دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بنی ساج (ساجیان)

No image
بنی ساج (ساجیان)

كلمات كليدي : بني ساج (ساجيان)، مسكوكات، ويژگيها، بني عباس

نویسنده : منيره شريعت جو

بنی ساج" یا ساجیان یکی از خاندان هایی است که ابوالساج دیوداد بن دیودست جد این خاندان از امرای اشروسنه در ماوراءالنهر بود.[1]

ویژگیها

خدمات این خاندان به بنی عباس، فرمانروایی آنان در آذربایجان و همچنین مخالفت هایی که از سوی آنها در مقابل عباسیان به عنوان یک حکومت نیمه مستقل در نیمه دوم قرن سوم و اوایل قرن چهارم صورت گرفت از جمله ویژگی هایی است که این خاندان را حائز اهمیت ساخته است.

ابوالساج به همراه افشین[2] برای سرکوب قیام بابک به آذربایجان آمد،[3] در پی خدمات وی برای بنی عباس در سال 244 از سوی متوکل مأمور بازرسی راه مکه شد،[4] در سال 261 به حکومت اهواز رسید و با زنگیان به نبرد پرداخت که نتیجه آن عقب نشینی ابوالساج از مقابل آنان بود.[5]

با استیلای "یعقوب لیث" بر اهواز املاک ابوالساج به دلیل کنار آمدن وی با یعقوب توسط خلافت عباسی مصادره گشت،[6] سرانجام در سال 266 در حالی که از سپاه عمرو لیث صفاری به بغداد مراجعت می نمود در راه جندیشاپور درگذشت. [7]

پس از وی "محمد افشین بن دیوداد" معروف به "ابوالمسافر" ولایت راه مکه و حرمین را یافت،[8] در سال 276 فرمانروایی منطقه آذربایجان که از زمان فتح آن در سال 20 و یا 22 هجری قمری[9] توسط والیانی که از سوی مرکز خلافت معرفی می گشتند اداره می شد، از سوی موفق، برادر معتمد عباسی، به ابوالمسافر اعطا گردید.[10] پیش از آن در زمان معتصم، افشین که مأمور سرکوبی بابک خرمدین بود ولایت ارمنستان و آذربایجان را بر عهده داشت.[11]

ابوالمسافر مراغه را از عبدالله بن حسن همدانی که به مقابله با وی پرداخت، گرفته و ضمیمه ملک خود ساخت[12]و اردبیل را نیز مرکز خویش قرار داد، همچنین بخشی از ارمنستان را پس از جنگ با سمباط باگراتونی به تصرف خویش درآورد[13] و با خوارج نیز به مقابله پرداخت،[14]ابوالمسافر سرانجام در سال 288 بر اثر بیماری وبا در آذربایجان درگذشت.[15]

پس از وی فرزندش دیوداد به فرمانروایی رسید، اما عمویش ابوالقاسم یوسف بن ابوالساج وی را شکست داده و ولایت آذربایجان را از آن خود ساخت.[16]

ابوالقاسم یوسف، ری، قزوین، زنجان و ابهر را فتح نمود[17] و با استفاده از اختلاف های داخلی، پرداخت خراج به خزانه را متوقف ساخت و بدین ترتیب از اطاعت دستگاه خلافت سر باز زد.[18]به همین دلیل خلیفه، "مونس خادم" را به جنگ وی فرستاد، یوسف به زنجان و سپس اردبیل گریخت اما سرانجام به اسارت درآمد،[19] به بغداد فرستاده شده و زندانی گشت.

در سال 310 با وساطت مونس، خلیفه او را آزاد ساخته و بار دیگر فرمانروایی آذربایجان را به وی اعطا نمود.[20] پس از چندی خلیفه او را به عنوان فرمانده نیروها به نبرد با قرامطه بحرین فرستادکه به اسارت ابوطاهر قرامطی درآمده و به قتل رسید (315 ق).[21]

ابوالمسافر فتح بن محمد افشین که پس از وی به قدرت رسید بیش از دو سال حکومت نکرد، او در سال 317 به دست یکی از غلامانش به نام "مفلح الیوسفی" در اردبیل مسموم گشته و کشته شد، بدین ترتیب حکومت صد و پنجاه ساله این خاندان بر منطقه آذربایجان به دست خلفای عباسی به پایان رسید، با این حال ابوالفرج، فرزند وی، همچنان به عنوان سردار سپاه خلیفه در بغداد باقی ماند.[22]

اکنون در موزه دولتی ارمیتاز پترزبورگ سکه هایی از یوسف بن أبی الساج موجود است که محل ضرب آن طی سال های 293 تا 312 در شهرهای برذعه، مراغه و اردبیل بوده است.[23]

مقاله

نویسنده منيره شريعت جو

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
Powered by TayaCMS