دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تأکید مدیر مدرسه اسلامی هنر بر استفاده از ظرفیت های هنری برای ارائه مفاهیم دینی

No image
تأکید مدیر مدرسه اسلامی هنر بر استفاده از ظرفیت های هنری برای ارائه مفاهیم دینی هنر مسلمانان با هنر اسلامی تفاوت دارد و هنر و ظرافت، برآمده از اسلامیت مسلمانان بوده نه فرهنگ و نژاد آنها.

مدیر مدرسه اسلامی هنر گفت: پس از وقوع انقلاب اسلامی، آشنایی هنرمندان با آموزه های دینی افزایش یافته است.
وی در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه، به بیان جایگاه هنر در اسلام و آموزه های مذهبی پرداخت و افزود: هنر اسلامی به این معنا نیست که اسلامی فکر کرده و هنری عمل کنیم، بلکه خودهنر ذاتا در اسلام ارزشمند است.
حجت‌الاسلام امیر جوان یادآور شد: بررسی اینکه کدام هنر مورد نظر و توجه اسلام است، تنها در بستر هنر اسلامی قابل بررسی است.
وی ارائه پیام های دینی در قالب هنر را مورد تأکید قرار داد و گفت: در اسلام نمونه دهی خوبی برای ارائه مضامین معنوی در قالب هنر وجود دارد و بارزترین آن هنرنمایی معماری اسلامی در مساجد می باشد.
مدیر مدرسه اسلامی هنر، با بیان اینکه می توان معجزه یا دیگر پیام های معنوی را در قالب هنر به جامعه عرضه کرد افزود: باید از ظرفیت های موجود در رشته های هنری برای ارائه مفاهیم دینی استفاده کرد.
حجت‌الاسلام جوان خاطرنشان کرد: هنرهای اسلامی با فطرت انسان سازگار هستند و باید در جامعه گسترش یابند.
این کارشناس مسایل اسلامی، توجه به مسایل شرعی درهنرهای حساس را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: به خاطر ویژگی های ذاتی برخی هنرها مثل سینما، باید آمادگی لازم را قبل ار ورود به این رشته ها کسب کرد.
وی توجه به شیوه های جدید تبلیغ را از بایسته های امروز ترویج دین دانست و خاطرنشان کرد: در کنار سنت های رایج مثل منبر و تبلیغ چهره به چهره، باید از قالب های جدید نیز به خوبی و متناسب با موضوع استفاده کرد.
مدیر مدرسه اسلامی هنر یادآور شد: باید به دقت بررسی کنیم، که هنر مسلمانان با هنر اسلامی تفاوت دارد و از این نکته غافل نشویم هنر و ظرافت، برآمده از اسلامیت مسلمانان بوده نه فرهنگ و نژاد آنها

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"

پر بازدیدترین ها

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

سیری در تاریخ رابطه سینما و واقعیت | مثلث واقعیت: دیدار، پدیدار، پندار

"لرزش تصویری در فیلمی به ما القا کننده واقعی بودن صحنه ای است که میبینیم، هرچند هرگز در نگاه واقعی خود لرزشی را حس نمیکنیم ولی لرزش در فیلم موجب میشود مخاطب احساس کند، با صحنه ای واقعی روبرو است، این واقعیتی است که سینما جایگزین واقعیت میکند"
لحن غبار آلود یک فیلم

لحن غبار آلود یک فیلم

عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بی‌سیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ‌ خمپاره‌ها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالت‌های دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌سازد
اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

اقتباس، پروژه ای ناتمام ; نگاهی کوتاه به اقتباس از آثار ادبی در سینمای ایران

سینما خیلی زود و حدود ده سال پس از اختراع آن وارد ایران شد. البته در اینجا منظور از سینما ابزار و آلات تصویربرداری و ساختن فیلم است و منظور مفهوم هنری سینما نیست که درباره آن بحث زیاد است و اینکه در خود غرب هم مفهوم سینما به عنوان یک هنر مجرد، دقیقا چه زمانی شکل گرفت محل مناقشه است.
Powered by TayaCMS