دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

برگزاری جلسات دوره «تبیین مبانی باورهای دینی و پاسخ به شبهات» در رایزنی فرهنگی داکا

No image
برگزاری جلسات دوره «تبیین مبانی باورهای دینی و پاسخ به شبهات» در رایزنی فرهنگی داکا به گزارش خبرنگار افتخاری (ایکنا) در داکا، دکتر «هاشمی» رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در بنگلادش و مدرس این دوره با اشاره به اینکه علم غیب ذاتی که از درون موجود سرچشمه گرفته، اکتسابی نبوده و برای آن حد و مرزی نیست و تنها از آن خداست و هیچ مخلوقی در این نوع علم همتای او نیست، گفت: زیرا غیر از خدا همه چیز فقیر بالذات بوده و دانش و توانایی خود را از خدا می‌گیرد، هرگاه اراده الهی بر این تعلق بگیرد که انسان والا‌یی را در موارد خاصی از پس پرده غیبت آگاه سازد این امر ممکن و شدنی است و کوچک‌ترین مانعی بر سر راه آن نیست.
وی سپس در تبیین مبانی قرآنی این اعتقاد با اشاره به دو دسته از آیات قرآنی که دال بر این موضوع هستند گفت: برخی آیات بر آگاهی کلی پیامبران از غیب به امر الهی دلالت دارد و برخی دیگر نیز موارد خاصی از خبر رسانی پیامبران از غیب را نشان می‌دهد.
سخنران با ذکر آیات «و ما کان اللّه لیطلعکم علی الغیب ولکنّ یجتبی من رسله من یشاء» و «عالم الغیب فلا‌یظهر علی غیبه أحدا الّا‌ من ارتضی من رسول فأنّه یسلک من بین یدیه و من خلفه رصدا» آن‌ها را نمونه‌هایی از آیات نوع اول دانست و سپس به مواردی که پیامبران و اولیا از غیب خبر داده‌اند اشاره کرد.
دکتر هاشمی:
برخی آیات بر آگاهی کلی پیامبران از غیب به امر الهی دلالت دارد و برخی دیگر نیز موارد خاصی از خبر رسانی پیامبران از غیب را نشان می‌دهد
دکتر هاشمی دعا و درخواست حضرت نوح از خداوند را در آیة «ربّ لا‌تذر علی الا‌رض من الکافرین دیّاراً إنک إن تذرهم یُضلّوا عبادک» و نیز خبرهای غیبی حضرت یعقوب درباره اسشتمام بوی پیراهن یوسف و نیز خبر حضرت یوسف از غیب درباره دو هم‌بند خود در زندان که یکی ساقی پادشاه شده و دیگری اعدام می‌شود و پرندگان مغز سر او را می‌خورند چند نمونه از خبرهای غیبی پیامبران الهی دانست.
رایزن فرهنگی ج. ا. ایران در داکا در ادامه به نقش مُصاحَب حضرت موسی (ع) (حضرت خضر) در خبر دادن از غیب در باره سه رویداد شکستن کشتی، کشتن نوجوان و تعمیر دیوار اشاره کرد و گفت: خبر دادن از غیب خاص پیامبران نیست.
وی اظهار کرد: خبرهای غیبی حضرت عیسی (ع)، اخبار غیبی پیامبر مکرم اسلام (ص) درباره شهادت حضرت علی (ع) و مرگ ابوذر در تبعید و نیز خبرهای غیبی امیرالمؤمنین علی (ع) درباره غرق شدن بصره، تسلط معاویه بر عراق و نیز تعداد کشته‌گان لشکر خود در جنگ با خوارج و تعداد خوارجی که زنده خواهند ماند را نمونه‌های دیگری از خبر رسانی از غیب دانست.
یادآور می‌شود، کلاس‌های دوره تبیین مبانی اعتقادی و پاسخ به شبهات و اشکالات، با پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان همراه است.
رایزنی فرهنگی ج. ا. ایران در بنگلادش در پاسخ به درخواست‌های برادران و خواهران ایمانی که تمایل به ارتقای سطح علمی خود درباره اسلام و مبانی عقیدتی آن را دارند کلاس‌های متفاوتی را برای آنان آنان برگزار می‌کند.
نشر و توسعه عقاید و دفاع اصولی و مستدل از مبانی مکتبی و نیز پاسخ به شبهات همیشه مورد توجه معتقدان و فرهیختگان مکاتب فکری اعم از دینی و غیر دینی بوده است. فرهیختگان و معتقدان مسلمان نیز از این امر مستثنا نیستند
تشکیل نشست‌های تبیین مبانی باورهای دینی و رفع شبهات مختلف عقیدتی، کلامی و مانند آن از جمله برنامه‌‌هایی است که رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در داکا نسبت به آن‌ها اهتمام داشته است.
نشر و توسعه عقاید و دفاع اصولی و مستدل از مبانی مکتبی و نیز پاسخ به شبهات همیشه مورد توجه معتقدان و فرهیختگان مکاتب فکری اعم از دینی و غیر دینی بوده است. فرهیختگان و معتقدان مسلمان نیز از این امر مستثنا نیستند.
دستیابی به این هدف معمولا با برگزاری دوره‌های آموزشی برای تبیین مبانی فکری و عقیدتی میسر می‌شود.
دوره «تبیین مبانی باورهای دینی» به عنوان یکی از جدیدترین دوره‌های آموزشی رایزنی فرهنگی برای تعدادی از فرهیختگان داکا از قشرهای مختلف طی دو تا سه ماهه‌ اخیر مورد توجه شرکت کنندگان در این دوره قرار گرفته است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

ترجمه «خلاصه تعالیم اسلام» نوشته علامه طباطبایی به ایتالیایی

ترجمه «خلاصه تعالیم اسلام» نوشته علامه طباطبایی به ایتالیایی

خبرگزاری فارس: کتاب «خلاصه تعالیم اسلام» اثر علامه محمدحسین طباطبائی به تازگی توسط انتشارات بین‌ا‌‌لمللی الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به زبان ایتالیایی ترجمه و منتشر شد.
Powered by TayaCMS