دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تک سبب بینی، آفت تفکر ژرف است

از جمله موانع بنیادین برای تفکر انتقادی تک سبب بینی است. این مانع بدان معنا است که ما از آن بابت که انسانیم نمی توانیم همه عوامل دخیل در پدیده ای را تشخیص دهیم و معمولا_ بر یک عامل متمرکز می شویم...
No image
تک سبب بینی، آفت تفکر ژرف است
تک سبب بینی، آفت تفکر ژرف است از جمله موانع بنیادین برای تفکر انتقادی تک سبب بینی است. این مانع بدان معنا است که ما از آن بابت که انسانیم نمی توانیم همه عوامل دخیل در پدیده ای را تشخیص دهیم و معمولا_ بر یک عامل متمرکز می شویم. ذهن آدمی را حوزه ای «علت یاب» می نامند. به عبارت دیگر، علتیابی را از ویژگی های ذهن به حساب می آورند و این البته با موضوع «اصل علیت » یکی نیست. اصل علیت یک مقوله فلسفی و مابعدالطبیعی است در حالی که «تبیین علی» موضوعی در معرفت شناسی و شاخه اساسی آن فلسفه علم به حساب می آید. از لحاظ قدمت البته موضوع اصل علیت بر تبیین علی می چربد. علاوه بر این نمی توان این نکته را نادیده گرفت که تبیین علی، وادیهایی بس تازه برای اصل علیت فراهم کرده و به روی آن چشم اندازهای جدیدی را گشوده است؛ هرچند که آبشخورهای تبیین علی، در آغاز پیدایش معرفت شناسی جدید، با مقوله علیت بی ارتباط نیست. خلاصه این که دو مفهوم تبیین علی و اصل علیت دو مقوله جدا از هم هستند و خلط و خبط این دو آدمی را به مغالطه های زیادی می کشاند. از یک منظر می توان تبیین علی را به دو قسم؛ تبیین علی در علوم طبیعی و تبیین علی در علوم انسانی تقسیم کرد. گرچه عده زیادی از اندیشمندان و فیلسوفان خواهان آن بوده اند که قوانین حاکم بر جهان مادی را به انسان نیز گسترش و بسط دهند و رفتار آدمی را به مانند حرکت ماده تبیین نمایند، اما تاریخ علم گواه خوبی برای شکست این تلاش است و تقسیم بندی ما را موجه جلوه می دهد. جدا از این دو مقدمه، هدف از این مقال کوتاه توضیح یکی از ویژگی های تبیین علی در این مرز و بوم است آن را «تک سبب بینی» در پدیده های مربوط به انسانی می نامیم. پدیده هایی که به انسان مربوط می شوند از آن جهت که پیچیدگی های آدمی در آنها نیز ساری و جاری هستند و عوامل زیادی در شکل گیری و حادث شدن آنها دخیل هستند طبیعتا_ از جنبه های گوناگونی قابل مداقه، بررسی و تجزیه و تحلیند، اما یک تبیین تک سبب بین از آن رو که توصیفی از یک مجرا را مورد توجه قرار می دهد توصیفی ناقص به شمار می رود. از ویژگی های دیگر این نگاه و تبیین آن است که یکسونگری و تک سبب بینی نه تنها توصیفی ناقص را ارائه می دهد بلکه راه حل ها و نتیجه گیری های مسبوق به این توصیف را نیز به صفات خود مبتلا می سازد. به عبارت دیگر، ویژگی های این نوع تبیین به راه حل ها نیز سرایت می کنند و جواب ها را نیز در محدوده تنگ و بسته نگه می دارد. به گمان ما جامعه ای که در آن زندگی می کنیم در مقام تبیین و تحلیل وقایع کم و بیش دچار این ویژگی تک سبب بینی است. هنگامی که مسوولی عنوان می کند «ایران مشکل فرهنگی، سیاسی و امنیتی ندارد بلکه مشکل ما مشکل اقتصادی است» یا وقتی که یکی از اندیشمندان این دیار یادآور می شود که «دانشمندان را تشویق ها و جوایز بین المللی می سازند» یا موقعی که در بین مردم می شنویم که «همه مشکلات ما به خاطر امریکا و انگلیس هستند» یا «جمعیت زیاد، توسعه یافتگی را به وجود آورده است» و از این قبیل عبارات، در همه این نقل قول ها ویژگی و خصیصه فوق بوفور و بوضوح هویدا است. منبع: مهر
روزنامه همشهری

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
No image

ماهیت حاکمیت سیاسی

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

با استفاده از بیانات عارف کامل و عالم عامل میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب ارزشمند"المراقبات" پیرامون عید فطر سخن می گوئیم.
No image

اولین امام جمعه تهران

Powered by TayaCMS