بخشوده شود، از هر نظر براي شما بهتر است. (أن تصدّقُواْ خيرٌْ لّكم) . و ان كان ذُو عُسْرهٍ فنظِرهٌ الي ميسره». (280 بقره) . قرآن کریم می‌فرماید: در قرض و وام اگر طرف به سختي مي‌افتد، بر او سخت نگيرند و به او مهلت بدهند، نه يك ماه و دو ماه، كه تا هنگام آساني و گشاده دستي. [1] يكي از اموري كه اسلام بدان تأكيد بسياري نموده، موضوع قرض دادن به نيازمندان است تا جايي كه در روايات ما آن را از صدقه برتر دانستند. [مجلسي، محمد باقر، بحارالأنوار، ج 71، ص 104] اما بايد توجه داشت در برخي از موارد ما به وظايفمان و آداب و شرايطي كه وجود دارد عمل نمي‌كنيم و از اين جهت زيان‌هايي بر ما وارد مي‌شود، ولي آگاهانه يا ناآگاهانه گناه آن را بر گردن ديگران مي‌اندازيم. براي قرض الحسنه، اين سنت پسنديده، شرايطي بيان شده است كه در طولاني‌ترين آيه از قرآن بدان اشاره شده است: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! هنگامى كه بدهى مدت‌دارى (به خاطر وام يا داد و ستد) به هم‌ديگر پيدا مي‌كنيد، آن را بنويسيد و بايد نويسنده‌اى از روى عدالت، (سند را) در ميان شما بنويسد و كسى كه قدرت بر نويسندگى دارد، نبايد از نوشتن خوددارى كند. پس بايد بنويسد، و آن كس كه حق بر عهده اوست، بايد املا كند و از خدا كه پروردگار اوست بپرهيزد، و چيزى را فروگذار ننمايد!...».

[بقره، 282] در روايات نيز به اين مهم تأكيد شده است. [حر عاملي، وسائل‌الشيعة، ج 17، ص 11].

آداب و شرايط قرض‌الحسنه

در آموزه‌هاي ديني ما قرض دادن به برادران مؤمن، آداب و شرايطي دارد كه برخي از آنها چنين است. 1.قرض همراه با اخلاص باشد. 2. با دل خوش و رضايت كامل باشد. 3. قرض از مال حلال باشد. [كليني، اصول كافي، كمره‌اي، محمد باقر، ج، ص 843]. 4. قرض مكتوب شود [بقره، 282]. 5. كسي كه به مؤمني قرض داد، منتظر بماند تا پرداخت قرض براي او امكان‌پذير شود؛ يعني همانطور كه جايز نيست بدهكار با فرض توانايي، پرداخت مال را به تاخير بيندازد، همين طور نيز اگر طلبكار مي‌داند بدهكار توانايي ندارد، جايز نيست او را تحت فشار قرار دهد [شيخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 138]. آيه 280 بقره دربردارنده يك دستور مالي و حقوقي است كه در آن به طلبكار توصيه شده در صورت سررسيد زمان دريافت طلب، در صورتي كه امكان پرداخت براي بدهكار وجود نداشته باشد؛ طلبكار نبايد او را تحت فشار قرار دهد؛ بلكه بايد به او مهلت دهد. (إِن كان ذُو عُسْرهٍ فنظِرهٌ إِلي ميسرهٍ) . حتي در قوانين اسلام كه در واقع تفسيري است براي آيه فوق، تصريح شده كه هيچگاه نمي‌توان خانه و وسايل ضروري زندگي افراد را براي بدهي آنها توقيف كرد يا از آنها گرفت؛ بلكه طلبكاران تنها مي‌توانند از اضافه بر آن، حق خود را بگيرند و اين حمايت روشني از حقوق قشرهاي ضعيف جامعه است. [تفسير نمونه 2/377 ]. در ادامه با توصيه‌اي اخلاقي، بحث حقوقي سابق را تكميل مي‌كند. قرآن كريم به طلبكاران مي‌گويد: در اينگونه موارد كه بدهكاران سخت در تنگنا قرار دارند اگر بدهي آنان بخشوده شود، از هر نظر براي شما بهتر است (أن تصدّقُواْ خيرٌْ لّكم)، احساس كينه‌توزي و انتقام را به محبت و صميميت مبدل مي‌سازد و افراد ضعيف جامعه را به فعاليت مجددي كه نتيجه اش نصيب همگان مي‌شود، وا مي‌دارد و اضافه بر اينها، صدقه و انفاقي در راه خدا محسوب مي‌شود كه ذخيره روز پسين خواهد بود [همان 2/378].

پاداش‌های قرض‌الحسنه

در آيات و روايات، پاداش‌های بسياري براي قرض‌الحسنه برشمرده شده است. اين پاداش‌ها مادي و معنوي و نيز دنيوي و اخروي است. مهم‌ترين پاداش قرض الحسنه در همان اصل قرض دادن نهفته، زيرا شخص وام‌دهنده با خداوند معامله مي‌كند و كسي كه قرض مي‌گيرد در حقيقت خداوند است [ بقره، آيه 245؛ مائده، آيه 12]. ديگر آنكه خداوند خود ضمانت بازپس دادن وام را كرده و بي‌گمان خداوند شاكر و سپاسگزار است [ تغابن، آيه 17] و با بركت قرار دادن در مال شخص او را بي‌نياز خواهد كرد و به فضل خود بر مال او مي‌افزايد. از اين رو در بيان سود و پاداش حاصل از قرض دادن به نيازمندان و محتاجان مي‌فرمايد كه خداوند پاداش نامحدود و بي‌شماري را در نظر گرفته است [بقره، آيه 245، حديد، آيات 11 و 18]. خداوند در اين آيات از پاداش و اجرت كريمانه خود سخن مي‌گويد؛ بنابراين مي‌بايست پاداشي عظيم و نيكو و بزرگوارانه‌اي باشد كه خداوند براي وام‌دهنده در نظر گرفته است. اين پاداش‌ها تنها اختصاص به دنيا ندارد بلكه در آخرت هم به او تعلق خواهد گرفت و نيز مادي و معنوي خواهد بود. [همان]. از آثار و بركات اجتماعي و كاركردهاي دنيوي قرض الحسنه مي‌توان به ايجاد محبت بين مردم و تحقق انسجام و وحدت اسلامي اشاره كرد. امام صادق (ع) مي‌فرمايد: سه چيز است كه محبت آورد: قـرض دادن و فـروتنـي و بخشـش[ تحف العقول، ص 316]. از جمله آثار قرض الحسنه مي‌توان به محو سيئات و تبديل آن به حسنات اشاره كرد [ مائده، آيه 12]. بنابراين، وام‌دهنده با اين كار خويش، گويي تازه از مادر متولد شده و نقش كار او همانند توبه، تأثيرگذار است و مشكلاتي كه به سبب گناه گرفتار آن است برطرف مي‌شود. پس مي‌توان گفت كه وام دادن، موجب جلب منفعت و دفع و رفع بلا و گرفتاري نيز است. خداوند در آيه 12 سوره مائده از جمله پاداش‌هاي بزرگ قرض الحسنه را دستيابي به فوز عظيم و كاميابي در بهشت جاودان دانسته است. پس مي‌بايست اين عمل را از اعمال صالح و نيكي دانست كه تضمين‌كننده بهشت براي آدمي است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS