دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

برای یک زندگی سالم

No image
برای یک زندگی سالم

معصومه صادقی

هر وقت سخن از سلامتی به میان می‌آید، موضوعاتی مثل: تغذیه خوب، ورزش کافی، رعایت بهداشت مناسب و استراحت لازم، در ذهن افراد تداعی می‌شود، در صورتی‌که علاوه بر اینها، رعایت جهاتی که به سلامت روح و روان مربوط می‌شود نیز باید مورد توجه همه ما قرار گیرد. در مورد نداشتن سلامت جسمی، ممکن است کسی به بیماری مادرزادی یا بیماری‌های دیگری مبتلا باشد، که پس از آگاهی از این مشکل، با مراجعه به پزشک یا رعایت بهداشت و نظافت، در مقام معالجه، سلامتی خویش را به زودی به‌دست می‌آورد. اما در مورد «بیماری‌های روانی» مثل استرس، پریشانی، اضطراب و آشفتگی‌هایی که منجر به تنش‌ها و اختلالات در زندگی خانوادگی و اجتماعی می‌شود، علاوه بر مطالعه و مشاوره برای دستیابی به یک زندگی سالم موارد دیگری نیز می‌توانند نقش سازنده‌ای را ایفا کنند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 1. ایمان و یاد خدا: اگر خدا و دستورات اخلاقی و حقوقی او مورد فراموشی قرار گیرد، زندگی حیوانیت شروع می‌شود و در چنین وضعی، آسیب‌ها و درگیری‌های تلخی زندگی را تیره و تار می‌سازد، که باید با آرامش و غلبه بر آشفتگی‌ها آن را آرام و باثبات گردانید. خداوند، در قرآن کریم فرموده است: «الا بذکر الله تطمئن القلوب»؛آگاه باشید، که با یاد پروردگار عالم، دلها آرام می‌گیرد (سوره رعد، آیه28). براساس این آیه قرآنی، علاوه بر این که انسان در سختی‌ها و ناملایمات ناامید نمی‌شود و به ذات مقدس پروردگار عالم متوسل می‌شود، از راهنمایی‌های خدایی در مورد خودداری از گناهان و تجاوز به حقوق دیگران، راه را از چاه باز می‌شناسد، به خود و دیگران آزار نمی‌رساند و به یک زندگی سالم و شرافتمندانه، همراه با آسایش و سلامت می‌رسد.

2. احترام و احسان به والدین در پنج جای قرآن کریم، با عبارت: «و بالوالدین احسان» (سوره بقره، آیه83، سوره نساء، آیه 36، سوره انعام، آیه151، سوره اسراء، آیه 23، سوره احقاف، آیه 15). خداوند متعال، پس از دستور به عبادت خویش به ما دستور می‌دهد که به پدران و مادران خود، احسان و احترام و نیک رفتاری داشته باشید. براساس این دستورات جدی و مؤکد قرآن کریم، که بعد از دستور به عبادت خداوند متعال وارد شده، اگر این فرامین الهی از سوی فرزندان عملی گردد، نه تنها موجب رضا و خشنودی خالق می‌گردد و رحمت و برکت و خیر و سعادت در کانون زندگی آنان ساری و جاری می‌شود،  بلکه احترام و احسانی که از سوی فرزندان نسبت به والدین ابراز می‌گردد، این فضای مهر و محبّت آمیز را به بهترین مهد الگوگیری و تربیت پذیری برای سایر افراد و به خصوص کودکانی که در این کانون زندگی می‌کنند مبدل  می‌سازد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS