دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شناخت هویت

پرسش: مهمترین نیاز امروز جوانان چیست و چگونه می توان آن را به دست آورد؟ پاسخ: راجع به نیازهای جوانان از منظرهای مختلفی می توان بحث و گفت و گو نمود. در مجموع به نحو اجمال نیازهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را در خصوص جوانان می توان طرح و برای تامین آنها به طور طبیعی باید ساز و کارهای لازم را ایجاد نمود...
No image
شناخت هویت
شناخت هویت پرسش: مهمترین نیاز امروز جوانان چیست و چگونه می توان آن را به دست آورد؟ پاسخ: راجع به نیازهای جوانان از منظرهای مختلفی می توان بحث و گفت و گو نمود. در مجموع به نحو اجمال نیازهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را در خصوص جوانان می توان طرح و برای تامین آنها به طور طبیعی باید ساز و کارهای لازم را ایجاد نمود. روشن است که این نیازها هر کدام در جایگاه خاص خود ضروری و لازم است اما به نظر می رسد یک نوع تقدم و تاخر رتبی و اولویت بندی در مورد آنها وجود دارد. با عنایت به این مطلب، در حد سنی جوانان که غالباً از 15 تا 22 سال است، مهمترین نیاز، شناخت و کسب هویت حقیقی و واقعی جوان است که بداند کیست؟ از کجا آمده؟ برای چه آمده، وظایف و تکالیف او در این عالم چیست؟ عبور از این مرحله سرنوشت ساز نقش کلیدی و تعیین کننده ای در سعادت دنیا و آخرت هر جوانی دارد. همان گونه که علی (ع) می فرماید: رحم الله امرء عرف نفسه و علم من این و فی این والی این؟ علی (ع) فرمود: خداوند رحمت کند کسی که خودش را بشناسد و بداند از کجا آمده؟ و در کجا قرار گرفته چه وظایفی دارد؟ و به کجا خواهد رفت؟ پاسخ به سوال های فوق در واقع هویت واقعی هر جوانی را تعیین می کند. بنابراین چگونگی هویت ها بستگی تام و تمام به نوع پاسخهایی دارد که به این سوال ها داده می شود. اینکه چه کسانی مرجع پاسخگویی قرار گیرند و از چه منابع و دستمایه هایی استفاده کنند نقش کلیدی و تعیین کننده ای در کسب هویت مطلوب یک جوان دارد. جوان ایرانی باید از منابع خودی تغذیه فکری نماید، و فضای خالی ذهن و دل خود را به بیگانگان نسپارد تا خدای ناکرده آفت از خود بیگانگی فرهنگی و سرسپردگی به فرهنگ بیگانه بر او مستولی و هویت او کاملاً در تعارض با هویت ملی و دینی واقعی خود قرار نگیرد. مقام معظم رهبری در مقام تبیین نیاز هویتی جوانان تفصیل بیشتری را ارائه و می فرمایند:«راجع به نیازهای جوانان زیاد صحبت می شود، من گفته ام قبل ا زمن هم گفته اند، اما می دانید از نظر من مهمترین نیاز جوان چیست؟ نیاز عمده جوان، هویت است، باید هویت و هدف خودش را بشناسد، باید بداند کیست و برای چه می خواهد کار و تلاش کند. دشمن می خواهد هویت جوان ایرانی را از او بگیرد، اهداف را از بین ببرد، افقها را تیره کند، به او بگوید تو یک موجود حقیر و محدود هستی، پیش من بیا تا تو را زیر بال بگیرم معلوم است، کشور ثروتمند ایران و منطقه بسیار مهم و راهبردی ما و تاثیرات فراوانی که این ملت از همه سو می تواند بگذارد، همه از طریق تحقیر شخصیت جوانان در مشت دشمن می آید. امروز برنامه دشمن نسبت به شما جوانان این است، خیلی باید بیدار باشید، این حرفها را به شما نمی زنم تا معنایش این باشد که مسئولان کشور در قبال نسل جوان مسئولیتی ندارند، چرا، آن را قبلاً گفتم، آنها هم مسئولند، مسئولیتهای آنان به جای خود، اما شما هم مسئولید. (1)
روزنامه کیهان

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب سیری در سیمای جوانان

کتاب سیری در سیمای جوانان

این کتاب آسیب شناسی دوره جوانی و راه كارهای نوین تربیتی با توجه به نقش مهم و سرنوشت ساز جوانان در جامعه را به بحث گذاشته شده است.
کتاب هویت دینی جوانان

کتاب هویت دینی جوانان

این کتاب به مسئله دین و دینداری جوانان و نوجوانان و آسیب شناسی تبلیغ دینی و دین داری در جامعه و تبلیغ دینی برای جوانان پرداخته است.

