دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تاثیر توجه به عواقب شهوترانی

پرسش: از منظر آیات و روایات، توجه به آثار و عواقب شهوترانی، به چه میزان در کنترل و تعدیل غریزه جنسی انسان تاثیرگذار است. لطفا به نحو اجمال توضیح دهید؟
تاثیر توجه به عواقب شهوترانی
تاثیر توجه به عواقب شهوترانی

پرسش: از منظر آیات و روایات، توجه به آثار و عواقب شهوترانی، به چه میزان در کنترل و تعدیل غریزه جنسی انسان تاثیرگذار است. لطفا به نحو اجمال توضیح دهید؟

پاسخ: تفکر و اندیشه در عواقب و پیامدهای شهوت رانی، اثر عمیقی در کنترل آن و حفظ عفت عمومی دارد. رهبران الهی همواره عواقب شوم گرفتاری در چنگال شهوات را به انسان‌ها گوشزد کرده و کوشیده اند آنان را از کام شهوات نجات دهند.

امام علی(ع) می‌فرماید: «هرگاه در لذت (حرامی) باشی، به یادآور که روزی زایل می‌شود و اگر در هر نعمتی هستی، به خاطر داشته باش که روزی سلب خواهد شد.

در بلاها نیز انتظار برطرف شدن آن را داشته باش، زیرا این یادآوری ها، نعمت را پایدارتر و شهوات را دور می‌سازد.» (میزان الحکمه، ج 4، ص 3484)

ماهیت شهوت، جذب منفعت و لذت جویی است، اما این نیروی جاذبه چه بسا در عمل به جذب زیان منجر شود. از روایات معصومین(ع) استفاده می‌شود که شهوت کنترل نشده چنین حالتی دارد. چگونه می‌توان از شهوت لذت برد، در حالی که در بردارنده انواع آفت‌ها و محرومیت هاست و به جای این که چیزی به ارمغان آورد، بسیاری از داشته‌های مفید انسان را بر باد می‌دهد. محاسبه منطقی، آدمی را متوجه می‌کند که لذت آنی، ارزش تحمل آن همه محرومیت را ندارد. امام علی(ع) می‌فرماید: لذتی که آمیخته با رنج و درد است، لذت نیست (غررالحکم و دررالکلم، ج 6، ص 355).

آثار سلبی شهوت افسار گسیخته

در اینجا ضروری است آثار سوء و محرومیت‌های حاصل از شهوت افسارگسیخته را مورد بررسی و تبیین قرار دهیم:

1- محرومیت از سلامت جسم و جان

تحریک مداوم جنسی، انسان را پیوسته در وضعیت هیجانی و ناآرام نگه می‌دارد و همین امر، بهداشت روانی او را تهدید می‌کند، زیرا تحریک‌ها و ارتباط‌های نامشروع، او را هر لحظه به گناهان خانمان سوز می‌کشاند و ترس از رسوایی، هراس از قوانین کیفری و عذاب وجدان، جانش را چونان خوره می‌خورد و آشفتگی ها، استرس‌ها و ناراحتی‌های عصبی او را به اوج می‌رساند. امام علی(ع) می‌فرماید: «کسی که شهوتش بر او غالب آید، روح و روانش سالم نمی ماند. (همان، ج5، ص236)

عفاف پیشگی، منشا رهایی از همه این اضطراب هاست. علی(ع) در این باره نیز فرموده اند: «من غض طرفه، اراح قلبه» هر کس نگاهش را از نامحرم فرو بندد، قلبش آسوده می‌گردد. (مستدرک الوسایل، ج14، ص 271)

شاید این سخن حکیمانه پروردگار، ناظر به این امر مهم باشد که در سوره احزاب آیه 53 فرموده‌اند:

«هرگاه از زنان (پیامبر) چیزی خواستید، از پشت پرده از آنان بخواهید، این برای دلهای شما و دل‌های آنان پاکیزه تر است.

آزادی جنسی و بی بندوباری اخلاقی در حال حاضر ره آوردی جز به تباهی کشیده شدن نسل جوان و گسترش بیماری‌های مزمن و امراض مقاربتی، چون سفلیس، سوزاک و ایدز نداشته است. آمار وحشتناک مبتلایان به بیماری مرموز ایدز در دنیا گواه بر این مدعا است. عفت گرایی، بهداشت کامل جنسی را تامین می‌کند. قرآن کریم در سوره اعراف آیه 81 برخی از عرصه‌های بی عفتی نظیر هم جنس بازی را اسراف و به هدر رفتن انرژی و نیروی جسمانی می‌داند، آنجا که می‌فرماید: «شما از روی شهوت به جای زنان با مردان در می‌آمیزید، آری، شما گروهی اسراف پیشه اید.»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
Powered by TayaCMS