دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تبلیغ امر خدا و ویژگی های مبلغ دین

یکی از اهداف ایجاد جامعه‌ای اسلامی، اقامه امر خدا، احکام و دستورات الهی در روی زمین است.
تبلیغ امر خدا و ویژگی های مبلغ دین
تبلیغ امر خدا و ویژگی های مبلغ دین
نویسنده: امیرمحمد سماواتیان

یکی از اهداف ایجاد جامعه‌ای اسلامی، اقامه امر خدا، احکام و دستورات الهی در روی زمین است.

و در واقع تمام مجاهدت‌ها و فداکاری‌ها و ایثارهای انبیاء، امامان و رهبران دینی برای اقامه امر خداست و نگاهبانی و نگاهداری دین خدا. و این امر ممکن نمی شود مگر به وسیله کسانی که دین خدا را تبلیغ و اقامه می‌نمایند. اقامه و تبلیغ احکام و دستورات الهی و آشنایی مردم با این اصول کاری است دشوار که فقط از عهده کسانی که برای این کار آموزش دیده‌اند بر می‌آید. حضرت علی(ع) می‌فرماید: انّما یقیم امر الله سبحانه من لایصانع و لایضارع و لایتّبع المطامع. یعنی مسلم است کسی می‌تواند اقامه امر خدا کند که مصانعه (سازشکاری) و مضارعه (خود را مشابه دیگری قرار دادن) و متابعت از مطامع (اسیر و بنده مطامع نفسانی بودن) در او راه نیافته باشد. کسانی که می‌خواهند مردم و جامعه را ارشاد و اصلاح کنند، اولاً باید کاملاً آشنا با اسلام باشند و تمام جهات تبلیغ را در نظر بگیرند تا بتوانند مردم را به ساحل نجات برسانند و مانند راننده خوبی باشند که تمام جهات رانندگی را باید در نظر بگیرد: اولاً راه را خوب بداند و دیگر آنکه بداند در هر جا چگونه باید برود (گاهی تند و گاهی آهسته) گاهی ترمز کند و گاهی دنده عقب بگیرد. لذا مبلغ همین که خواست در حضور مردم جهت تبلیغ سخنرانی کند باید دو اصل مهم را رعایت نماید: اول صدق و دوم اخلاص. صداقت و اخلاص وی در سخنان و رفتارش آشکار می‌شود و بین او و مردم نباید فاصله‌ای باشد همان گونه که امامان در کنار مردم زندگی می‌کردند و دوستانه با آنان رفتار می‌نمودند یک مبلغ نیز باید چنین ویژگی‌هایی داشته باشد و متوجه باشد که هدف را از یاد نبرد. در مورد مراسم عزاداری حضرت ابا عبدالله (ع) باید بداند ضمن اینکه ثواب گریه کردن و گریاندن مردم در سوگ شهدا مخصوصاً حضرت سیدالشهداء (امام حسین) بسیار زیاد و از حد احصاء بیرون است، متوجه این هم باشد که برای این امر مهم شرایط چندی است که اگر رعایت نشود نه تنها زحماتش هدر رفته بلکه گاهی به سقوط حتمی منجر می‌شود. از جمله آنکه وقتی اخبار و احادیثی را نقل می‌کند خوب دقت کند و منابع آن را بداند و تنها به قول کسی یا کتابی غیر معتبر چیزی را نقل نکند، حتی اشعاری را هم که به زبان حال می‌خواند متوجه درستی و یا نادرستی آن باشد. ‌

حضرت امام صادق(ع) فرموده‌اند: پنج خصلت است که اگر در کسی نباشد قابل مصاحبت و معاشرت نیست: تدبیر، وفا، حسن خلق، آزادی و آزادگی. مبلغ باید خود را اصلاح کند و برا ی اصلاح باید در قدم اول خود را بشناسد، در مورد خودشناسی و شناختن «من» باید گفت: من واقعی خداست و خودشناسی هم واقعاً خداشناسی است. «من عرف نفسه فقد عرف ربّه» و اگر کسی به خدا رسید به خود هم توجه ندارد و فانی فی الله می‌شود.

و دیگری اینکه مبلغ باید مردم شناس باشد و این خیلی هنر می‌خواهد.
اگر کسی اندکی غافل شد خیلی به خطا می‌رود. مبلغ باید در مستمعین خود قدرت نفوذ داشته باشد و شرط نفوذ در دیگران این است که طرف مقابل احساس کند گوینده دارای این اوصاف می‌باشد: به گفته‌های خود ایمان دارد و هدفش از بحث حق جویی و حق طلبی است.

او منصف است و جانب انصاف را هرگز از دست نمی دهد. او نمی خواهد افکار خود را بر دیگران تحمیل کند، بلکه علاقه دارد جوشش در دیگران ایجاد کند تا در عین آزادی، این خود جوشی آنها را به حقیقت برساند، همان طور که سیره پیامبران و اولیاء(ع) بوده است.‌

مقاله

نویسنده امیرمحمد سماواتیان

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب هویت دینی و آموزه های چالش  برانگیز معاصر

کتاب هویت دینی و آموزه های چالش برانگیز معاصر

این کتاب به مفهوم شناسی هویت و هویت دینی می پردازد و راهکارهای بیان شده با چگونگی اجرای رسالت مهم نظام تعلیم و تربیت در حوزه پرورش و تقویت روندهای هویت‌پذیری دینی جوانان هماهنگ هستند.
تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

مخاطبین نوشته‌ی پیش‌رو دست‌اندرکاران امر تبلیغ بوده و شامل کلیات تبلیغ تربیت‌گرا می‌باشد و مبتنی بر آیات و روایات تالیف شده است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

اثر حاضر، به ترسیم روش های لسانی ارائه مفاهیم تبلیغی پرداخته است. مباحث این کتاب در ده فصل ارائه شده است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد سوم - محتوای لسانی

تبلیغ تربیت گرا – جلد سوم - محتوای لسانی

در پژوهش‌هایی که در عرصه دانش تبلیغ انجام شده است، «محتوا» و زوایای مختلف آن مورد توجه جدی پژوهشگران قرار نگرفته است. مجموعه پیش‌رو «محتوا» را در بخش لسانی تبلیغ تربیت گرا ترسیم می‌کند.
کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب در سه بخش تدوين‌شده است: بخش نخست به کليات و تعريف تبليغ دين مي‌پردازد و در بخش دوم به مباني و اصول تبليغ پرداخته و درنهايت بخش سوم ويژگي‌هاي مبلّغ ديني را بررسي مي‌کند.

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
Powered by TayaCMS