دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مبارزه با فرقه های انحرافی توسط آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی

No image
مبارزه با فرقه های انحرافی توسط آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی

تبلیغ: معظم له همواره به کارهاى تبلیغى اهمیّت مى داد و در طول اقامت در اردبیل کارهاى تبلیغى را تعطیل نکرد. گاهى در منابر سخنرانى مى کرد و زمانى بعد از نماز مغرب و عشاء و تشکیل جلسات سیّار هفتگى در منازل اشخاص به تفسیر قرآن مى پرداخت و از این طریق کار هدایت و رهبرى دینى را ساماندهى مى کرد.

تألیف کتاب جمال ابهى: شهرستان اردبیل از سابق به چند دلیل مورد علاقه بهائیان بوده است:

الف: یکى از هیجده پیروان نخست على محمد باب (ملاّ یوسف اردبیلى) معرفى شده است. این نام براى اهالى اردبیل شناخته شده نیست، ولى در کتابهاى تاریخ بهائیان آمده است. البته روستایى در نزدیکى اردبیل به نام روستاى ملاّیوسف وجود دارد که به گمان بعضى از بهائیان، این روستا منسوب به همان ملاّیوسف مذکور در کتب بهائیان است و به همین دلیل آنان این روستا را مکان مقدس و متبرکى مى دانند.

ب: مردى به نام امین العلماء در حدود سال 1338ق در اردبیل مى زیست که در میان مردم مشهور به بهایى بود. در ماه رمضان شخصى او را در حال روزه خوارى دید و از او پرسید چرا به طور علنى روزه مى خورى؟ او در جواب گفته بود امروز 21 رمضان است روزى که على را کشته اند و دستگاه خدا به هم ریخته است و کسى به کسى نیست. تو هم اگر روزه ات را بخورى اشکالى ندارد. آن مرد عصبانى شد و با چاقو او را کشت. بهائیان او را یکى از شهداى بهائیت مى دانند.

ج: بهائیان دو یا سه خانه وقفى در اردبیل داشتند که به طور پنهانى یکى از آنها را به کتابخانه بهائیت تبدیل کرده بودند.

د: برخى از مأموران دولتى شهرستان اردبیل بهایى بودند.

این عوامل باعث شده بود مبلغان بهایى خصوصاً در فصل تابستان که هواى شهرستان اردبیل بسیار مطلوب است، رفت و آمد زیادى به آن شهر داشته باشند و جوانان و دانش آموزان را جذب تشکیلات فریبنده خود کنند. مردم و جوانان غیور اردبیل با مراجعه به آیت الله اردبیلى خواستار پاسخ قاطع به شبهات آنان شدند. جوانان به دستور ایشان یادداشت مى کردند و او پاسخهاى مناسب را ارائه مى کرد. ایشان توسط فردى به نام انصارى ـ از اعضاى بهائیت ـ به منابع اصلى بهائیت دست یافت و در نهایت کتابى به نام «جمال ابهى» را تألیف کرد که ده هزار نسخه چاپ و منتشر شد.[17]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

عید غدیر در سیره اهل بیت(ع)

غدیر، تنها نه به عنوان «روزى تاریخى» ، بلکه به عنوان یک «عید اسلامى» مطرح است. عید بودن آن نیز، مراسم و سنتهاى خاصى را مى‌طلبد و نه تنها باید آن را عید دانست، بلکه باید آن را عید گرفت و به شادمانى پرداخت و به عنوان تعظیم شعائر دینى، آن را بزرگ داشت و برشکوه آن افزود، تا ارزشهاى نهفته در این روز عظیم، همواره زنده بماند و سیره معصومین (علیهم السلام)احیاگردد.
No image

شیعه در نگاه وهابیان

پر بازدیدترین ها

No image

تاریخ‌ اجتماعى‌ شیعیان‌ ایران‌ و عراق‌ در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ (قسمت اول)

خبرگزاری فارس: نویسنده‌ در این‌ مقاله‌ بر مبناى‌همین‌ رویکرد سعى‌ مى‌کند تا وضعیت‌ اجتماعى‌ و سبک‌ زندگى‌ شیعیان‌ را در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ بررسى‌ نماید.بر این‌ اساس‌، در ابتدا عوامل‌ مؤثر در شکل‌گیرى‌ تاریخ‌ اجتماعى‌؛ نظیر نژاد، مذهب‌، وضعیت‌ جغرافیایى‌ و...،بررسى‌ مى‌گردد...
No image

جغرافیاى‌ تاریخى‌ داستان‌ حضرت‌ لوط ‌(ع)‌

این‌ مقاله‌ درباره‌ مبعوث‌ شدن‌ حضرت‌ لوط‌(ع)‌ به‌ پیامبرى‌ قوم‌ شهر سدوم‌، و مسیر مهاجرت‌ آن‌حضرت‌، و اقوال‌ گوناگون‌ در این‌ باره‌، به‌ انضمام‌ ماجراى‌ نقل‌ شده‌ در قرآن‌ کریم‌ و مقایسة‌ اجمالى‌ آن‌ باداستان‌ منقول‌ در کتب‌ عهدین‌ سخن‌ گفته‌ است‌... یکى‌ از پیامبران‌ الهى‌ که‌ ماجراى‌ او و قومش‌ به‌ تفصیل‌ در قرآن‌ کریم‌ بیان‌ شده‌، حضرت‌ لوط‌ (ع)‌ است‌که‌ به‌ گفتة‌ صاحب‌نظران‌، خویشاوندى‌ ایشان‌ با حضرت‌ ابراهیم‌(ع)‌ نیز قطعى‌ و مسجل‌ است‌. داستان‌حضرت‌ لوط ‌(ع)‌ با اختلاف‌ قابل‌ توجهى‌ در تورات‌ نیز به‌ چشم‌ مى‌خورد که‌ قطعات‌ زیادى‌ از آن‌ جعلى‌ ودور از شأن‌ این‌ پیامبر عظیم‌الشأن‌ است‌. این‌ مقاله‌ دربارة‌ مبعوث‌ شدن‌ حضرت‌ لوط‌ (ع)‌ به‌ پیامبرى‌ قوم‌ شهر سدوم‌، و مسیر مهاجرت‌ آن‌حضرت‌، و اقوال‌ گوناگون‌ در این‌ باره‌، به‌ انضمام‌ ماجراى‌ نقل‌ شده‌ در قرآن‌ کریم‌ و مقایسة‌ اجمالى‌ آن‌ باداستان‌ منقول‌ در کتب‌ عهدین‌ سخن‌ گفته‌ است‌.
No image

تاریخ‌ اجتماعى‌ شیعیان‌ ایران‌ و عراق‌ در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ (قسمت دوم-قسمت پایانی)

خبرگزاری فارس: نویسنده‌ در این‌ مقاله‌ بر مبناى‌همین‌ رویکرد سعى‌ مى‌کند تا وضعیت‌ اجتماعى‌ و سبک‌ زندگى‌ شیعیان‌ را در قرن‌ پنجم‌ هجرى‌ بررسى‌ نماید.بر این‌ اساس‌، در ابتدا عوامل‌ مؤثر در شکل‌گیرى‌ تاریخ‌ اجتماعى‌؛ نظیر نژاد، مذهب‌، وضعیت‌ جغرافیایى‌ و...،بررسى‌ مى‌گردد...
Powered by TayaCMS