جدیدترین ها در این موضوع

کتاب سازمان‌های مردم نهاد

کتاب سازمان‌های مردم نهاد

هدف کلی این تحقیق استخراج راهکارهای ممکن در ایجاد و تقویت زمینه‌های لازم نظارت سازمان‌های غیر دولتی بر تبلیغ و ترویج پیام دینی است؛ اهداف فرعی این تحقیق عبارتنداز: ترسیم وضعیت موجود سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه فرهنگی‌دینی، شناخت نوع رابطه دولت و سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه فرهنگی دینی در نظارت بر تبلیغ و ترویج پیام های دینی، شناخت نوع رابطه سازمان‌های غیر دولتی در امر نظارت بر تبلیغ و ترویج پیام‌های دینی با یکدیگر، شناخت موانع موجود در نظارت سازمان‌های غیر دولتی بر تبلیغ و ترویج پیام‌های دینی است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد سوم - محتوای لسانی

تبلیغ تربیت گرا – جلد سوم - محتوای لسانی

در پژوهش‌هایی که در عرصه دانش تبلیغ انجام شده است، «محتوا» و زوایای مختلف آن مورد توجه جدی پژوهشگران قرار نگرفته است. مجموعه پیش‌رو «محتوا» را در بخش لسانی تبلیغ تربیت گرا ترسیم می‌کند.
تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

اثر حاضر، به ترسیم روش های لسانی ارائه مفاهیم تبلیغی پرداخته است. مباحث این کتاب در ده فصل ارائه شده است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

مخاطبین نوشته‌ی پیش‌رو دست‌اندرکاران امر تبلیغ بوده و شامل کلیات تبلیغ تربیت‌گرا می‌باشد و مبتنی بر آیات و روایات تالیف شده است.
کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب در سه بخش تدوين‌شده است: بخش نخست به کليات و تعريف تبليغ دين مي‌پردازد و در بخش دوم به مباني و اصول تبليغ پرداخته و درنهايت بخش سوم ويژگي‌هاي مبلّغ ديني را بررسي مي‌کند.

پر بازدیدترین ها

کتاب سازمان‌های مردم نهاد

کتاب سازمان‌های مردم نهاد

هدف کلی این تحقیق استخراج راهکارهای ممکن در ایجاد و تقویت زمینه‌های لازم نظارت سازمان‌های غیر دولتی بر تبلیغ و ترویج پیام دینی است؛ اهداف فرعی این تحقیق عبارتنداز: ترسیم وضعیت موجود سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه فرهنگی‌دینی، شناخت نوع رابطه دولت و سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه فرهنگی دینی در نظارت بر تبلیغ و ترویج پیام های دینی، شناخت نوع رابطه سازمان‌های غیر دولتی در امر نظارت بر تبلیغ و ترویج پیام‌های دینی با یکدیگر، شناخت موانع موجود در نظارت سازمان‌های غیر دولتی بر تبلیغ و ترویج پیام‌های دینی است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

مخاطبین نوشته‌ی پیش‌رو دست‌اندرکاران امر تبلیغ بوده و شامل کلیات تبلیغ تربیت‌گرا می‌باشد و مبتنی بر آیات و روایات تالیف شده است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

اثر حاضر، به ترسیم روش های لسانی ارائه مفاهیم تبلیغی پرداخته است. مباحث این کتاب در ده فصل ارائه شده است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد سوم - محتوای لسانی

تبلیغ تربیت گرا – جلد سوم - محتوای لسانی

در پژوهش‌هایی که در عرصه دانش تبلیغ انجام شده است، «محتوا» و زوایای مختلف آن مورد توجه جدی پژوهشگران قرار نگرفته است. مجموعه پیش‌رو «محتوا» را در بخش لسانی تبلیغ تربیت گرا ترسیم می‌کند.
کتاب اخلاق و آداب در تبلیغ

کتاب اخلاق و آداب در تبلیغ

این کتاب به بیان بایسته های اخلاقی و معنوی, شرایط موفقیت در تبلیغ دینی و ویژگی های عملی و اخلاقی مبلغان پرداخته است.
Powered by TayaCMS