كلمات كليدي :حرّه، امام سجاد، مسلم بن عقبه،یزید، عبد الله بن حنظله
نویسنده :يدالله حاجي زاده
واقعه حرّه و اهل بیت (علیهالسّلام)
عصر امامت امام زینالعابدین (علیهالسّلام)، یکی از ترسناکترین دورههای تاریخ اسلام برای شیعیان بهشمار میآید، یکی از اقدامات مهم امام سجاد (علیهالسّلام) در راستای رهبری هدایت شیعه موضعگیریهای بجا و به موقع آن حضرت در برابر قیامها و شورشها و نیز مواضع آن بزرگوار در مقابل عملکرد حکّام اموی عصر خویش بود.[1]
یزید بیش از سه سال و اندی حکومت کرد و در این مدت کوتاه هولناکترین فجایع را انجام داد که رخداد کربلا و عاشورا اولین آنها و فاجعه حرّه گستردهترین آنها بود. او به عنوان دومین خلیفه اموی، صحت پیشبینی علی بن ابیطالب (علیهالسّلام) در مورد ظلم امویان را آشکارتر ساخت، علی (علیهالسّلام) سالها قبل فرموده بود:
«الّا! اِنّ أخْوَفْ الفِتَن عندیِ بنی امیه، فانّها قتلّه عمیاءٌ عظیمَةٌ ...»
«آگاه باشید! ترسناکترین فتنه و آشوب در نظر من، فتنۀ بنی امیه است؛ فتنهای کور و بس تاریک»[2]
همانگونه که اشاره شد، یکی از جنایات یزید در عصر امام سجاد (علیهالسّلام)، که به دست حاکمان جنایتکار اموی در مدینه صورت گرفت، واقعه حرّه است. این حادثه به قیام مردم مدینه در 25 یا 27 ذی الحجه 63 هجری مربوط است.[3]
علت وقوع این حادثه:
عبدا... بن زبیر، برادرش عمرو بن زبیر را کشت. در خطبهای به یزید ناسزا گفت و مردم را به فرمانی از یزید و جهاد با او فرا خواند. عبدا... بن مطیع از طرف زبیر از مردم مدینه بیعت گرفت. یزید از جریان این ناآرامی در مدینه باخبر شد و از عثمان بن محمد که کارگزار خود در مدینه بود، خواست که گروهی از بزرگان مدینه را راهی دمشق کند تا از عطا و بخششهای او برخوردار شوند و دست از ناآرامی بردارند. گروهی از بزرگان شهر از فرزندان انصار و مهاجر به دمشق وارد شدند و در مدت اقامت علاوه بر دست و دلبازیهای او، سبکسریها و کارهای زشت او را از نزدیک مشاهده کردند. زمانی که این گروه بازگشتند به جای تعریف و تمجید از یزید از وی بدگویی کردند و گفتند:
«ما از نزد مردی فاسق آمدیم که دین ندارد، شراب میخورد، طنبور مینوازد، بردگان نزد او میخوانند و با سگان بازی میکند».
در پی این گزارش، مردم مدینه با عبدا... بن حنظله بیعت کردند و بنی امیه را که در خانه مروان حکم جمع شده بودند، به محاصره در آوردند. و خلع یزید را اعلام کردند. جمعی از بنی امیه نامهای به یزید نوشتند، به این مضمون؛
«بنام خدای رحمان رحیم، و امّا بعد، ما را در خانه مروان حکم محاصره کردهاند و آب از برداشتهاند، کمک، کمک!.»[4]
یزید که انتظار این کار را نداشت، بسیار خشمگین شد و مسلم بن عقبه بن ریاح را که در سنگدلی و قساوت مشهور بود، را انتخاب کرد و راهی مدینه کرد.
این سپاه به فرماندهی مسلم بن عقبه، از جانب یزید حرکت کرد و یزید به او گفت اگر حادثهای برای تو رخ داد، حصین بن نمیر را جانشین کن و به او گفت: مردم را تا سه روز دعوت کن، اگر پذیرفتند که بهتر و گرنه با آنها بجنگ و چون غلبه پیدا کردی مدینه را سه روز به سپاهیان واگذار و هر مال و برده، سلاح، خوردنی که در آن هست از آن سپاه باشد و چون سه روز تمام شد از مردم دست بردار، علی بن الحسین (علیهالسّلام) را ببین و دست از او بردار و با وی نیکی کن و تقرب ده که در کار دخالت نکرده نامه او نیز به ما رسیده»[5]
سپاه مسلم بن عقبه که دوازده هزار نفر بود، نخست شهر مدینه را محاصره کردند و پیام داد تا سه روز مهت دارید با یزید بیعت کنید و برده او شوید. مردم مدینه تسلیم نشدند و جنگ صورت گرفت. سرانجام لشکریان یزید بر آنان برتری یافتند. فرمانده سپاه از سپاهیان خواست در این سه روز هر کاری که میخواهند در اموال و امکانات مردم شهر انجام دهند، کشتار زیادی صورت گرفت. جان و مال و ناموس مردم مدینه در چنگال لشکریان شام قرار گرفت. این کشتار وسیع سبب گردید که از آن پس مسلم بن عقبه را «مسرف بن عقبه» نامیدند. کشته شدگان واقعه حرّه سه هزار و سیصد نفر دانستهاند.
عوامل عدم تعرض سپاه اموی نسبت به امام سجاد (علیهالسّلام):
أ) موضعگیری امام سجاد (علیهالسّلام) و عدم شرکت در این قیام.
ب) اجرای سیاست تقیه از جانب امام که موجب شد یزید سفارش کند که متعرض امام سجاد (علیهالسّلام) نشوند و این گونه شد که در جریان واقعه حرّه تنها کسی که بدون قید و شرط از گزنه سپاه اموی در امان ماندند و اقرار به بردگی نکردند. علی بن الحسین (علیهالسّلام) و علی بن عبدا... بن عباس بودند[6]. مسلم با مردم مدینه بدین شرط بیعت کرد که بنده یزید باشند و کسی که نمیپذیرفت گردن میزند و تنها علی بن الحسین (علیهالسّلام) و علی بن عبدا... را معاف کرد.
خط مشی حضرت سجاد (علیهالسّلام) پس از رخداد عاشورا باعث شد که جاسوسان و گزارشگران اموی که در مدینه تعدادشان بیشمار بود و روابط و مسایل زندگی حضرت را زیرنظر گرفته بودند، نتوانند کوچکترین حرکتی از ایشان برخلاف حکومت یزید گزارش دهند و به همین جهت حضرت و پیروان ایشان از این وقایع در امان ماندند و اهل بیت را که در جریان کربلا به شدت مورد آزار قرار گرفته بودند، در واقعه حرّه مصون ماندند،
ج) علاوه بر عوامل و روابط ظاهری، باید توجه به مشیت الهی نیز داشت امام حجت خدا بر روی زمین است و خداوند وجود حجتش را از بلا حفظ میکند.[7] در جریان واقعه حرّه، امام از ابتدا در قیام شرکت نکرد و همراه خانواه خود از شهر خارج شد و در ینبوع اقامت نمود و چهارصد نفر از مردم مدینه را در میان خانه و خاندانش پناه داد و تا زمان بازگشت سپاه و خروج آن از مدینه پذیرای آنها بود.