دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

جایگاه علوم انسانی در الگوی پیشرفت اسلامی – ایرانی

No image
جایگاه علوم انسانی در الگوی پیشرفت اسلامی – ایرانی

علوم انساني

معصومه نعمتی

بحث و نظر در باب علوم انسانی و خصوصیات و نقش آن در توسعه و پیشرفت یک جامعه، دارای ابعاد و ویژگی‌های پیچیده‌ای است و همین مسئله باعث گشته تا گاهی محتواشناسی این علوم و تقسیم بندی آن آسان پنداشته شده و گاهی نقش آن در فرایند پیشرفت و توسعه امری سخت و دشوار محسوب گردد. به هر حال نقش علم انسانی در هر نوع پیشرفت و رشدی برای همگان آشکار می‌باشد.

در زمینه مطالعه نقش علوم انسانی در پیشرفت اسلامی ـ ایرانی، اولین مرحله ارائه تعریف و شناختی مستقل از علوم انسانی و سپس باید با توصیف و تشریح ابعاد پیشرفت اسلامی ـ ایرانی، نقش علوم انسانی در فرایند پیشرفت و رابطه این دو، مورد تحلیل قرار گیرد.

با در نظر گیری این مسئله که علوم انسانی زیربنا و بستر تمامی علوم و دانش بشری محسوب می‌شود و با جهت دهی به دانش‌های فنی، تجربی و طبیعی نقش قابل توجهی در تولید علم و بومی شدن تمام علوم دارد. عدم توجه کافی به علوم انسانی در دهه‌های اخیر، باعث تاکید بیش از حد به علوم فنی و تجربی و در نتیجه تقلید از علوم غربی و وارداتی نمودن دانش‌ها گشته و همین مسئله باعث عدم سنخیت و ناسازگاری بین علوم و عدم هماهنگی آنها با دانش سنتی و بومی گشته است. خوشبختانه نقش علوم انسانی در بومی سازی علوم و پیشرفت بومی در سال‌های اخیر مشخص گشته و پژوهش و مطالعاتی نیز در این باب انجام گشته است که می‌تواند روزنه امیدی برای نظریه پردازان و محققان و نسل آینده باشد.

اولین مسئله‌ای که در ابتدای کار قابل توجه و ارزیابی است، شناخت شناسی تولید علوم انسانی است. یعنی باید شناخت و تعریف دقیق و سنجیده‌ای از علوم انسانی ارائه شود، در این شناخت شناسی، تمامی ابعاد و خصوصیات این علم و نقش و کارکرد آن در علوم دیگر و کاربرد آن در عرصه‌های مختلف اجتماع مشخص گردیده و با جریان شناسی تولید علم انسانی، موانع و راه حل‌های این فرایند از دیگر مسیرها، متمایز گردد. خوشبختانه در جریان شناسی علوم انسانی، منابع و الگوهای غنی و ناب نیز وجود دارد، ارجاع و تحلیل علوم بومی و نظریات و رساله هایی که توسط دانشمندان و اندیشه ورزان دوران کهن ایران زمین نگاشته شده است، می‌تواند مرجع و منبعی کامل در این شناخت باشد.

شناخت تولید علم انسانی، مقدمه‌ای است بر اینکه، نقش علوم انسانی در پیشرفت اسلامی ـ ایرانی مورد ارزیابی قرار گیرد. این پیشرفت زمانی محقق می‌شود که طرحی جامع، کارآمد و تحقق پذیر داشته باشد و در این طرح جایگاه سنجیده‌ای به علم انسانی داده شود. چرا که علوم انسانی، می‌تواند بستر و نقشی سازنده در رشد و توسعه دیگر علوم داشته و مسیر توسعه و پیشرفت را سریع تر و کامل تر سازد. در این طرح جامع، خصوصیات و مراحل و تمامی منابع و راهکارهای لازم باید مشخص گردد.

از جمله ویژگی‌های این نوع پیشرفت، انطباق و سازگاری آن با اعتقادات دینی و سنتی مردم ایران، ارزش‌ها و آرمان‌های حاکم بر جامعه و استفاده از منابع و رساله‌های اندیشمندان ایرانی و کتب و معارف اسلامی است. دانشمندان و نویسندگان سرزمین ایران در تبادل اطلاعات و یافته‌های علمی خود با معارف اسلامی و دینی توانسته‌اند کتب و رساله‌های غنی و قابل توجهی از خود به جای گذارند، که می‌تواند منابعی غنی و ناب باشد. راهکارها و راه حل‌ها نیز می‌باید توسط مراکز علمی، دانشگاهی، موسسات علمی و تحقیقاتی با ایجاد کارگاه‌های علمی و برگزاری نشست‌ها و کارگرو ه‌های تخصصی ارائه گردد. در ضمن روابط هماهنگ و منسجم بین ادارات و سازمان‌های یک اجتماع و تبادل اطلاعات و یافته‌های آنان با یکدیگر نقش مهم و سازنده‌ای در رسیدن به چنین توسعه‌ای خواهد داشت.

بدین ترتیب علوم انسانی می‌تواند کلیات و مبانی نظری پیشرفت اسلامی ـ ایرانی را با ارجاع به علوم سنتی و معارف دینی محقق ساخته و با فراهم سازی نظریات و راهکارهای بومی و چارچوب نظری سنتی، مسیر نیل به اهداف و توسعه را بومی تر و در نتیجه سریع‌تر سازد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
Powered by TayaCMS